Gå til innhold

10000RPM vs. 7200PRM Edit: 10000PRM sv.15000RPM

Anbefalte innlegg

Sant nok, Simen1. For å være helt ærlig ble jeg litt kin på en Raptor til OS på neste oppgradering etter å ha lest denne tråden ;)

6208253[/snapback]

Jeg har også lyst på Raptor til OS. Har siklet etter det lenge så nå er det vel på tide jeg kjøper en snart. I hvertfall nå som den nye og raskere versjonen av Raptor 74GB har kommet i salg.

hva med detta da? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308663

og http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=106638

15000RPM 68pin

6208416[/snapback]

SCSI-disker har som oftest firmware som er optimalisert for tung multitasking (svært mange brukere på en gang). Dvs. ikke optimalisert for én bruker. Raptor 150GB yter faktisk som regel bedre til énbruker bruksmønster enn 15k SCSI-disker til tross for færre rpm.

Du finner to sammenligninger her:

Raptor 150 mot SCSI-disker

Raptor 150 mot andre SATA-disker

vill ikke 2 stk 300gb disker i raid. yte bedre enn 1 stk raptor....

6208571[/snapback]

Høyere transfer-rate ja, men høyere ytelse, nei. Ytelse og transferrate er ikke det samme. Veldig mange missforstår dette. transferrate er som rpm på en bil. Du kan ruse en lada til 7000rpm på førstegiret, men man cruicer lett forbi med en Lamborghini på 1500rpm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sant nok, Simen1. For å være helt ærlig ble jeg litt kin på en Raptor til OS på neste oppgradering etter å ha lest denne tråden ;)

6208253[/snapback]

Jeg har også lyst på Raptor til OS. Har siklet etter det lenge så nå er det vel på tide jeg kjøper en snart. I hvertfall nå som den nye og raskere versjonen av Raptor 74GB har kommet i salg.

hva med detta da? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308663

og http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=106638

15000RPM 68pin

6208416[/snapback]

SCSI-disker har som oftest firmware som er optimalisert for tung multitasking (svært mange brukere på en gang). Dvs. ikke optimalisert for én bruker. Raptor 150GB yter faktisk som regel bedre til énbruker bruksmønster enn 15k SCSI-disker til tross for færre rpm.

Du finner to sammenligninger her:

Raptor 150 mot SCSI-disker

Raptor 150 mot andre SATA-disker

vill ikke 2 stk 300gb disker i raid. yte bedre enn 1 stk raptor....

6208571[/snapback]

Høyere transfer-rate ja, men høyere ytelse, nei. Ytelse og transferrate er ikke det samme. Veldig mange missforstår dette. transferrate er som rpm på en bil. Du kan ruse en lada til 7000rpm på førstegiret, men man cruicer lett forbi med en Lamborghini på 1500rpm.

6208854[/snapback]

hvor mye forskjell er det snakk om på oppstart av XP med 7200RPM og 10000RPM og 7200 og 15000RPM?

Lenke til kommentar

Til oppstart vil nok ikke en SCSI-disk gi noen forbedring, kanskje tvert imot pga at en ekstra kontroller skal starte opp før lastingen av windows begynner, men jeg gikk fra en Maxtor DiamondMAX 8 160gb til 2x74GB raptor i raid0 som systemdisk og kuttet oppstartstiden med ca 10sek. (Har mye drit i oppstarten og ligger ennå på 15-16sek).

Lenke til kommentar

Greit at det er kult/fint å kutte oppstartstiden på Windows med 10 sek., men ærlig talt om dette er den eneste grunnen for å gå for raptor raid så har man virkelig en merkelig hobby. Hvor ofte starter de fleste pcen idag? Etter at jeg fikk bredbånd har min pc stort sett stått på 24/7. Og om jeg bruker 30 eller 40 sekunder på oppstart en skjelden gang er likegyldig. Det som er fint med raptor er at loadetiden på alt man har på raptor diskene da vil gå fortere, og aksessen til disse filene. Starting av programmer etc. virker mere smooth, men man får ikke flere fps(ytelse) i spill som enkelte tydeligvis tror. Men loadetider er jo ofte med på å trekke ned spilleopplevelsen om man spiller spill med store brett.

Lenke til kommentar

Første del viser lesetest på min OS disk, en SATA 10K RPM Raptor disk, det andre bildet viser en halvfull 80GB IDE disk, som åpenbart enten snart dør eller er rett og slett veldig treg. Den var forøvrig OS disken min før.

Alt går rett og slett veldig fort her, 2GB RAM hjelper og på :)

post-9129-1148998857_thumb.png

Lenke til kommentar

Det følger med drivere til det kortet. Driverene innstallerer du i starten av windows-innstallasjonen akkurat som drivere til en del eldre SATA-kontrollere.

Ellers så glimrer støtte for Windows 2000/XP/2003/Vista med sitt fravær i spesifikasjonene til kortet.

Det står ikke noe om konfigruasjons-bios/firmware der heller og 40MB/s er en stor brensekloss for ytelsen til en så rå disk. Da kan man like gjerne gå for en Raptor etter min mening.

Lenke til kommentar
Det følger med drivere til det kortet. Driverene innstallerer du i starten av windows-innstallasjonen akkurat som drivere til en del eldre SATA-kontrollere.

Ellers så glimrer støtte for Windows 2000/XP/2003/Vista med sitt fravær i spesifikasjonene til kortet.

Det står ikke noe om konfigruasjons-bios/firmware der heller og 40MB/s er en stor brensekloss for ytelsen til en så rå disk. Da kan man like gjerne gå for en Raptor etter min mening.

6212086[/snapback]

med denne er en oppe i 80MBps, men det er vell ikke nokk, eller?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100924

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...