Gå til innhold

Rekompilere Debian Sarge


Anbefalte innlegg

Jeg prøver nå å rekompilere Debian. Jeg følger denne guiden.

 

Men når jeg kommer til side 3 så skal jeg ifølge guiden skrive:

rpm -q kernel kernel-headers kernel-ibcs kernel-pcmcia-cs kernel-source make cpp egcs dev86 glibc-devel

 

Men jeg skjønte jo fort at ikke det gikk, guiden er laget ut ifra RedHat.

 

Så hva skriver jeg i Debian for å få opp en oversikt over pakkene som er installert og ikke installert?

 

Er det noen som vet om en guide for rekompilering av Debian?

 

Hvis jeg mangler noen av pakkene. Holder det med å skrive "apt-get install glibc-devel" osv.?

 

Hvis ikke, er det noen som har en oversikt over pakkene som kan installeres med "apt-get innstall" kommandoen?

 

 

Takker for svar! :D

Endret av Fenalår
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan laste ned kildekode med apt, eller aptitude som er anbefalt nå, eller bare last ned fra kernel.org. Det ligger Debian spesifikke kernel-howto på nett, bruk google. På posten din kan jeg få inntrykk av at det du ønsker er kun å oppgradere kjerna, i såfall er det diverse ferdigkompilerte kjerner i pakker som du kan laste ned med apt. Husk at navneregimet er endret fra kernel-image* til linux-image* m.a.o. hvis du gjør

$aptitude search linux-image

vil du få opp de nyeste. Hvis du legger til etch og sid i sources.conf fila (og kjører $aptitude update) først, vil du få opp en rekke flere kjerner. Det er liten vits i å kompilere kjernen selv, med mindre du har spesiell interesse av det. Med

$aptitude install linux-image-(kjerna du helst vil ha)

blir ferdig kompilert kjerne lastet ned, installert og lagt til boot-loaderen din, slik at du får den neste gang du booter. Dersom du ønsker å bruke nvidia sin installer til skjermkortdrivere, bør du først sjekke om kjerna har kernel-headers pakke. For endel ferdigkompilerte kjerner fins ferdig pakket nvidia driver, men det kan være litt stress å sjekke, i såfall kan du installere nvidia "the debian way", uten kernel-headers. Google etter "debian nvidia howto" så finner du en fin oversikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...