2 Fast 4 Biltema Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg skal skrive en artikkel som handler om Monarki vs Republikk Jeg har tenkt å sammenligne Norge og Usa (kom gjerne med andre forslag hvis det er noen andre land jeg bør ta med). Jeg har søkt litt rundt på internett men har ikke funnet så veldig mye intresant, så jeg håper dere kan hjelpe meg. Her er en liste over det som skal være med i artikkelen. 1. Litt histori om hvert av landene, for å vise hvorfor det er Reppublikk/Monarki. 2. Litt politisk historie. Hvordan styreformen har virket inn på samfunnet. (Helst sammenligne de to landene) 3. Fakta om monarki og republikk 4. Fordeler og ulemper. 5. Makt forskjell mellom konge og president 6. Hvis dere vet noe annet viktig som jeg bør ta med så kan dere poste det også. Ps. Hvis denne er feilpostet, kan en moderator flytte den? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Clickie Hvorfor er det så mange som spør om hjelp til skoleprosjekt her egentlig? Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Clickie Hvorfor er det så mange som spør om hjelp til skoleprosjekt her egentlig? 6201506[/snapback] Takker for svar. Men skulle hat en internett side der det stod eksempler på hvor mye styreformen påvirker landet. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Monarki og Republikk. To gode artikler om de to forskjellige styreformene. En av de store "Ulempene" med monarki er at overhodet sitter ut hele livet sit og er ikke folkevalgt, dette betyr at personene på toppen av et monarki er født i en lederposisjon som de egentlig ikke fortjener og som de ikke har arbeidet for å oppnå. Personlig liker jeg ikke at enkelte er født inn i stillinger der de fremstilles som mer verdt enn andre. Når det er sagt, så er de fleste monarki en kunstig fasade, slik som i Norge og Japan for eksempel, der det er andre styresmakter som har makten, og de nevnte problemene blir derfor ikke like store når egentlig ikke har noe makt. Endret 29. mai 2006 av Goz Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Takker for svar. ps. Jeg prøvde å søke på Norsk wikipedia, men der stod det bare et par linjer om hver. (Glemte å prøve .org) Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 bare husk at kongens reelle makt i norge kun er å ha veto rett når en lov skal vedtas. Kongen kan maks veto 2 ganger på rad, den tredje gangen går loven igjennom uansett. Slik ble norge et fritt land 1905. Syns det blir feil å bruke usa som eksempel på republikk, og norge som monarki. To republikker som frankrike og usa har store ulikheter i sine system egentlig. Det samme gjelder sikkert også for republikken Tyskland. Både norge og england benytter det parlamentarisme som system, men praktiserer det veldig ulikt. Så er norge det beste eksempelet på monarki, og usa det beste på republikk? Hvis oppgaven er USA VS Norge så "go ahead", men er det monarki vs republikk så må du gå brutalt mye mer til verks. Valgsystem, hvordan en lov blir til etc. Hva slags makt har kongen vs en president ... eller skal vi si statsminister + regjering + konge VS president + hans stab. etc etc ... ble sulten eg Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 bare husk at kongens reelle makt i norge kun er å ha veto rett når en lov skal vedtas. Kongen kan maks veto 2 ganger på rad, den tredje gangen går loven igjennom uansett. Slik ble norge et fritt land 1905. Syns det blir feil å bruke usa som eksempel på republikk, og norge som monarki. To republikker som frankrike og usa har store ulikheter i sine system egentlig. Det samme gjelder sikkert også for republikken Tyskland. Både norge og england benytter det parlamentarisme som system, men praktiserer det veldig ulikt. Så er norge det beste eksempelet på monarki, og usa det beste på republikk? Hvis oppgaven er USA VS Norge så "go ahead", men er det monarki vs republikk så må du gå brutalt mye mer til verks. Valgsystem, hvordan en lov blir til etc. Hva slags makt har kongen vs en president ... eller skal vi si statsminister + regjering + konge VS president + hans stab. etc etc ... ble sulten eg 6204016[/snapback] Ok. Jeg er nybegynner på dette område... Men hvis jeg skal gi eksempler på forskjellene på monarki og republikk, bør jeg da bruke eksempler fra Tyskland, Frankriket, USA, England og Norge (Slik at jeg får med hvordan de forskjellige landene "praktiserer" styreformen sin?) Jeg er veldig dårlig til å formulere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå