Yetipants Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Når tradisjonelle butikker kan tilby bedre priser enn Steam(som har enorme innsparinger i forhold), da er noe forferdelig galt med prisingen som sluttbrukeren får på Steam....Eller med prisen i butikk. Ord mot ord.Jeg er klar over at det står episode, men det burde kommet tydeligere frem at spillet ikke er komplett. Jeg trodde feks. at serien bestod av mange episoder hvor hver enkelt epsiode var et avsluttet oppdrag og kom med en konklusjon. Man regner liksom ikke med at spillet bare stopper midti inni! 6203354[/snapback] Uh, jeg trodde da det var selve definisjonen på en episode, at det var en del av en større historie. Men bevares, skjønner poenget ditt. Tanken er vel at du skal kjøpe de neste episodene også, slik at du får med deg resten av historien. Jeg hadde forventet meg et spill der Source motoren ble brukt som grafikk motor mens alt det andre er unikt arbeid fra Ritual. Slik det er vanlig når et firma kjøper lisens til en grafikk motor. Slik vi f.eks ser med Unreal motorene....Og slik det er gjort i Emergence. Skjønner ikke helt hvor du har fått oppfatningen fra at dette er en mod til HL2. PS: Source inkluderer også en versjon av fysikkmotoren Havok, pluss lyd-, musikk- og flerspillerfunksjonalitet. Så vet du det. Lenke til kommentar
koronag Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Vel, jeg skjønner det. Det føles som en mod. Lenke til kommentar
Yetipants Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Har du noen eksempler på dette, kanskje...? Lenke til kommentar
koronag Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Vel, hvor begynner vi? *granatene, både måten de oppfører seg på og lyder *helsestasjonene *fiendene (selv om de er hakket mer synske i Emergence - de kan til og med skyte gjennom vegger) *grafikken (ja, de bruker source, men det føles likevel som en litt dårligere versjon av Half Life 2) *dama som hjelper deg, Alyx med andre klær og rødt hår *så langt spilte jeg Andre irriterende ting: *spawnpoints, det kommer uendelig med fiender om man ikke forter seg videre *den allerede nevnte "super-Ai`en" *bena viser ikke i bilen (pirking ja, men for guds skyld) osv Eneste kule jeg så: *Fiendene med jetpacks Billig? Tja, si det blir fem episoder. Det blir 30 timer spilletid for 650,-. Lenke til kommentar
Phoenixs Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Jeg hadde forventet meg et spill der Source motoren ble brukt som grafikk motor mens alt det andre er unikt arbeid fra Ritual. Slik det er vanlig når et firma kjøper lisens til en grafikk motor. Slik vi f.eks ser med Unreal motorene....Og slik det er gjort i Emergence. Skjønner ikke helt hvor du har fått oppfatningen fra at dette er en mod til HL2. PS: Source inkluderer også en versjon av fysikkmotoren Havok, pluss lyd-, musikk- og flerspillerfunksjonalitet. Så vet du det. 6206011[/snapback] Nei slik er det ikke gjort i Emergence. Teksturer er blitt brukt igjen. Lyder er blitt brukt igjen. De samme shaderne er blitt brukt, f.eks vannet. Når du kjøper lisens til en grafikk motor så bruker du bare koden, ikke teksturer, lyder osv. Selv om du bruker fysikk motoren i source så trenger ikke kasser og tønner som knuser/veltes høres akkurat ut som de i HL2. En skikkelig seriøs utvikler ville ha brukt fysikk motoren og lagt på egne lyder. De ville brukt grafikk motoren, men lage teksturer osv selv. Noe av det som var laget av Ritual i Emergence, var jo direkte skuffende. Blant annet så jo mange av de ikke helt sentrale figurene nesten ut som noe fra HL1. F.eks han fyren du måter på kaia. Hendene hans så forferdelig lowpoly ut. Endret 30. mai 2006 av Phoenixs Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Når tradisjonelle butikker kan tilby bedre priser enn Steam(som har enorme innsparinger i forhold), da er noe forferdelig galt med prisingen som sluttbrukeren får på Steam....Eller med prisen i butikk. Ord mot ord.6206011[/snapback] Ja fy og fy, dersom noen butikker tilbyr billige varer til kundene da må det være butikken det er noe galt med. Lenke til kommentar
Yetipants Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Ja fy og fy, dersom noen butikker tilbyr billige varer til kundene da må det være butikken det er noe galt med. Du skrev det jo selv: Steam har enorme innsparinger i forhold til butikkene. Når da butikkene tilbyr en pris som ligger litt under den Steam tilbyr, er det ikke da logisk å anta at butikkene underpriser varene sine?Nei slik er det ikke gjort i Emergence. Teksturer er blitt brukt igjen. Lyder er blitt brukt igjen. De samme shaderne er blitt brukt, f.eks vannet. Når du kjøper lisens til en grafikk motor så bruker du bare koden, ikke teksturer, lyder osv. Selv om du bruker fysikk motoren i source så trenger ikke kasser og tønner som knuser/veltes høres akkurat ut som de i HL2. En skikkelig seriøs utvikler ville ha brukt fysikk motoren og lagt på egne lyder.Si meg, hvor mye har det der å si for spillopplevelsen din? Jeg må tilstå at hvis det var gjenbruk av lyder og teksturer i den grad du påpekte i Emergence, så la jeg ikke merke til det (og ja, jeg spilte gjennom hele spillet). Uansett: Man lisensierer en spillmotor nettopp for å slippe å finne opp hjulet på nytt. Fiender, områder og godt over 90% av teksturene er nye. Ser ikke problemet. Vel, hvor begynner vi? [...]Du kan ikke på ramme alvor hevde at de tingene du lister opp der er hentet rett fra Half-Life 2? Mange av dem ligner, ja, men ingen av disse tingene var nyvinninger i HL2 heller. Eksempelvis kan jeg hevde at Alyx er en kopi av hjelperne du har i Daikatana. Andre irriterende ting:*spawnpoints, det kommer uendelig med fiender om man ikke forter seg videre Skal være enig i at de evige fiendestrømmene var irriterende, men som du selv skriver; de er der for at man skal komme seg fort videre. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Hmm, ser ut til at du har oppfattet situasjonen helt på hodet. Steam har enorme besparinger men likevel har de ikke gjort det nevneverdig billigere for kunden da nivået de selger på stort sett befinner seg såvidt i underkant av det man vanligvis har måttet betale for en skikkelig "hard-versjon" i butikkene i lang tid. Dersom de vanlige butikkene hadde underpriset varene sine i all tid, ja da hadde det ikke vært mye butikker igjen. Den nevnte butikken "Circuit City" hadde SIn til 14,99. Dette er nok en pris de tjener lite og må regnes som et introduksjons tilbud. Nå har den steget til 19,99, noe som må regnes for å være vanlig pris. Steam selger samme produktet til samme pris. Det krever da ikke mye logikk for å se at Steam er voldsomt overpriset i forhold til hva de faktisk tilbyr. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Enig med Vice i at det kan virke som om Valve/Ritual benytter seg av anledningen for å ta mer for produktene enn de kunne gjort, men: a.) Så lenge ingen av oss sitter på direkte data fra Valves finansmodell er det en meningsløs diskusjon b.) For nordmenn er uansett $19.99 en slikk og ingenting i forhold til hva vi ellers betaler. Hva gjelder SiN sin rett til å eksistere, så skjønner jeg ikke hvorfor folk har problemer med at spillet bruker Source. Et spill som f.eks. Return to Castle Wolfenstein var rimelig opplagt basert på Quake 3 Arena-motoren, uten at jeg kan huske at det plaget noen. Grafikkmotorer/teknologier kan sette sitt preg på ting, og jeg forstår at det var tilfelle her, men er ikke det eneste spørsmålet som betyr noe, hvorvidt det er moro å spille? Om det er veldesignet og tilfredsstillende? Er man ikke rimelig nasal om man lar en vannshader komme i veien for dette? Lenke til kommentar
Phoenixs Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Hva gjelder SiN sin rett til å eksistere, så skjønner jeg ikke hvorfor folk har problemer med at spillet bruker Source. Et spill som f.eks. Return to Castle Wolfenstein var rimelig opplagt basert på Quake 3 Arena-motoren, uten at jeg kan huske at det plaget noen. Grafikkmotorer/teknologier kan sette sitt preg på ting, og jeg forstår at det var tilfelle her, men er ikke det eneste spørsmålet som betyr noe, hvorvidt det er moro å spille? Om det er veldesignet og tilfredsstillende? Er man ikke rimelig nasal om man lar en vannshader komme i veien for dette? 6207754[/snapback] Jeg har ingen problemer med at det bruker Source. Jeg har problemer med at spillet bruker alt for mange assets direkte fra HL2, og at det ligner alt for mye på HL2. Slik som RtcW bruker Q3 motoren var det jeg forventet at Sin Episodes skulle bruke Source motoren. Slik som f.eks spillet Vanguard bruker Unreal motoren. Det slik du skal bruke en 3d motor. For meg gjør det at Sin Episodes ikke er noe mer enn en HL2 mod. Det gjør at jeg føler at jeg kastet bort penger på det. Det finnes jo gratis mods som presterer på nivå med dette (eller bedre) Når du legger til at gameplayet ikke var noe særlig spesielt, og heller ikke historien var noe som engasjerte meg så ble det hele en stor skuffelse. Endret 30. mai 2006 av Phoenixs Lenke til kommentar
wise Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Det tekniske er én ting, og egentlig det minst relevante her. Problemet er hvordan Ritual klarer å lage et spill som er til de grader uinspirert, generisk og direkte kjedelig. Det er som om de siste fem-seks årene av spillutvikling ikke hadde funnet sted. Hva har skjedd, Ritual, dere var dyktige en gang... Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Grafikkmotorer/teknologier kan sette sitt preg på ting, og jeg forstår at det var tilfelle her, men er ikke det eneste spørsmålet som betyr noe, hvorvidt det er moro å spille? Om det er veldesignet og tilfredsstillende? 6207754[/snapback] Jeg er enig i at det som teller mest er hvor tilfredsstillende spillet er, men det er viktig å merke seg at for mange teller grafikk inn på dette, spesielt når det gjelder stemningen i spillet. F.E.A.R. med grafikken til det første Doom-spillet hadde kanskje ikke gitt en like god spillopplevelse, hvis du skjønner hva jeg mener. Endret 30. mai 2006 av MiSP Lenke til kommentar
Yetipants Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 Rekti og rekti. Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan jeg unngikk å legge merke til all gjenbruken fra Half-Life 2 - et spill jeg har fullført fire ganger - i Emergence, slik Phoenixs snakker om. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Rekti og rekti. Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan jeg unngikk å legge merke til all gjenbruken fra Half-Life 2 - et spill jeg har fullført fire ganger - i Emergence, slik Phoenixs snakker om. 6211558[/snapback] Ikke vær redd, det klarte jeg også. Har rundet Half-Life 2 fire ganger jeg også. Jeg merket at noe av den samme følelsen var der, men ikke stort mer. Jeg var ikke så opptatt av detaljene. Lenke til kommentar
Phoenixs Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) Rekti og rekti. Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan jeg unngikk å legge merke til all gjenbruken fra Half-Life 2 - et spill jeg har fullført fire ganger - i Emergence, slik Phoenixs snakker om. 6211558[/snapback] Kanskje vi ser på forskjellige ting når vi spiller spillene Jeg har selv 3 års erfaring innen mods, amatør spill utvikling, 3d studio max og photoshop. Jeg har også vurdert å ta utdannelse innen visuelle effekter/game artist. Så jeg ser nøye på hva det visuelle i et spill har å tilby. Jeg har blant annet en lei uvane å ta altfor mange screenshots av spill. Jeg har noe sånt som 10 gb med screenshots, bare av spill fra de siste 2 år Mange av dem tatt bare for å bli analysert senere Jeg er heller ikke den eneste som ser likheten med HL2. Blant annet Pcgamer sier: "No, there's none of Half-Life 2's occult alien mystique, or FEAR's supernatural spooks, despite the aesthetic similarities." Endret 30. mai 2006 av Phoenixs Lenke til kommentar
Yetipants Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Joa, men du snakker om regelrett resirkulering. Og når du selv skriver at du har flere års erfaring fra spillmodding og -design, burde det vel ikke komme som noen overraskelse at vi som ikke er så godt kjent med HL2-asset-ene ikke ser det i like stor grad som deg, eller hva? Lenke til kommentar
koronag Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Vel, jeg ser det, og er ingen spilldesigner. Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 hmmmm, mye å ta tak i hær. jeg har drevet litt med hobby modding til HL1+2 og jeg må si at jeg er veldig fornøyd med produktet. jeg leste et par forumtråder som denne før jeg kjøpte spillet, og ble dermed veldig posetivt overasket. Det virker på meg som om folk har hat litt for høye forventnigner til dette spillet. jeg synes spillet leverer en serdeles fet og utfordrende action opplevelse (hvis man tørr å sette vanskelighetsgraden høyt nok). mer en det forventet jeg ikke for 120 kroner eller hva det nå blir med den sinsyke kronekursen vår. det er ikke mye gjennbruk av HL 2 assets, det er noe gjenbruk av HL 2 assets. Det plager meg ikke i det hele tatt at gresset og vannet ser ut som gresset og vannet i HL 2 "if its aint broken, don't fix it". alle "1337 haxor moddere" kan åpne sin fila i GCF scape å se hvor mye HL2 modeller og texturer de bruker i forhold til egenproduserte. på et mere ide messig plan er jeg enig at spillet prøver å etterligne mange aspekter av HL2 uten større hell, men det er det flere som har gjort. mange mener at dette kunne vert gjort av et mod team. denne påstanden kunne gjerne vert underbygget med en link til en singleplayer mod til HL eller HL2 med mer eller like mye gameplay og costome content. tilslutt vil jeg tilføye at den største skuffelsen med SINep1 var det orginale SIN spillet som har tålt tidens tann veldig dårligt. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Hmm, ser ut til at du har oppfattet situasjonen helt på hodet. Steam har enorme besparinger men likevel har de ikke gjort det nevneverdig billigere for kunden da nivået de selger på stort sett befinner seg såvidt i underkant av det man vanligvis har måttet betale for en skikkelig "hard-versjon" i butikkene i lang tid. Dersom de vanlige butikkene hadde underpriset varene sine i all tid, ja da hadde det ikke vært mye butikker igjen. Den nevnte butikken "Circuit City" hadde SIn til 14,99. Dette er nok en pris de tjener lite og må regnes som et introduksjons tilbud. Nå har den steget til 19,99, noe som må regnes for å være vanlig pris. Steam selger samme produktet til samme pris. Det krever da ikke mye logikk for å se at Steam er voldsomt overpriset i forhold til hva de faktisk tilbyr. 6207607[/snapback] Nå kan det vel også påpekes at pakken i Steam kommer MED det originale spillet SIN også, i tillegg til episode 1... kanskje derfor det koster 5 dollar mer enn på tilbud på "elkjøp".. og folkens... 5 dollar = 35kroner eller noe slikt... så den vannvittige prisforskjellen er det vitterligen ikke. Tjener de mer penger på dette enn på å selge via distributører etc? -Sannsynligvis, men husk at det kostet mye resurser å lage Steam distribusjons nettet også, det er ikke helt ukomplisert å lage et pålitelig system som kan mate GB med data på slipp-datoer til tusenvis av ivrige folk verden over... båndbredde koster det også, samme gjør servere, disker, vedlikehold, it-avdelinga til å holde allt gående, etc etc. ... men jøss, de har sikkert litt mer igjen for det enn ved vanlig distro, eller hadde det jo vært høl i huet å legge tid å penger i et slikt system som Steam. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg