Gå til innhold

NETCOM - 3G/EDGE ekst. Antenne, HÅPLØST!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en frustrert eier av et 3G kort fra Netcom, det viser seg at dekningen er nesten lik 0 der jeg bor. Så det fungerer såvidt med 3G, (når solen skinner og temperaturen er lik 23C i skyggen.)

Har prøvd totalt 3 ekst. antenner og ingen av dem hjelper i det hele tatt. 2 av disse var laget for kortet. Den tredje noe jeg kjøpte i et desperat forsøk fra england...

Er det noen som har erfaringer/løsninger som kan deles med en frustrert sjel!!?

På forhånd takk, en løsning ville lettet mine stive skuldre.

Er forresten igang med en trådløs 3G router, men da dennne kun bruker PCMCIA kort er jeg nok like langt med den... Fordelen blir at jeg kan sette den på loftet!

For å oppsumere, vil de vanlige antenne forsterke signalet noe? Eller kun hjelpe hvis maskinen står i en "blindspot"? Fins det en forsterker løsningen jeg kan bruke?

*river meg i håret*

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Viss du skal vente på att det bygges ut, så hadde jeg heller byttet til Telenor, da telenor har veldig god dekkning. Telenor skal også etter planen dekke ale steder som har fler enn 200 innbyggere innen utgangen av 2006.

6876051[/snapback]

Hvordan vet du at Telenor har veldig god dekning der de befinner seg? Så vidt jeg har sett er NetCom sin dekning bedre en Telenor på 3G/EDGE. Sist jeg sjekket hadde TNM 3G i 120 byer/tettsteder mens NC hadde over 200.

Men tilbake til saken.

Det er svært lite å gjøre hvs det ikke er dekning der du er. Det eneste som kan hjelpe er en retningsstyrt antenne. Men jeg ville ha satset på router på loftet. Har du sjekket dekningen utendørs der du bor? Kan det være bygningsmessige forhold i huset du bor som gjør at det ikke er signal?

Lenke til kommentar

Jeg har i dag vært i kontakt med NetCom. De anbefalte meg å ta kontakt med emcom (www.emcom.no) om saken.

Emcom er en distributør, ikke en forhandler. Det betyr at vi som sluttbrukere ikke egentlig skal handle med dem. De kan henvise til en forhandler i nærheten. Men nok om det.

Det finnes et antennesluttstykke/antenneadapter for FME-kontakt som er til 3G-kortene NetCom leverer. Mitt heter Huawei E620. Dette adapteret trykkes inn i 3G-kortet og skrus fast kabelen som fulgte med Yagi-antennen. Han jeg snakket med opplyste at de får slike adaptere om ikke lenge. Han antydet neste uke (uke 39/2006).

Til de som ikke greier å finne riktig adapter til sin telefon, finnes et universaladapter også hos denne distributøren. Dette adapteret sender signaler til din mobil ved at du legger mobilen oppå adapteret. Se bilde på Emcoms sider. Ved å bruke en BT-øreplugg, kan du da ringe trådløst fra andre steder i huset enn der telefonen ligger. Kan være greit når vi i utgangspunktet snakker om steder der signalene er marginale.

Yagi-antennen skal retningsstyres, slik som også andre har påpekt i denne tråden. NetCom kan på forespørsel fortelle hvor nærmeste basestasjon befinner seg i forhold til din lokasjon. I følge support hos NetCom var det ikke nødvendig å finstille antennen slik som for satelitter etc. Generell retning burde være tilstrekkelig.

Setter pris på om noen med erfaring kommenterer/guider videre på dette. Syns at noen av innleggene i tråden var litt for langt off topic for temaet i denne tråden.

Lenke til kommentar

Kristoffer, jeg glemte å spørre deg; hva brukes en 3G router til? Unnskyld at jeg spør dumt... Jeg tenker bare at hvis du er dårlig 3G-dekning hos deg, hvordan skaffer du deg 3G-dekning? Har du 3G-dekning på et annet punkt på tomten din eller noe sånt?

Hvor skaffet du deg en slik router? Hva koster det, hva mer trengs for at det skal funke?

Setter pris på din tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Kristoffer, jeg glemte å spørre deg; hva brukes en 3G router til? Unnskyld at jeg spør dumt... Jeg tenker bare at hvis du er dårlig 3G-dekning hos deg, hvordan skaffer du deg 3G-dekning? Har du 3G-dekning på et annet punkt på tomten din eller noe sånt?

Hvor skaffet du deg en slik router? Hva koster det, hva mer trengs for at det skal funke?

Setter pris på din tilbakemelding.

6888515[/snapback]

Hei, jeg kjøpte en Linksys 3G router som MPX selger hvis jeg ikke husker helt feil. Den gjør sitt til at en bekjent får internett i sin bolig på ballerud i bærum hvor ADSL kapasiteten er sprengt.

Ved å plasere et 3G kort fra netcom i en 3G router (en routern med pcmcia slot) får en et wireless network med 3g internett. Det er selfølgelig ikke en super løsning, men den gjør jobben.

Da dekningen i huset ikke er tilstrekkelig måtte vi sette den på loftet, det fungerte utmerket med en antenne som da står på loftet mens routeren er plassert litt mer strategisk for å gi best mulig dekning i huset.

Håper det besvarte spørsmålene dine. Jeg husker ikke navnet på routeren, men det skal ikke være så mange å velge imellom. Altså en 3G routern fra linksys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...