jeje Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Nå når vinteren nærmere seg lurer jeg om noen av dere vet hvordan kameraet vil klare seg i kalde temperaturer? Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 De fleste elektroniske duppeditter liker seg best på pluss siden av temperaturskalaen og fabrikkantene oppgir ofte et temeratur område fra pluss 10 til 40 grader. Som jeg ser det er det to hovedgrunner til dette: 1. Kondensproblematikk som følge av store temperatursvingninger og 2. Lav spenning på batteriet som følge av for lav temperatur. Dette betyr ikke at S40 din ikke ville virke fint på minus 10, men at du bør ta visse forhåndsregler. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Hm, kan det tenkes at enkelte kamera vil takle kalde utfordringer bedre enn andre? Kjekt å vite for meg som er på utkikk etter kamera... (vurderer Ixus V3, Coolpix 3500 og Olympus C-730) Jeg kommer til å bruke kameraet til bl.a. å ta bilder av sport (langrenn, skiskyting, telemark m.m.) så det er jo kjekt å ha et kamera som trives best mulig på den blå siden av termometeret. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 jeg vil tro at du i allefall vil få problemer med LCD-displayet, om dette utsettes for minusgrader. Baserer dette på at LCD-display i klokker o.l. gjerne forsvinner når de blir kalde (nok). Medmindre displayet i våre kameraer er bedre utviklet da? Resten av knasket bør vel tåle kulda, men som nevnt kan det muligens oppstå kondensproblemer innvendig også. Og elektronikk og fuktighet? Du vet..... Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Det er slik at høy temperatur er elektronikkens største fiende. Mekanikken i et kamera er desto mer utsatt for lav temperatur pga treghet i mekaniske overføringer. Jeg hadde problemer med dette med mitt CP950, mens mitt 995 fungerte godt i kulde. Dessuten er ikke batteriene glad i kulde, kapasiteten blir sterkt nedsatt, og kan derfor medføre problemer for elektronikken. Les i produsentes spesifikasjoner for kamera, hva som er trivselstemperatur for kamera. _________________ Knut Skarsfjord [ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-10-08 21:51 ] Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Jeg sjekket spesifikasjonene på enkelte kamera, og dette fant jeg: Canon S40, S45 og Ixus V3: Kan brukes ved 0-40 grader, luftfuktighet 10-90% Olympus C-730: Kan brukes ved 0-40 grader, luftfuktighet 30-90%. Kan lagres fra -20 til 60 grader, luftfuktighet 10-90% Nikon Coolpix 2500/3500: Ingen info funnet. Ser ut til at kamera av denne typen stort sett fungerer når det er varmegrader - ihvertfall ifølge spesifikasjonene. Dette innebærer at de sannsynligvis også vil fungere ved lavere temperaturer, men at produsentene ikke tør garantere dette, og at kameraene kan få forkortet levetid... Nå er det selvfølgelig sånn at det er mulig å oppbevare et kamera i lomma, og bare ta det fram når du skal ta bilder. Da vil det kanskje gå bra? Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Innerlomma er nok et fint sted m/tanke på temperatur (men husk at luftfuktigheten nok vil stige med økt fysisk aktivitet) og er "lufteturene" korte vil dette nok kunne fungere, så lenge kameraet ikke rekker å bli kaldt. Men jeg tror jeg ville satset på ekstra innpakning (undervannshus) i ekstreme tilfeller. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Fordel med S40 er jo at du får robust dykkerhus til det. Kjøpte meg et selv og ser frem til en vinter der jeg slipper å være redd for å ta med kameraet ut i snøen :smile: Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Når vi snakker om kulde og digitale kamera: I astrofotografering benyttes digitale kamera hvor CCD-brikken kjøles ned med et kjøleelement, for å minske støy, sannsynligvis fra IR-stråling. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Siden jeg ikke fant noen info om temperaturtoleransen for Nikon Coolpix, sendte jeg dem en mail. Svaret: "Takk for din henvendelse og beklager sent svar. Det finnes ingen offisiell informasjon om dette fra Nikon, men jeg har selv brukt Nikon Digitale kameraer utendørs på vinterstid uten å oppleve problemer i ytelse. Ved ekstremt høye eller lave temperaturer vil nok noe av mekanismen fungere dårligere, men da er det snakk om ekstrem kulde eller ekstrem varme. Utendørs fotografering under normale vinterforhold skal ikke være noe problem. Med vennlig hilsen Interfoto AS Christian Grande Webmaster" Anders Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 I Nikon Coolpix brukermanual for CP5700 står temperaturområde 0 - 40ºC. Hva som står i manualen til CP995 vet jeg ikke, men det kamera brukte jeg i -15ºC. Lenke til kommentar
rbhelle Skrevet 15. oktober 2002 Del Skrevet 15. oktober 2002 Jeg jobber i Forsvaret og er derfor mye ute i all slags type vær. En ting er sikkert, uansett kamera så må man passe på å ta sine forholdsregler, slik som bæreveske eller tilsvarende, ekstra batteri etc. Men: Canon S-40 er et kamera jeg kan anbefale til vinterbruk. Jeg har nå hatt kameraet med på jaktturer og på militære øvelser hvor temperaturen har svingt mellom + 18 grader til minus 3. Har enda ikke hatt det med på øvelser hvor tempen har vært under 3 minus, men vil anta at ditt største problem med kulde vil være kondens. Uansett så har mitt kamera ligget i min feltjakkelomme i sitt etui under disse forhold. Jeg hadde det også der under teltovernatting i 7- duker hvor det ikke bruker være spesielt varmt når man bruker jakka som hodepute og det er minusgrader ute. Har enda ikke hatt problemer med mekanikk eller elektronikken. Pass bare på å ikke utsette kamerate for store temperatursvingninger (det er disse som forårsaker kondens) Enten ha det jevnt kaldt eller jevnt varmt (typisk ha det i en innerlomme) jeg vil anbefale å ha det jevnt kaldt siden du må ta det ut i kulde uansett når du skal bruke dette. batteriet er selvsagt et svakt punkt i kulde, men her må jeg berømme Canon S-40 batteriet. Det fungerer svært bra under kalde forhold, men vil uansett anbefale deg å ta med et ekstra batteri. Å varme opp batteriet kan fungere, men husk at det vil da skape kondens inne i batteripolene og elektronikken når du setter et varmt batteri inni et kaldt kamera. jeg tar aldri ut batteriet men lar det holde samme temperatur som kameraet. Hvor kaldt dette er vil være vanskelig å definere siden jeg ikke måler tempen i feltjakkelommen... :smile: Men, kjøp et skinnetui (jeg har det) putt det i lommen og ta hensyn til de forholdsregler jeg har nevnt så vil nok S40 klare jobben og vel så det. Den almenne sivile mann vil vel uansett ikke være ute i temperaturer under 10-15 minus over lengre tid (flere døgn) uansett vil jeg tro og bo i telt hvor oppvarmingsmulighetene er begrensete. Mvh Roar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå