Baardson Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har en Honda -98 modell med kun 88000 på telleren. i det siste har den begynt å riste veldig ved igangkjøring og det rykker skikkelig når jeg slurer på clutchen for å starte. Jeg vil si det ligner på at det er kommet olje på clutchen, men det er ikke noe olje under bilen eller svetting fra girkasse. Noen som har noen forslag på dette? Lenke til kommentar
Dobe Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har en Honda -98 modell med kun 88000 på telleren. i det siste har den begynt å riste veldig ved igangkjøring og det rykker skikkelig når jeg slurer på clutchen for å starte. Jeg vil si det ligner på at det er kommet olje på clutchen, men det er ikke noe olje under bilen eller svetting fra girkasse. Noen som har noen forslag på dette? 6198611[/snapback] Hei Baardson. Risting kan oppfattes på flere måter. Slik du beskriver det, virker det som om du har misstanke til kraftoverføringen fra motoren til gearkassen. En årsak til dette kan være (når du først nevner sluring) kan være overflateherding av trykkplate og svinghjul. Dvs at det danner seg harde flater som lammellplaten glir over og kan gi risting. En mer vanlig årsak, er at det er feil på tenning eller forgasser. Sistnevnte medfører at man mister muligheten for å regulere turtallet i lave omdreininger slik at man ikke får jevn belastning. For å gi en nærmere bedømming av problemet, må det oppgis flere opplysninger. Når er det ristingen oppstår? Utarter den seg likt når du har kommet opp i fart eller er det kun ved igangsetting av bilen? Dersom du kjører i fjerde gir og trykker gasspedalen inn, oppfører bilen seg anderledes da også? Tips. Sjekk tennig og forgasser først, før du tar skrittet med å undersøke gear og clutch. Dersom årsaken lå i gearkassen, ville dette som regel vært indikert i form av ulyd. Håper dette kan hjelpe. Mvh. Dobe Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Når det rister mener jeg at kraftoverføringen er ujevn ved sluring og når jeg kobler til med clutchen. motoren går veldig fint. det er nok riktig som du antyder at det har dannet seg harde og herdede flater på clutchen da jeg slurer mye på den. det er bare så rart for det er ikke slik etter at en har kjørt en stund. Det er kun ved igangkjøring, når det er krefter på clutchen. Endret 29. mai 2006 av Baardson Lenke til kommentar
Dobe Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Når det rister mener jeg at kraftoverføringen er ujevn ved sluring og når jeg kobler til med clutchen. motoren går veldig fint. det er nok riktig som du antyder at det har dannet seg harde og herdede flater på clutchen da jeg slurer mye på den. det er bare så rart for det er ikke slik etter at en har kjørt en stund. Det er kun ved igangkjøring, når det er krefter på clutchen. 6201799[/snapback] Hei igjen. Beklager, men jeg har vært borte noen dager. Da ville jeg nok vurdert å ta opp clutchen. Risting kan også skyldes deffekt lamellplate, men i de fleste tilfellene der lamellplaten er utslitt, ville dette resultert i at bilen ville slure når du ga gass i f.eks 3 eller 4 gear. Nå består også lamellplaten av fjærer som skal gjøre at innkoblinken skjer jevnt, slik at dette kan væer en medvirkende årsak til ristingen. Mvh. Dobe Lenke til kommentar
mornings Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Sjekke drivknuter Høres ut som du har en helt gåen drivknute, da vil du få risting nå du begynner å kjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå