carmaa Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Hei! Trenger litt hjelp med en liten ting. Prøver å lage et design med en midtkolonne som er sentrert horisontalt og er en fiksert størrelse (f.eks. 600px), og to sidekolonner som er flytende og som går ut til kanten av vinduet: |----flytende----||----600px----||----flytende----| Sidekolonnene skal oppdatere seg dynamisk ettersom brukeren eventuelt forandrer på størrelsen på vinduet sitt, slik som her: Her er hvordan jeg vil at det skal se ut. EDIT: Dette er kun overordnet layout på siden, har ingenting med innhold å gjøre; skal ha mer enn kun bakgrunnsfarge i sidelayerene:) Som dere ser har jeg fått det til med å bruke javascript og refreshe siden hver gang vinduet resizes, men skulle gjerne ha gjort det uten å bruke js, og bare layers slik at siden slipper å lastes om igjen. Og nei, jeg vil ikke bruke tabeller Noen som har peil? Endret 29. mai 2006 av carmaa Lenke til kommentar
Thullball Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hva med å lage følgende: <div id="Container"></div> CSS: #Container { margin-left: auto; margin-right: auto; width: 600px; } Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Her har du litt kode til å begynne med HTML <div id="wrap">{ innhold her }</div> CSS body { background: #CCFFCC; /* Bakgrunnsfarge */ } div#wrap { background: #99CCCC; /* Bakgrunnsfarge */ margin: 200px auto; /* 200px fra toppen, samt midtstilling */ width: 600px; /* Bredden */ Lenke til kommentar
carmaa Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Hei, takk til dere begge, og det med å lage en wrapper er greit nok. Men det jeg i tillegg trenger er to layers til som er dynamiske i forhold til vindusstørrelse slik jeg forklarte over. Har sett masse eksempler med to faste kolonner på sidene og en "flytende" i midten rundt omkring på nettet, men ikke omvendt ... Se f.eks. her Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hvorfor skal de være dynamiske da? Er jo ikke slik at man har mye plass i de om en har 800x600 eller 1024x768 i oppløsning (90-200px maks pr div). Høres veldig tåpelig ut, nei, enten får du gjøre alt dynamisk, alt statisk, eller midten dynamisk, og de 2 på kantene statiske. Lenke til kommentar
carmaa Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Hvorfor skal de være dynamiske da?Er jo ikke slik at man har mye plass i de om en har 800x600 eller 1024x768 i oppløsning (90-200px maks pr div). Høres veldig tåpelig ut, nei, enten får du gjøre alt dynamisk, alt statisk, eller midten dynamisk, og de 2 på kantene statiske. 6200611[/snapback] Hehe, takk for tilbakemeldingen! For å svare på spørsmålet ditt først; hvorfor skal de IKKE være det? Ideen er å ha en smal stripe med hjemmeside som fyller skjermen i bredde, "widescreen" om du vil. Men seriøst, vil faktisk ha begge to dynamiske. Ikke heng deg opp i 600/700px midtlayer, det var egentlig en verdi jeg tok ut av lufta, og er den jeg har brukt for å teste på maskinen min hjemme, som kjører på 1600x1200. Virker merkelig hvis det ikke går an, synes jeg... Hvis det ikke funker, så får jeg heller kjøre alt dynamisk og sette en minimumvidde på wrapperen i midten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå