Gå til innhold

Guide: Hvordan ta backup av mail


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er et gammelt jungelord som går ut på at det alltid lønner seg å ta backup uansett om det gjelder mail, dokumenter, bokmerker og annet en vil ta vare på. Hvis en en dag sitter med skjegget i postkassen fordi all epost er borde er det kjipt for den det gjelder og en kan være heldig (som i tråden du linket til) og finner eposten sin igjen.

 

 

Jeg lagde denne tråden 29 mai 2006 mens tråden og artikkelen du linker til her er fra desember 2006. Jeg lagde med andre ord denne tråden 7 måneder før redaksjonen til harware.no lagde sin artikkel om samme emne. hva er poenget med å linke til denne tråden/artikkelen?

 

 

selv om en kan miste det du nevner i denne tråden var det alikevel ikke det trådstarter spør om i tråden. når det gjelder det å miste mottaksdato på e-post, fødselsdatoer og jubileer i kalenderen og distribusjonslister som du nevner i denne tråden er dette noe jeg aldri har opplevd. greit nok at det kan skje i enkelte tilfeller men en kan aldri gardere seg 100% i databransjen. Når det gjelder egendefinerte visninger som du nevner kan instillinger bli endret fra en utgave av Outlook til den neste og en kan derfor aldri være sikker på å få det helt likt på tvers av forskjellige utgaver av dette programmet.

Lenke til kommentar

Du bør lese alle trådene, og ikke bare overskriftene som det virker som du har gjort her. Det finnes enkle metoder for å unngå å miste en del informasjon, noe jeg har beskrevet i ovennevnte tråder. At du aldri har opplevd å miste informasjon er ikke noen som helst garanti for at det ikke vil skje og det er mye bedre med råd som virker enn med råd som antakelig, kanskje eller muligens virker.

 

Å stole på en persons erfaringer uten å sjekke om det finnes andre erfaringer er alltid uklokt. Hvis du, som nevnt i linkede tråder, tar deg en tur på newsgruppene under microsoft.public.outlook.* vil du se hvilke råd som gjelder fra de som virkelig har greie på det de prater om.

Lenke til kommentar
Du bør lese alle trådene, og ikke bare overskriftene som det virker som du har gjort her.

 

jeg har faktisk lest igjennom alle trådene du linket til. Kanskje du burde lese topic på denne tråden: Denne tråden heter faktisk ikke "Hvordan ta vare på alle knøtteinstillingene i Outlook".

 

Som jeg nevner i første innlegget så fokuseres det på hvordan du skal ta backup av mail da det er mange som har spurt om dette på forumet. I tilfeller hvor hele maskinen er kræsjet vil jeg påstå at epost, kontakter og avtaler er de viktigste tingene i epost-programmer. og det er dette folk bekymrer seg for og det er for slike tilfeller jeg startet denne tråden.

 

For min del setter jeg strek her da dette blir off topic i forhold til hva tråden skal handle om. Hvis du har noen flere synspunkter så ta det på PM.

Lenke til kommentar
Som nevnt i de linkede tråder hopper du over noe av det viktigste: hvis du eksporterer Outlook.pst mister du en masse informasjon, og hvis du importerer en komplett pst-fil risikerer du å ødelegge e-postprofilen.

 

i førstetråden nevner jeg ikke det å flytte hele Outlook.pst så hvorfor skal jeg da legge ut om farene ved å gjøre dette?

Lenke til kommentar
I forhold til Outlook er dette ikke anbefalt fremgangsmåte i det hele tatt. Du mister mye informasjon og vil svært ofte få ødelagt e-postprofilen ved å følge det som står i denne tråden.

8143382[/snapback]

En påstand uten dokumentasjon har null verdi. Skal ta selv backup av flere Outlook .pst-filer i dag og er dermed svært interessert i den "alternative" metoden du forhåpentligvis viser til.

 

Har aldri hatt problemer med eksport av .pst-filer med nevnt metode.

Lenke til kommentar

Vi er ihvertfall enige om at det er latterlig, selv om vi nok har totalt ulik oppfatning om hva som er det latterlige. Jeg synes for eksempel det er latterlig å kommentere "flytting" når jeg klart og tydelig skriver "eksportere og importere". Det er to helt forskjellige metoder når vi snakker om Outlook. I ditt første innlegg anbefaler du å eksportere og importere og som jeg har påpekt flere ganger gir det svært ofte uønskede resultater.

Lenke til kommentar
En påstand uten dokumentasjon har null verdi. Skal ta selv backup av flere Outlook .pst-filer i dag og er dermed svært interessert i den "alternative" metoden du forhåpentligvis viser til.

 

Har aldri hatt problemer med eksport av .pst-filer med nevnt metode.

8144087[/snapback]

 

http://groups.google.no/group/microsoft.pu...1c383897e383a93

 

De alternative metodene er også vist til i tidligere linkede tråder i denne posten.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
De alternative metodene er også vist til i tidligere linkede tråder i denne posten.

 

det er fint du linker til en side som motsier egentlig alt det du har sagt i denne tråden. Jeg siterer:

 

> Guess I'll have to do some more searching - a few passes

> through this newsgroup with a search engine have come

> up with nothing besides you and another saying "Don't

> use import/export, ever".

 

hensikten med denne tråden har vært å gi en beskrivelse av hvordan du kan ta backup av mail mens du vil ta backup av alle innstilinger i Outlook, stemmer?

Lenke til kommentar

Hehehe... du leser nå det du vil lese da. Det du siterer over er det det svares på. Her er svaret:

 

Posted here countless times, exporting and importing PST's will lose:

1.  Custom Forms

2.  Custom Views

3.  Connections between contacts and activities

4.  Received dates on mail

5.  Birthdays and anniversaries in calendar

6.  Journal connections

7.  Distribution Lists

 

Also, attempting to export and import an entire PST file will corrupt an

Outlook profile by creating a duplicate set of Personal Folders.

That is why we do not advise people to export and import a native file into

Outlook. You can certainly do so if you wish if none of these issues will

affect you.

--

Russ Valentine

[MVP-Outlook]

Lenke til kommentar
*snip*

 

for å "verifisere" hvor bra en metode er så synes jeg det ikke holder å lese et innlegg i en tråd. en bør også få meg alle svar. det er bare er han du siterer og en til som tydeligvis advarer mot den metoden jeg har anbefalt så synes jeg det er litt tynn dokumentasjon på det du sier.

Lenke til kommentar
Vet du i det hele tatt hva en MVP er? Har du fulgt med på noen av disse nyhetsgruppene over tid? Foreslår at du gjør det før du uttaler deg mer.

 

hvis du er det burde du komme med dokumentasjon på det du sier istedenfor å forvente at alt du sier blir tatt fror en god fisk. Det gjør iallefall ikke jeg.

Lenke til kommentar
hvis du er det burde du komme med dokumentasjon på det du sier istedenfor å forvente at alt du sier blir tatt fror en god fisk. Det gjør iallefall ikke jeg.

8144310[/snapback]

 

Du har fått beskrevet hva som er den beste løsningen og hva som er galt med din løsning av Russ Valentine som er en av de mest erfarne MVP-ene som poster på microsoft.public.outlook.*. Det bør være dokumentasjon nok. De som ikke kjenner til MVP kan jo ta en kikk her:

 

http://www.mvps.org

 

Som han henviser til i den linkede tråden er dette spørsmålet tatt opp utallige ganger i de aktuelle gruppene og standardsvaret er det jeg har linket til og sitert i denne posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...