Gå til innhold

fm-sender til ipod, trenger kjøpstips

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke om dette er rette forum for mitt spm, men ble tipset om att hw.no kunne være plassen.

Har tenkt å gå til innkjøp av en fm-sender til min ipod nano.

Siden jeg har en gammel bil, uten sigarettuttak, hadde det vært å foretrekke att senderen ikke var avhengig av 12volt.

Spm. er da om ulike slike typer, fordeler / ulemper, pris og hvor jeg eventuellt kan kjøpe de.

Setter stor pris på om noen har noen tips angående dette.

-Tupolev

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er lov å bruke slike fm-sendere i Norge nå, loven blei omgjort for ikke lenge siden.

Jeg har gått til innkjøp av en slik fm-sender, men endte opp med å kjøpe på Ebay, kosta meg 100,- for spilleren med frakt, men den fungerer ikke bra nok. Sliter skikkelig med å sende de lavere frekvensene, så jeg endte opp med å kjøpe en slik siden jeg har Pioneer spiller.

Lenke til kommentar

En FM sender strider IKKE mot norsk lov lengre. Sender som har svært begrenset rekkevidde er nå lov å bruke i Norge. Det har tidligere vært lov å selge de, men ikke å bruke de. Begge deler er nå tillatt.

Griffin iTrip for Nano er et godt alternativ for deg. Den bruker strøm fra iPod'n og ikke fra 12 volt uttak. Du får kjøpt denne bla hos elektronikksjappa på Gardermoen.

Lenke til kommentar
En FM sender strider IKKE mot norsk lov lengre. Sender som har svært begrenset rekkevidde er nå lov å bruke i Norge. Det har tidligere vært lov å selge de, men ikke å bruke de. Begge deler er nå tillatt.

6198228[/snapback]

Siden Wildbill ikke postet kilden sin, så kan uttalelsen fra NPT leses her.

Grunnen til at de ikke selges i Norge vet jeg ikke. NPT sin uttalelse sier kun noe om bruk, og ikke salg. Er ikke transmittere i FM båndet fortsatt 'forbudt'?

Pass forresten på at utstyret du kjøper er CE merket. Jeg var akkurat på rundtur i Europa og fant endel slike sendere som IKKE oppfølger kravene fra NPT. Vet ikke om det kan gi noe uheldige bivirkninger, men... :p

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Griffin iTrip for Nano er et godt alternativ for deg. Den bruker strøm fra iPod'n og ikke fra 12 volt uttak. Du får kjøpt denne bla hos elektronikksjappa på Gardermoen.

6198228[/snapback]

Hvordan er rekkevidden på denne fra Griffin?

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med forskjellige FM sendere til Ipod Nano?

Ser endel har problemer med mye støy og knitring på lyden.

De jeg har tenkt på er:

XtremeMac’s AirPlay2

Griffin ITrip Auto

Kanskje man heller kan kjøpe på en flyplass eller bestille fra utlandet?

Lenke til kommentar

6198228[/snapback]

Siden Wildbill ikke postet kilden sin, så kan uttalelsen fra NPT leses her.

Grunnen til at de ikke selges i Norge vet jeg ikke. NPT sin uttalelse sier kun noe om bruk, og ikke salg. Er ikke transmittere i FM båndet fortsatt 'forbudt'?

Pass forresten på at utstyret du kjøper er CE merket. Jeg var akkurat på rundtur i Europa og fant endel slike sendere som IKKE oppfølger kravene fra NPT. Vet ikke om det kan gi noe uheldige bivirkninger, men... :p

6198555[/snapback]

Kilden min ligger i form av et virkelig dokument på jobben. Jeg jobber i en forretning som selger slike FM sendere. Transmittere er ikke forbudt så lenge de sender under en viss styrke. Vi selger både CE godkjente og ikke CE godkjente sendere. Det er ikke farlig å bruke en ikke-CE godkjent sender, den kan feks bare være kraftigere enn det som er lovlig å bruke.

Lenke til kommentar

6198228[/snapback]

Hvordan er rekkevidden på denne fra Griffin?

6199684[/snapback]

Rekkevidden på Griffin sin modell er svært begrenset, det er snakk om noen få meter. Støy på FM båndet, mangel på "rene" frekvenser, avstand til antenne osv er alle faktorer som spiller inn på lydkvaliteten til slutt. Mange blir skuffet etter å ha prøvd en FM sender da de ofte ikke svarer til forventingene. Dessverre.

Lenke til kommentar

Har søkt litt på nettet og virker som denne skal være ganske bra:

XtremeMac’s AirPlay2

Fant den ikke på norske web-shopper, men tenkte å etter den på diverse flyplasser. Er det noen som har funnet en eller annen test av de fleste FM sendere, eller har et hot tips om noe som kommer?

Den knitringen som de fleste opplever kommer det av svak sender styrke?

Lenke til kommentar
Kilden min ligger i form av et virkelig dokument på jobben. Jeg jobber i en forretning som selger slike FM sendere. Transmittere er ikke forbudt så lenge de sender under en viss styrke. Vi selger både CE godkjente og ikke CE godkjente sendere. Det er ikke farlig å bruke en ikke-CE godkjent sender, den kan feks bare være kraftigere enn det som er lovlig å bruke.

6224252[/snapback]

Støy på FM båndet, mangel på "rene" frekvenser, avstand til antenne osv er alle faktorer som spiller inn på lydkvaliteten til slutt.

Sorry for Off-topic:

Mangel på rene frekvenser kommer ofte av støyende utstyr. Derfor er det krav om CE merking som skal bedre på dette. Det er ikke lov å selge utstyr som ikke er CE merket i Europa. Og det KAN være farlig...

CE er forresten ikke en godkjenning, CE er en erklæring fra produsent om at utstyret oppfølger visse standarder, og er til hjelp for selgere og kjøpere da de kan si de handlet i god tro og ansvaret hviler på produsent eller importør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...