abene Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Picasa er et populært bildeprogram som tidligere kun har støttet Windows. Google har nå sluppet en ny versjon for Linux. Les mer Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Flott at Google beveger seg litt innom Linux også. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Meget imponerende må jeg si. Virker som et meget ok bildeprogram. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Meget imponerende må jeg si. Virker som et meget ok bildeprogram. 6199464[/snapback] Det er... greit nok... Mye øyesnop... Min største innvending er at endringer du gjør på bildene ikke blir lagret i bildene, men i en separat fil. Dette gjør at endringene ikke er synlige i andre program. F.eks rotering av bilde. Jeg roterte først i Picasa, så at bildet ikke var rotert i ACDsee, roterte der, og så i Picasa at bildet var rotert to ganger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Flott at Google gjør det lettere å velge OS mer uavhengig av programvaren man kjører. Picasa er riktignok bare en dråpe i havet, men "alle monner drar" Lenke til kommentar
whoi Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg installerte det i går, og det virker som et greit program for å bla igjennom bilder og gjøre kjappe endringer. Mesteparten av programmet er skinna, men f.eks "filmenyen" er tydelig windows-aktig, så det skiller seg noe ut. Ellers så ble programmet noe laggy når jeg var i mapper med mange filer. Fint at google tenker på oss linux kara, og jeg håper de fortsetter å porte de andre programmene sine også. Ideelt sett uten å bruke winelib, men et sted må man jo begynne. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Flott at google bidrar med patcher til åpenkildekode-prosjekter som fks wine, men dette er ikke rett vei å gå. Om windowsapien blir standard for krossplattform-applikasjoner, kan en like så godt bruke Windows IMO. Jeg har likevell prøvekjørt programmet. Kan ikke nekte på at det ser OK ut, men det blir uaktuelt å bruke, da det gjør at systemet henger seg, samt at det laster windowskode i linux. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Det er supert at Google har laget en Linux-versjon, selv om jeg ikke liker programmet. Så vil forhåpentligvis flere og flere se i andre retninger enn Windows. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Dette er veien å gå. Håper Google utvikler flere programmer for Linux slik at det blir lettere for oss forbrukere å kunne ta i bruk andre OS enn Windows. Kanskje dette kan innspirere andre programleverandører til også å lage Linux versjoner av programmene sine. Endret 29. mai 2006 av JonT Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Kanskje dette kan innspirere andre programleverandører til også å lage Linux versjoner av programmene sine. 6201855[/snapback] Ja det tror jeg absolutt. Det er bra at noen viser et godt eksempel. Men grunnen til at mange ikke gjør det er nok at programvaren er laget i Microsoft Visual Studio, og siden det ikke finnes en Linux-versjon av denne så blir det en del ekstraarbeid. Men for eksempel finnes det en Linux-versjon av Delphi som heter Kylix, og så vidt jeg har forstått det skal de være helt kompatible. Det finnes blant annet en Linux-versjon av Nero, men den er desverre ikke like god som Windows-versjonen. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Dette er veien å gå. Håper Google utvikler flere programmer for Linux slik at det blir lettere for oss forbrukere å kunne ta i bruk andre OS enn Windows.Selv synes jeg dette ikke er veien å gå. Joda, det er fint de (Google) viser omtanke for *NIX-brukere, men jeg hopper ikke akkurat i taket dersom trenden fremover blir å pakke inn Windows-varene med winelib for å spare antall kodelinjer. En slik løsning funker til nød dersom alternativ software for oppgaven mangler (hvilket neppe kan sies i tilfellet med Picasa), men man vil jo få en ytelsesreduksjon i forhold til hva man kunne ha oppnådd med "native" applikasjoner pga avhengigheten av wine og det ekstra laget med Windows-API. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Dette er veien å gå. Håper Google utvikler flere programmer for Linux slik at det blir lettere for oss forbrukere å kunne ta i bruk andre OS enn Windows.Selv synes jeg dette ikke er veien å gå. Joda, det er fint de (Google) viser omtanke for *NIX-brukere, men jeg hopper ikke akkurat i taket dersom trenden fremover blir å pakke inn Windows-varene med winelib for å spare antall kodelinjer. En slik løsning funker til nød dersom alternativ software for oppgaven mangler (hvilket neppe kan sies i tilfellet med Picasa), men man vil jo få en ytelsesreduksjon i forhold til hva man kunne ha oppnådd med "native" applikasjoner pga avhengigheten av wine og det ekstra laget med Windows-API. 6204811[/snapback] Du har et godt poeng der. Google har tydeligvis tatt en snarvei.En detalj: Linux og Unix er to ulike systemer. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg vet. Mente det mer sånn at nå er vi på riktig vei. Men det betyr ikke at vi har kommet i mål. Lenke til kommentar
aavar Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 En detalj: Linux og Unix er to ulike systemer. Nå skrev han ikke "Unix" da... han skrev "*NIX", som ofte blir brukt om unix og unix-cloner. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Dette er supert! Jeg tror de satser mye på det at det skal funke på alle PC'r uansett OS, for du ser jo på Spreedsheets, Gmail Chat (koble opp til Gtalk server) og slikt. Det meste (som Gdesktop) har jo kommet på Mac men rart at ikke Picasa ar gjort det :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå