Gå til innhold

Hvor mye betyr bildestabilisator på SLR?

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettopp et Olympus E-500, siden jeg fikk et brukbart tilbud på det. Liker kameraet godt - jeg bruker kameraet til dagligdagse bilder, ikke noe krevende. Familiefotograf, altså :)

Ser nå at Pentax kommer ut med SLR med stabilisator, og tenker at jeg kanskje burde ha ventet et par måneder (slik vil det alltid være). Det eneste jeg lurer på er bildestabilisator - hvor mye betyr det egentlig? Når vil en hobbyfotograf som meg kunne ha nytte av det? Eller er det til mer krevende bruk? Bare lurer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Nå skal ikke jeg være for skråsikker i mine uttalelser men denne teknologien er mest viktig på mye zoom.

Har du ikke stabilisator i kameraet kan du kjøpe en telelinse med stabilisator innebygd tror jeg hvis du skal ha en slik linse.

På annet bruk er det ikke nødvendig tror jeg :)

Lenke til kommentar

Ikke helt enig der, og derfor liker jeg konseptet med stabilisator i selve huset. For meg vil en lyssterk 28mm/30mm med stabilisator være en killerkombinasjon innendørs, og utendørs om natten. Den vil også gjøre stor nytte med en vidvinkel (da kan man virkelig gjøre nytte av lange lukkertider), og med 50mm 1,4 til portretter i stearinlys.

Lenke til kommentar

Her må jeg si meg enig med PMnormal. Hvis jeg en dag vinner i lotto, skal jeg ha et pentax med bildestabilisator i huset. Dette sammen med mion 50mm 1.4 vil være fantastisk til inne-portretter. 24mm 1.8 bildestabilisert gir fantastiske muligheter inne i kirker :love:

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg være for skråsikker i mine uttalelser men denne teknologien er mest viktig på mye zoom.

Har du ikke stabilisator i kameraet kan du kjøpe en telelinse med stabilisator innebygd tror jeg hvis du skal ha en slik linse.

På annet bruk er det ikke nødvendig tror jeg :)

6312015[/snapback]

Som Herr Brun og PMormal er jeg sterkt uenig. Og ikke prat om "mye zoom". Helt dødfødt begrep. Mindre tro, mer kunnskap!

Lenke til kommentar

Nå kommer kameragutten direkte fra kompaktkameraverdenen, så han får få litt tid til å bli kjent med de tekniske termene vi bruker. Du skjønner det, kameragutten, at en zoom kan også være en vidvinkel, så tall som 3x zoom betyr ikke noe i slr-verdenen. Det begrepet du burde brukt var tele.

Lenke til kommentar

Regner med han sikter til at mye zoom på lang tele ofte gir høy F, som jo forsåvidt er sant for de fleste, men ja helt enig med dere som skriver over her, det byr jo på en del muligheter i alle regninger egentlig. Lavt blendertall gir jo ikke nødvendigvis kort lukketid, selv med iso 3,2k osv.

Endret av tommie2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...