Gå til innhold

Harddisker knaker og sliter!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det virkelig ingen andre som synes det er rart at to disker som ikke er kjøpt samtidig skulle bli ødelagt nesten helt samtidig?

Kan godt være enig i at det trengs nye disker, menjeg ville kanskje sjekket om de kan ha blitt ødelagt av noen ytre påvirkning først, det kan jo skje igjen...

Lenke til kommentar
temperatur og slikt virker jo inn, er jo ikkje godt for dei å vere glovarme..

6260240[/snapback]

Det sies så, men jeg har aldri sett noen god statistikk som bekrefter den folkemyten. Også er det nok en del som overfokuserer på temperatur og tror det er stor forskjell på levetiden om disken vanligvis er 40 eller 50'C, noe jeg ikke tror er tilfelle.

Lenke til kommentar

Harddisken min har sprakla, knitret for så å henge seg fulstendig fast, streika og jeg har fått feilmeldinger om at den var ubrukelig når jeg prøvde å formatere den på en hel del forskjellige funksjoner. Det jeg gjorde var bare å laste ned linux på CD, finne frem USB-minnet mitt og hente alt jeg skulle ut fra disken etter å ha startet linux på CD. Deretter hurtigformaterte jeg disken i NTFS format fra Win XP CD'en og var oppe og hoppet igjen! :!: "like god som ny var den og!" hadde jeg gitt opp med en gang hadde jeg sannsynligvis måttet punge ut for ny disk. Vet ikke om situasjonen er en ganske annen en den du har, men det kan kanskje være vært et forsøk? :)

-Uansett ønsker jeg deg lykke til!

Lenke til kommentar

Tidligere (fire mnd siden) hadde jeg lufkjøling og da fikk harddiskene veldig god luftflyt over seg og de var knapt varme. De er kjøpt på Norek og ble ikke kjøpt likt. De ble vel kjøpt med et halvt år mellomrom trur jeg (fant ut at 250 gb var litt for lite :p). Harddiskene har ikke vært utsatt for noe og de står med litt mellomrom fra hverandre i håp om at det gir noen temperaturforskjell.

Jeg har nå fått lånt en 320 gb harddisk og overført det jeg kunne overføre (en del gikk faktisk tapt... :( ), har slettet alle partisjoner og søker nå "Full test" (tar jo år og dag :@) med dette Seagate verktøyet. Er det ingen feil skal jeg formatere grundig (ikke hurtig) i håp om at problemet lå i partisjonene eller lignende. De har jo aldri vært formatert siden jeg kjøpte diskene, er bare c-disken som har gjennomgått det :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg søkt på begge harddiskene og det ble ikke funnet noen feil, alikevel så trur jeg ikke den knakingen er borte. Det knaker ikke fullt så mye nå, men jeg er spent å se hvordan det blir når jeg får alle programmene på plass. Jeg blir ikke klok av dette :S

Lenke til kommentar
Et godt tips er derfor å bestandig ha backup av alt du ikke vil miste. Det er en billig forsirking mot kostnader for f.eks redning av data fra IBAS.

6212459[/snapback]

Og selv IBAS må gi tapt enkelte ganger.... snakker desverre av erfaring. 3 av 4 disker i raid 5 gikk til h******e samtidig, og IBAS klarte ikke å få tilbake noe som helst fra noe av dem...

Lenke til kommentar
temperatur og slikt virker jo inn, er jo ikkje godt for dei å vere glovarme..

6260240[/snapback]

Det sies så, men jeg har aldri sett noen god statistikk som bekrefter den folkemyten. Også er det nok en del som overfokuserer på temperatur og tror det er stor forskjell på levetiden om disken vanligvis er 40 eller 50'C, noe jeg ikke tror er tilfelle.

6260280[/snapback]

min erfaring med det er ytelses messig, men kan ikkje sei noke om levetid uten å synse som eg skal prøve å holde meg unna.

ta f.eks min Maxline III 300GB 16mb cache disk..

sitter å speler, og kjenner på disken, og den er glovarm...

så etter ei stund, på Everquest 2, når eg skifter sone, så er det mykje disk aktivitet, og avogtil i spelet, fryser heile pcn, og må restartast. gjerne kvile seg litt..etter eg satte ei 40mm vifte til å kjøle diskane, er den god og kald, ingen spel har fryst på 1 veke..

Lenke til kommentar
Og selv IBAS må gi tapt enkelte ganger.... snakker desverre av erfaring. 3 av 4 disker i raid 5 gikk til h******e samtidig, og IBAS klarte ikke å få tilbake noe som helst fra noe av dem...

6265162[/snapback]

Det høres ut som IBAS ikke har gjort den innsatsen de kan gjøre i dette tilfellet. Over 99% av dataene ligger nok på platene klare til å reddes. Problemet er å pusle de sammen i riktig rekkefølge i henhold til Raid5-arrayet og firmwaren på disken, noe som sikkert kan betyr ganske mye manuellt arbeid. Men det skal være fullt mulig. (Selv om en av diskene har hatt alvorlig hodekræsj som har ødelagt overflaten på platene helt, noe som er en relativt sjelden kjæsj-konsekvens)

Solefald: Det høres ut som du har overklokket til helt på grensen av det stabile og at den nye vifta skaper nok luftstrømning i kabinettet ditt til å senke temperaturen på kritiske plasser med et par grader sånn at PCen blir stabil.

Lenke til kommentar
Det høres ut som IBAS ikke har gjort den innsatsen de kan gjøre i dette tilfellet. Over 99% av dataene ligger nok på platene klare til å reddes. Problemet er å pusle de sammen i riktig rekkefølge i henhold til Raid5-arrayet og firmwaren på disken, noe som sikkert kan betyr ganske mye manuellt arbeid. Men det skal være fullt mulig. (Selv om en av diskene har hatt alvorlig hodekræsj som har ødelagt overflaten på platene helt, noe som er en relativt sjelden kjæsj-konsekvens)

Var bare 0'er på platene i følge IBAS. Selv hadde de ikke vært borti et lignende tilfelle tidligere, men de hadde forhørt seg med andre aktørerer, og funnet en som hadde vært borti det samme. Heller ikke da lot dataene seg redde.

Om det var diskene (i seg selv) eller kontrollen som har gått føyka er ikke godt å si, men den disken som overlevde var byttet før, så for meg så virker det som at det var diskene

Var bra med backup da, selv om backupen desverre ikke var helt up-to-date

Lenke til kommentar

6265162[/snapback]

Solefald: Det høres ut som du har overklokket til helt på grensen av det stabile og at den nye vifta skaper nok luftstrømning i kabinettet ditt til å senke temperaturen på kritiske plasser med et par grader sånn at PCen blir stabil.

6266494[/snapback]

har ikkje akkuratt overklokket systemet, har klokka opp 100mhz=) og tempen på CPU og GPU er fine..og har alarm på ved høg temperatur..

Lenke til kommentar

Solefald: Prøv å utfordre maskina litt med dårligere luftkjennomstrømning rundt andre ting enn diskene og se om det blir noen forskjell. F.eks legge diskene på utsiden og sette en tape for halve utluftinga fra PSU (evt fra andre kabinettvifter om du har det) Da finner du ut om det er temperaturen i kabinettet eller på diskene som er utslagsgivende for stabiliteten.

Lenke til kommentar

Hmm... problemene hoper seg opp. Jeg kobler i alle tre harddiskene (inkludert harddisken som var backup) og så at jeg hadde to partisjoner, hver på 120-130 mb. Jeg trudde med en gang at dette var de to Seagate diskene og uten at jeg tenkte formaterte jeg den ene (fikk en melding da jeg åpnet den). Jeg visste at harddiskene er begrenset pga at jeg ikke har sp1 eller sp2 så jeg instalerte sp1 i håp om at "backup" partisjonen ville komme opp, men neida. Den partisjonen jeg formaterte er på 120 mb og er helt tom og det viser seg at dette er den 320gb western disken jeg har fått lånt. Jeg fatter ikke hvor resten av plassen er blitt av og jeg vet ikke hvor backupen min er! Jeg har sett på diskbehandlingen o.l. og der er partisjonen slik som det vises i Min Datamaskin bare at der er den 300 mb som den skal :S

Jeg har prøvd Get data back for å få tingene mine tilbake og det fungerte fint :D Den fant alt som var på western disken, men problemet er at trial versonen ikke kan kopiere filene over på en annen partisjon så jeg får liksom ikke gjort noe med det jeg fant :( Finner ikke noe fullverson på de litt slumske måtene heller :( så... HJELP!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...