Skilpadde Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg skaffet meg frikort tidligere i år, og trodde at jeg ikke ville tjene så mye. Dette viste seg å være feil, og fra og med neste lønn, har jeg tjent over max grensen. Må jeg da skatte for de 28000 (eller var det 29000?) kronene jeg har tjent til nå? Og hva skal jeg gjøre når jeg ikke kan bruke frikortet mitt lengre? Må jeg sende inn ett nytt sjema? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) "Hvis du tjener mer enn beløpsgrensen på kr 29 997 i løpet av året, må du kontakte likningskontoret og få et vanlig skattekort. Har du begynt med frikort, vil du nå få et skattekort med tilsvarende høyere skattetrekk på resten av inntekten din, for å dekke trygdeavgiften, også av de første kronene du tjente. Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgiveren trekke 50 prosent i skatt." link Endret 28. mai 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Mener da at det er skatt fra 29k. Alle i norge har 29k fri for skatt, men alle som tjener over dette, har allerede fått trukket det fra i totalsummen. Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Du må betale litt skatt hvis du kommer over rundt 30000. Snakket litt med mamma og pappa om det(regnskapsfører/revisor), og de sa at du kan tjene 40000 uten å betale noe (dvs, du betaler, men så får du det tilbake på skatten). Og pappa regnet ut at hvis jeg tjente 60000, så måtte jeg betale 4000 i skatt. Noe sånt, i alle fall.. Tror du kan tjene rundt 100000 uten å betale noe særlig skatt. Når frikortet er brukt, så ringer du ligningskontoret, så forteller du hvor mye du tror du tjener (sett det gjerne litt høyt, så slipper du å etterbetale skatt), så får du et nytt kort i posten. Lenke til kommentar
Ekorre Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 om du tror man kan tjene 100k uten å skatte "noe særlig" så tar du desverre feil:( Lenke til kommentar
MRN Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Du må betale litt skatt hvis du kommer over rundt 30000. Litt?!? Sa du LITT?! ALT over den magiske grensen er 50% skatt. Med mindre du bestiller et nytt et eller noe, da. Jeg gjorde det et år, (betale 50% skatt), fikk 20-og-noe igjen på skatten, av de ca. 1100 kr i rente. Du betaler 50% skatt av første krone over frikortgrensen. 50% skatt er da altfor mye, og du vil få igjen neste år. Med renter. Kjempegreit. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Som eirik1989 sa, så er det faktisk et skattehull akkurat der. Ble glad da jeg fant ut at jeg måtte betale 5% skatt hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå