Gå til innhold

10000RPM vs. 7200PRM Edit: 10000PRM sv.15000RPM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den testen der var jo ganske så entydig, ja. Men i et dobbeltkjernesystem (eller fremtidens quadsystemer) der du driver med nedlasting, mp3avspilling og et tungt spill samtidig på maskinen er jeg ikke så sikker på at jeg ville avskrevet scsi-diskene.

Selvfølgelig koster det skjorta, men vil man ha det beste og har en middels lottogevinst å betale med hadde jeg personlig gått for 2/4 15K-disker i raid0/1

Lenke til kommentar

grunnen til at eg nevnte det over var jo fordi dei snakka om høgre priser på SCSI disker, så ser dei på 15k rpm disker til godt over 2000, så da valgte eg å nevne dei SCSI diskane igjen =)

sa ingenting om ytelsen eller noke, var kun informasjon =)

Lenke til kommentar

hehe:P nei:P

den testen linket av Simen1, var bra den, skal ha mykje på nedlasting og ha ellers høg diskaktivitet for at SCSI skal svare seg..

einaste fordelene eg ser med den disken der f.eks er holdbarheten, aller snakker jo så mykje om sikkerhet når du har disker i raid, får jo ikkje stort bedre enn SCSI disker når det gjelder stabilitet og oppetid...

correct me if im wrong, men ligger ikkje normalt SCSI disker på ca 4-5ms access tid?

Lenke til kommentar
correct me if im wrong, men ligger ikkje normalt SCSI disker på ca 4-5ms access tid?

6213974[/snapback]

Nei, 10.000 rpm harddisker (både raptor og SCSI) har ofte 4-5 ms søketid. (tiden lesearmen bruker på å bevege seg) Aksesstiden = søketid + rotasjonsforsinkelsen. Rotasjonsforsinkelsen er på 10.000rpm alltid 3,0ms så aksesstiden er normalt 7-8ms. (Jeg snakker hele tiden om gjennomsnittlige verdier)

Ved massiv nedlasting fra mange kilder samtidig (og opplasting) kan det nok lønne seg å bruke SCSI ja.

Lenke til kommentar

beklager:P meinte søketiden :p

og da altså raptor med sine 7-8? og så +3ms

så har vi vanlige disker med 13-14 +3ms?

utifra søketid og sånt, så er jo det litt rart at SCSI ikkje gjør det bedre enn dei gjer, men dei er jo tross alt laga for "heavy shit load" for å seie det sånn:P

Endret av Solefald
Lenke til kommentar

Den gjennomsnittlige rotasjonsforsinkelsen er den gejnnomsnittlige tiden det tar fra lesehodet har funnet riktig spor å lese fra til harddiskplatene har rotert til punktet det skal begynnes å leses fra. Hvis vi tar utgangspunkt i at dataene er tilfeldig spredt utover disken så vil det i gjennomsnitt ta en halv omdreining av platene før lesehodet kan begynne å lese fra riktig sted. Ved en hastighet på 10.000 runder per minutt roterer disken 166,67 ganger per sekund. Dvs. en omdreining per 6,0 ms. Siden den gjennomsnittlige tiden før lesehodet kan begynne å lese er en halv omdreining så vil det ta 3,0ms før den begynner å lese.

Rotasjonshastgihet og gjennomsnittlig rotasjonsforsinkelse

15000rpm: 2,0ms

10000rpm: 3,0ms

7200rpm: 4,17ms

5400rpm: 5,56ms

4200rpm: 7,14ms

3600rpm: 8,33ms

SCSI-disker og Raptor bruker å være utstyrt med veldig spreke lesearmer. Disse kan flytte lesehodet fra et spor til et annet på veldig kort tid. Dette er søketida. Søketida på 15krpm-disker er normalt 3,5-4,5ms (aksesstid 5,5-6,5ms). Søketida til 10.000rpm disker er normalt 4,5-5,5ms (aksesstid

7,5-8,5ms). Søketida på 7200rpm-disker er normalt 8-10ms (aksesstid 12,5-14,5ms)

Lenke til kommentar
SCSI-disker og Raptor bruker å være utstyrt med veldig spreke lesearmer. Disse kan flytte lesehodet fra et spor til et annet på veldig kort tid. Dette er søketida. Søketida på 15krpm-disker er normalt 3,5-4,5ms (aksesstid 5,5-6,5ms). Søketida til 10.000rpm disker er normalt 4,5-5,5ms (aksesstid

7,5-8,5ms). Søketida på 7200rpm-disker er normalt 8-10ms (aksesstid 12,5-14,5ms)

6214440[/snapback]

Betyr det at en 10k raptor disk er nestendobbelt så rask til å finne filer som en vanlig 7,2k disk??

(7,5ms vs 14,5ms)

Lenke til kommentar
SCSI støyer meir, men har bedre aksess tid og tåler MYKJE meir, og er bygd for å tåle stor belastning 24\7. så f.eks 2 SCSI i raid 0 er jo faktisk forsåvidt trygt stort sett:P  2disker + en kontroller.. havner vel på litt over 3000

6208756[/snapback]

raptoren er i WD's corperate segment, og dermed har du 5 års garanti, 1 million arbeidstimer og 24\7 full last kompatibilitet.

jeg angrer ikke en brøkdel av et sekund på min raptor og WD Raid ed. disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...