MrBjoern Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg jobbder med og forwarde nå, men jeg må sette opp en statisk ip først. Noen som har ne god guide til dette i linux fedora? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 javisst! nano /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 legg inn følgende info, korriger for ipadresse, nettmaske og brodacast og network (du finner fungerende ip-info vha kommandoen ifconfig eth0: DEVICE=eth0 BOOTPROTO=static BROADCAST=10.0.1.255 IPADDR=10.0.0.2 NETMASK=255.255.255.0 NETWORK=10.0.0.0 ONBOOT=yes deretter: nano /etc/sysconfig/network legg følgende info i den, obs du må vite hva som er gateway for ditt nettverk! (det finner du med netstat -nar): NETWORKING=yes GATEWAY=10.0.0.1 HOSTNAME= ta en kopi av resolv.conf for sikkerhets skyld, cp /etc/resolv.conf ~/resolv.conf.backup deretter: service network restart Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Hmm... kom ikke noe lengre enn hit jeg: # Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ DEVICE=eth0 BOOTPROTO=dhcp HWADDR=00:40:F4:71:A7:40 ONBOOT=yes ^G Hjelp ^O Lagre ^R Les fil ^Y Forrige si^K Klipp ^C Posisjon ^X Avslutt ^J Juster ^W Finn ^V Neste side^U Lim inn ig^T Staving Hva var det jeg skulle gjøre? Datt litt av jeg :S Endret 2. juni 2006 av halvis_92 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) skrive inn verdiene der de hører hjemme.. deretter lagre og lukke. som du ser av ditt eget skjermskudd har du ctrl+o for å lagre og ctrl+x for exit Endret 2. juni 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 3. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2006 Når jeg skrev inn dette og lagret kom jeg ikke lenger på internett, måtte ebdre tilbake til dhcp, jeg husket og endre gateway til min lokala (går ut ifra at det var en det stod noe på, for det kom opp tre resultater på gateway, 0.0.0.0 og 0.0.0.0 ogen som det stod 192.168.2.1) Var det noe mer som jeg må endre på da? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 (endret) restartet du nettverket slik jeg spesifiserte? EDIT: kan du lime inn resultatet av følgende: cat /etc/resolv.conf cat /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 netstat -nar Endret 3. juni 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Sorry at det har tatt litt tid. Måtte bli med mamma og pappa på hytta i helga (UTEN PC!) Skal prøve og sette opp statisk ip en gang til og poste resultater så fort jeg er ferdig. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Hmm... Nå eksisterer ikke komandoen "service" lenger Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Og du er root? Har du redigert $PATH-variabelen? "locate service" vil lete den fram for deg. Men mulig du nå må bruke full bane. F.eks. /usr/sbin/service httpd restart. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 du må kjøre service som root ja.. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 6. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2006 Har prøvd ogkjøre som root også. Virker fremdeles ikke Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Har prøvd og sette opp statisk ip flere ganger nå. Går bare ikke, når jeg lagrer og restarter netverket virker ingen ting. (får restarta med og starte maskinen på nytt) Får se mer på de senere, er litt lei av ting som ikke virker som det skal. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 /etc/init.d/httpd restart eller bruker du xampp saken? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men dette er sånn jeg har satt statisk IP. cat /etc/sysconfig/network-scripts/devices/ifcfg-eth0 DEVICE=eth0 BOOTPROTO=none HWADDR=00:04:E2:07:28:C4 ONBOOT=yes TYPE=Ethernet NETMASK=255.255.255.0 IPADDR=192.168.1.3 USERCTL=no PEERDNS=yes GATEWAY=192.168.1.2 IPV6INIT=no Jeg tar en service network restart hvis jeg har gjort endringer Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) em.. gateway skal ikke stå der. gateway skal i /etc/sysconfig/network Endret 7. juni 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 OK. Jeg skal ikke insistere på at mitt oppsett er 100% i forhold til boka, men det fungerer. har ikke noe sånt i denne fila: cat /etc/sysconfig/network NETWORKING=yes HOSTNAME=heihei.no Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) vel sett inn gateway og? fungerer nettet slik det skal - er det fortsatt bare apache som ikke vil starte? Endret 7. juni 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) når jeg endrer til statisk ip virker ikke nettverket, apache kjører kjempe fint som localhost Men hvordan kan jeg komme inn på apache via andre maskiner i nettverket? EDIT: Kjører den XAMPP greia, men jeg tror vi legger denne tråden litt på is nå, er bare gått lei av alt sammen, men takk for all hjelp alle sammen Endret 7. juni 2006 av halvis_92 Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 gateway skal i /etc/sysconfig/network 6260982[/snapback] Man må jo kunne ha separate gatewayer for forskjellige interfacer. Hvordan spesifiserer du det i /etc/sysconfig/network? Interfacene kan gå ut på forskjellige nett, og da må det jo gå i dass med din løsning. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 med fare for å ta feil - når trenger du å knytte en gateway til et interface og ikke til rutetabellen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå