Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom PC og TV


Anbefalte innlegg

Jeg har Radeon X1800 XT 512MB med disse utgangene, kan jeg eventuelt bruke noen av de medbragte kablene?

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320348&view=detailed

 

Kan jeg da koble PCen til en ordinær LCD-TV da? Har tenkt å kjøpe ny TV. Og da er det aktuelt å lage et lite nettverk med PCen. Slik at jeg kan se filmer osv på TVen istedenfor på TVen, siden jeg ikke har DVD. Går det i tillegg ann å beholde TV-høyttalerene, slik at man får PC-bilde og TV-lyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Å bruke en TV, LCD skjerm eller annen skjerm for å bilde fra PC'n har ingenting med nettverk å gjøre.)

 

Det du vil er å bruke en LCD TV som PC skjerm, akkuratt som når du bruker en LCD monitor som PC skjerm. Intet problem så lenge TV'n har de rette inngangene.

 

Du kobler LCD-tv til enten VGA, DVI eller S-video utgangen på på skjermkortet, alt etter hva LCD TV'n har av innganger.

Du må sikkert gjøre noen innstillinger i skjermkortdriverne for å sette riktig oppløsning osv.

 

Lyden kobler du enkelt og greit fra lydutgang på PC til lydinngang på TV'n. Eller enda kulere: fra lydutgang på PC'n til lydinngang på et heftig lydanlegg.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen. Kanskje jeg var litt uklar, men jeg vil ha et nettverk. Slik at man kan gå inn på TVen og "hente" en film fra PCen.

6196592[/snapback]

 

 

Heh, ja da var du veldig uklar. For da må du ha en TV med innebygget PC og nettverkstøtte, og slett ikke en "ordinær" LCD TV. En TV kan ikke gjøre sånt på egen hånd. Det blir som å be en gryte lage middag. Trenger en kokk :)

 

Det du vil er å kjøre 2 skjermer tror jeg. Slik at du kan ha skrivebordet på din vanlige PC skjerm og se film på TV'n?

 

Sånn fungerer det iallefall når man har en LCD TV, og en PC med DVD som man bruker som mediesenter.

 

Har selv et kort med like utganger som ditt. Bruker VGA utgangen til min 19" LCD skjerm, mens DVI utgangen går til en større LCD TV for filmfremvisning.

 

Edit:

Dersom du insisterer på at du vil ha "nettverk" må du altså bygge deg en dedikert mediesenter PC som er koblet til TV'n. Den PC'n kan du selvf. sette opp i nettverk til å "hente" filmer fra andre PC'r i nettverket. ..men det blir jo litt tungvint da siden du tydeligvis allerede har en PC og ett skjermkort som støtter flere skjermenheter samtidig.

 

Edit2:

Er nok en fare for at tråden er feilpostet når det gjelder kategori. Dette har ingenting med nettverk å gjøre med mindre du ikke har en "ordinær" LCD TV, men snarere en med innebygget PC og nettverkstøtte.

Tror nok du ville få bedre og flere svar dersom du poster i "skjermkort og tv'kort" kategorien.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
Ok. Men litt off-topic, hvor mye må jeg ut for en bra TV med slike funksjoner?

 

EDIT: Jo, tungvindt. Men når det først er i stand er det utrolig praktisk og bra.

6196677[/snapback]

 

Hvor mye for et bra TV med innebygget mediesenter PC og nettverkstøtte? Vet egentlig ikke, men mellom 30 og 40.000 sikkert.

 

Kjøp heller en mer normal LCD TV med VGA eller DVI-I inngang. Det er vel noenlunde standard for de fleste nyere LCD tv'r. Også kan du enten bruke den PC'n du har til mediesenter, eller kjøpe deg en HDD som dette:

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Bi..._Sort_soelv.htm

 

eller en HTPC som dette (event. bygge selv):

http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10195

 

Du finner HTPC guider på hw.no, og får sikkert mer kvalifiserte svar i andre deler av forumet.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
Går ut i fra at jeg kan bruke PCen jeg har, og så kjøpe det jeg mangler, utifra den HTPCen. Korrekt?

6197059[/snapback]

 

Som jeg sier i mitt første innlegg: Bruk Pc'n du har og koble til LCD TV til en av utgangene på skjermkortet. Bare sørg for at TV'n har en av følgende innganger: DVI (helst denne for best bildekvalitet), VGA (helt greit), eller S-video.

 

edit: og dersom du allerede har TV med en av disse inngangene trenger du ikke kjøpe noe som helst.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...