Gå til innhold

Er dette foretaket lovlig?

Anbefalte innlegg

denne siden tar bilder fra ulykkes-steder og legger dem ut. Der fikk jeg se bilder av bilen som min kamerat forulykket i. Jeg fant dette svært støtende. Er det noen her som kjenner til lover og regler når det gjelder offentliggjøring av slike bilder??

Er dette lov i det hele tatt?

Noen som er enig i at dette er smaksløst?

link til siden: http://www.xtremfoto.no/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så lenge kjennetegn på bilene er anonymisert så er det vel ingen lover mot dette som jeg kan tenke meg... så lenge det skjer på offentlig sted er det ikke ulovlig å ta bilder av ting for så å legge det ut på nettte.... selv om noen måtte finne det støtende...

Lenke til kommentar

Tror det kan være meget vanskelig å få dette erkjent ulovlig, da det vil være et reportasjebilde, som du finner massevis av på Scanpix og alle andre steder hvor bilder blir solgt til media. At denne personen har laget sin egen side fremfor å kun bruke bildeformidlere, er opp til han og fullstendig lovlig.

Det er uansett et viktig poeng som ilpostino kommer med, det skal ikke være mulig å lett kjenne igjen objektet.

EDIT: Bare for å ha sagt det så synes jeg ikke særlig om siden i seg selv. Ikke på grunn av bildene, men fordi siden bærer preg av å være "se hva jeg har klart å knipse" type side istendefor en salgsside.

Endret av photoguy
Lenke til kommentar

Ja dette er uten tvil lovlig. Man kan egentlig like eller ikke like det men så lenge det er tatt hensyn til "identitet" dvs at en har sladdet registreringsnr etc så er det ikke mye man kan gjøre med dette.

Tror egentlig at dette med identitetssladding egentlig heller ikke er lovfestet noen plass. Egentlig er det vel bare noe som kommer inn under det vi kaller "God presseskikk" eller som pressen kaller "Vær varsom plakaten"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...