Ricaldo Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Jeg sliter med særdeles høye temperaturer i maskinen min! Både på hovedkort, cpu og skjermkort: http://img518.imageshack.us/img518/1885/temperaturer5up.png Temperaturene er i idle, uten belastning. Spesifikasjoner: # Avantech Midi Tower # MSI KT6V-LSR hovedkort # USB 2.0 - SATA - ATA133, Raid kontroller # Integrert 6 kanalers lydkort # AMD Athlon XP2600+ Thouroughbred # Glacialtech - Stillegående CPU Vifte # 1024 MB PC2700 DDR minne # 120 GB Harddisk med 7200 RPM # Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3, AGP8X, "Ultra/1960" Tv-out,DVI, Retail Har en kompis med nøyaktig samme datamaskin(likt utstyrt), men hans temperaterer ligger 25 grader under mine. Spiller litt battlefield 2 og da sier det seg jo selv at temperaterene blir lovlig høye...! Setter pris på konstruktive tilbakemeldinger! Selv om jeg mistenker det blir "kjøp flere/bedre vifter" Endret 29. mai 2006 av Krimhet Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Selv om jeg mistenker det blir "kjøp flere/bedre vifter" 6198698[/snapback] Riktig! Og sett viftene riktig, slik de samerbeider med hverdandre. Altså at de ikke blåser mot hverandre. Lenke til kommentar
Ricaldo Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 OK. Takk for kjapt svar! Men slik at de samarbeider sier du, hvor mange kan/bør man stappe inn? Nå har jeg jo meget høye temperaturer da.. Hvilke temperaturer bør man ligge på uten belastning egentlig? Og hvor mye tåles før ting svir seg? Er ikke andre ting som kan gjøre at man plutselig får så fryktelig høye temperaturer da? Tenker på om det kan være noen feilinnstillinger i bios ellerno. Spenning osv..? Dette blei sikkert veldig surrete men.. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Det er ofte feil i bios tempraturer, og de du måler med software, alt fra 1-10 grader. Er høye tempraturer ja, men tror nok at 2 stk 120mm/80mm vifter er mer en nok. http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=313 Hvilket kabinett har du`? Lenke til kommentar
Ricaldo Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Det er ofte feil i bios tempraturer, og de du måler med software, alt fra 1-10 grader. Er høye tempraturer ja, men tror nok at 2 stk 120mm/80mm vifter er mer en nok. http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=313 Hvilket kabinett har du`? 6198777[/snapback] Har denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112056 To stk vifter ja, men da mener du en til innblås og en til utsug da? Eller går det greit med to som blåser mot komponentene og kjøler ned? Og er disse lett å plassere? Har jo AGP skjermkort f.eks.. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hm, det står ingenting om vifte plasser. Greier du og åpne opp kabinettet og se om du har noen? Lenke til kommentar
Ricaldo Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Hm, det står ingenting om vifte plasser. Greier du og åpne opp kabinettet og se om du har noen? 6200430[/snapback] Ja, kan sjekke når jeg kommer hjem. Men hvordan ser de her "vifteplassene" ut? Hvis man skal supplere med flere vifter, trodde de da ble hengt/skrudd fast i kabinettveggene eller lignende..? Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) De ser ofte slik ut fra baksiden: altå den runningen med prikker på, har ikke paint tilgjengelig Endret 29. mai 2006 av ErikFN Lenke til kommentar
Ricaldo Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Øhh... aner jeg en litt hånlig undertone her?! :!: Vet åssen baksiden ser ut, tenkte mer på disse festeplassene til viftene. Edit: Ah! Så først den nederste teksten din nå! Supert. Skal finne utav det. Endret 29. mai 2006 av Krimhet Lenke til kommentar
Tore Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 ingen som nevner at du bør dra frem støvsugern å få bort 12lag med støv.? Må gjøre det med skjermkortet hver mnd for lufta passerer ikke kjøleren lengre, vegg av støv....... ganske irri.... Ellers er det jo bare å sette opp strategiske vifter i hytt og pine, jeg har stripset opp noen ekstra innvendig nå, mot cpuokkelen og minnebrikkene bla. å pcn har aldri vært kaldere... Lenke til kommentar
Ricaldo Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 ingen som nevner at du bør dra frem støvsugern å få bort 12lag med støv.? Må gjøre det med skjermkortet hver mnd for lufta passerer ikke kjøleren lengre, vegg av støv....... ganske irri.... Ellers er det jo bare å sette opp strategiske vifter i hytt og pine, jeg har stripset opp noen ekstra innvendig nå, mot cpuokkelen og minnebrikkene bla. å pcn har aldri vært kaldere... 6212949[/snapback] Er nok ikke støv som er bøygen her hvertall. Nylig støvsugd. Skjønner ikke hvorfor temperaturen er så hinsides høy.. Hive inn vifter i hytt og pine? Seriøst? Får du plass til alle da? Og nok strøm? Du må vel passe på at du suger ut varm luft også?? Ikke bare blåsere til komponentene? Ps, hadde to slike "uttak" bak(disse utstående rundingene med huller i, beskrevet over) hvor man kan montere kabinettvifter! To slike der vil vel dra ned tempen litt kanskje..? Lenke til kommentar
Tore Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 (endret) Ja, kjøp noen SLIKE foreksempel å skru fast bak der, og kanskje du har plass til vifte i fronten også... Velg vifte etter enten støy (db) eller evnen til å å flytte luft (altså mere støy) etter hvasom er viktigst for deg... (jeg har filet bort den "hullegrillen" da den stopper VELDIG mye av luftstrømmen og det lager sånn suselys som ikke er noe morsom å høre på... (dermed er ikke pcn serlig barnevennlig lengre... Fingercutter... ) derfor jeg skrev strategiske vifter i hytt og pine... alle blåser samme vei og lufta suges nærmest gjennom kabinettet... Jeg har 2x12cm & 3x8cm vifter over viftestyring (+ strømforsyningsviften og skjermkortviften.) Siste tempmåling ble slik, med GPU kjøler som er tettet av støv... Men at din pc holder så høy temp er litt rart igrunn ja, jeg ville prøvd å kjøpe skikkleig kjølepasta og plukke ned cpukjøleren.. (eller aller helst som jeg gjorde, bytte ut kjølingen med noe skikkelig overdimensjonerte saker... ) Endret 31. mai 2006 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Ok, det første du bør gjøre er å skaffe deg et nytt kabinett. Kjøp det største du har råd til, for jo bedre plass du har jo lavere blir temperaturene. Sørg for at kabinettet har smarte vifteplasseringer. En inntaksvifte nederst (foran eller bak) og gjerne to utblåsvifter. PSU hjelper også til med utblås, så egentlig greier du deg fint med én ekstra vifte til utblås dersom du ikke kjører veldig effekthungrige komponenter (ala X1900-kort). Min erfaring er at 80mm-vifter gir det beste effekt/støyforholdet, så jeg anbefaler at du holder deg til slike. En 80mm vifte kan kjøres lydløst på ca 1500rpm mens en 120mm må ned i ca 800rpm før den blir stille, og da kjenner man ikke luftstrøm fra den i det hele tatt. Når du har luftflyten i orden er det på tide å sørge for at denne luften benyttes optimalt. Det siste du ønsker er å måtte putte inn vifter med høy rpm fordi kjøleløsningene ellers ikke holder mål. En god regel er at jo mer effektive ribber og heatpipes er, jo lavere luftstrøm er påkrevd. De fleste PCer har tre hovedvarmekilder som trenger aktiv kjøling: CPU, GPU og PSU. Når det gjelder PSU så er det ikke så mye du kan gjøre, annet enn å gjøre deg kjent med ulike produkter og produsenter, og velge en modell med høy effektivitet, store innvendige ribber og intelligent viftestyring. Til CPU og GPU finnes det derimot en mengde ulike kjøleløsninger, og hvilke som er mest effektive kan man lett finne ut ved hjelp av diverse onlinetester. Selv anbefaler jeg Thermalright CPU-kjølere fordi de er effektive og har gode heatpipes uten å veie et tonn. Thermalright lager også GPU-kjølere, men du har også gode og effektive alternativer fra Zalman og Arctic Cooling. Med gode kjøleribber og heatpipes kan viftene på både CPU og GPU holdes nede på et svært lavt nivå, med mindre du har planer om heftig overklokking (men da er du vel uansett ikke særlig bekymret for støy). Til sist kan du vurdere plasseringen av harddisker. Disse utvikler svært lite varme sammenlignet med CPU og GPU, men en viss kjøling er likevel å anbefale. Det er ikke nødvendig med egne vifter til harddiskene, men om du har mulighet til å plassere dem foran inntaksviften i kabinettet er dette en god løsning. Ellers finnes det flere passive kjøleløsninger som gjør jobben godt. Et produkt som AC Ryan Tanky senker harddisktempen passivt med ca 10 grader. EDIT: Glemte å nevne kjølepasta. En god kjølepasta (ala Arctic Silver) gir deg flerfoldige grader gratis. Endret 1. juni 2006 av BlueJet Lenke til kommentar
araziel Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Billig løsning. Teip over _alle_ hull og mulige steder der luft kommer inn/ut som motvirker god luftstrøm. Jeg trodde ikke dette hadde stort å si, men etter å ha gjort det sank kabinetttempen min med 3-4 grader. Og det ved å bruke en halv pakke teip edit: ikke fordi det måtte forklares så veldig, men jeg følte trangen til å tegne litt i paint. Hvor mye du vinner på det kommer an på hvor mye luft viftene dine 'trekker'. Jeg har en 120mm bakerst og den suger som bare det, dette fører til at den også vil trekke luft fra høyere luftlag hvis jeg ikke teipa. Gulvluft > alt. Endret 1. juni 2006 av araziel Lenke til kommentar
Tore Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg tror ikke vi som poster her har så mye å bidra med i den "vis ditt kabinett" tråden... :!: Jeg har også Teipet litt, tape rundtomkring for å stoppe alle former for vibrasjon og tettet noen hull... Pakket skummgummi mellom festene på hd og dvd-brenner for å dempe vibrasjoner osv.... Kabinettet ser ikke ut, men effektivt, det er det.... Er ikke noe Lan menneske eller showof uansett, en pc skal fungere, godt... Lenke til kommentar
Ricaldo Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Har nå funnet ut at det er 70x70 vifter jeg må ha i størrelse på kabinettviftene. Noe sjelden størrelse kanskje? Fant kun denne hos Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317243 Den støyer kanskje litt mye? Noen som vet om noen som har litt bedre utvalg av slike vifter? Og kan det holde med en slik "utblåsingsvifte", eller MÅ man supplere med en innblås også? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Det er små vifter, ikke særlig optimalt. Jeg foreslår et nytt kabinett. Antec 3000B er veldig billig og har god kjøling, med 12 cm kabinettvifte og kanal i sidedør for kjølig luft til CPU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå