Gå til innhold

Olympus E-500 - brukererfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å gå til anskaffelse av et digitalt speilreflekskamera, og i den anledning så har jeg benyttet de siste par ukene til å lese om de aktuelle kameraene som fins i den aktuelle prisklassen (øvre grense 10.000,-).

Det har utvilsomt vært flest brukererfaringer fra Nikon og Canon, og jeg hadde av den grunn tenkt at det skulle bli enten D50, D70 eller EOS350D. Når jeg så oppsøkte en forhandler på Trondheim Torg (Elite Foto), så ble jeg derimot anbefalt Olympus E-500 kit (2 objektiver, 14-45 mm f/3,5-4,5 og et 40-150 mm f/3,5-4,5 zoom) til 7.990,-. Selgeren begrunnet det blandt annet med at dette kameraet så absolutt var på høyde med de andre, hadde en eller annen teknologi som renset bildebrikken ved oppstart slik at man sparte seg for utgifter ved rens av denne, samt et hav av ord og fagutrykk som jeg ikke forsto alt av. Med andre ord, mer for pengene.

Er det noen som har noen erfaringer med dette kameraet, og Olympus generelt? Noen som kanskje har erfarninger med flere av disse kameraene? Jeg er amatør på området, så all info mottas med takk.

Det jeg er ute etter er en grunn til å velge ett kamera fremfor de andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt har jeg svært gode erfaringer med Olympus.

Mitt inntrykk er at kvaliteten på objektivene er svært bra sett i forhold til pris.

Skarphet og fargegjengivelse er også svært bra sett i forhold til denne.

Olympus har dessuten en svært fornuftig integrert finesse til rensing av CCDbrikken.

Støv kan nemlig fort bli et problem for DSLR med utskiftbar optikk.

Olympus bør vurderes spesielt med tanke på fotografering i dagslys.

Natur, nærfotografering og arkitektur er noe av det Olympus egner seg best til.

Det gir også svært bra bilder rett fra kamera uten spesiell etterbehandling.

Vedrørende egenskaper i dårlig/redusert belysning kan det tenkes du vil bli mer fornøyd med Canon, Nikon eller KonicaMinolta (sist nevnte er allerede overtatt av Sony og (re-)lanseres under navnet ”Alpha” en gang til sommeren.

Canon og Sony synes jeg personlig gir litt for kraftige(overmettede)farger. Jeg oppfatter også bildekvaliteten som litt for ”digital”. Nikon fungerer svært bra, men den gode optikken er forholdsvis dyr. D50 og D70s har en begrensning på 6 Mpix hvis dette betyr noe for deg (, men de er dog svært kapable…) Olympus E500 gir 8 Mpix.

Her kan du lese litt mer:

Test på www.digit.no: http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=62...compare_to=&p=2

Sammenlikning av farger og dynamikk med et proffkamera (Fujifilm S3pro): http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=18593361

En entusiast sin oppsummering (Andrzej Wrotniak): http://www.wrotniak.net/photo/quest/q10.html

Til slutt vil jeg si at hva man endelig velger er en helt personlig smaksak.

Det kan derimot være lurt å tenke gjennom hva du ønsker å bruke utstyret til. Det er også ofte sånn at kvalitet og resultat i hver enkelt prisgruppe ikke er så veldig forskjellig. Derfor avhenger det ferdige bilde til syvende og sist mest av deg og ikke utstyret ditt.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen erfaringer med dette kameraet, og Olympus generelt? Noen som kanskje har erfarninger med flere av disse kameraene? Jeg er amatør på området, så all info mottas med takk.

Det jeg er ute etter er en grunn til å velge ett kamera fremfor de andre.

6199907[/snapback]

Det eneste kameraet som skiller seg krafitg ut fra de andre dSLR'ene teknologisk er Olympus E-330, som er det eneste dSLR hvor du kan bruke skjermen som søker. Hvis dette betyr noe for deg (for meg betyr det veldig mye!) har du kun ett valg.

Jeg har veldig god erfaring med Olympus-kameraer selv, men har ikke brukt speilrefleksene deres.

Lenke til kommentar

Jeg synes dags beskriver Olympus veldig godt. Det er et kamera jeg har stor respekt for, selv om det ikke passer min fotostil så veldig godt. Det eneste jeg vil tilføye, er at det i tillegg er enklere å få til en god komposisjon i sideformatet 4:3, fordi det er et mer høyverdig format som slekter mer på de klassiske bildeformatene, og som derfor fungerer bedre til å utnytte de klassiske komposisjonsreglene som det gyldne snitt, rule of thirds og L-komposisjon. Det er rett og slett enklere å ta skikkelig komponerte bilder med, enn det litt for breie 3:2 sideformatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...