DRK Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Heisann. Har 2 maskiner hjemme som jeg har koblet sammen med en switch. Jeg får internett på begge ved å koble internettledningen (altså en helt vanlig nettverksledning fra kabelmodem) til switchen. Problemet er bare at jeg ikke får nettverk mellom de 2 maskinene, for å gjøre dette må jeg forandre IP'ene til f.eks 192.168.0.1 og 192.168.0.2. Da blir det nettverk, men internetten forsvinner... Vil gjerne ha både internett på begge maskiner OG nettverk mellom dem. Noen forslag? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Konge Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Du må investere i en router fordi kabelmodemet ditt har nok ikke dhcp server som tildeler adresser internt . Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Mulig det enkleste kan være å investere i en ruter. Det høres ut som at adressene du får tildelt kan befinne seg i forskjellige subnet, men for å få litt mer innsikt i hva som skjer bør du: 1. Koble begge til switchen slik at begge maskinene får offisiell IP.2 2. Sammenligne hva slags IP-adresser de har fått, f.eks. ipconfig /all i windows. 3. Noter deg hva slags nettverksmaske det er på hver tildelt IP. 4. Legg ut informasjon om IP-adressene her, sammen med tilhørende nettverksmaske. Men for å tenke litt sikkerhet, så trenger du ikke legge ut begge IP-ene. Hvis bare siste siffer i oktetten er forskjellig holder det at du legger ut det. F.eks. x.y.z.123/nettmaske og x.y.z.124/nettmaske Hvis nettmasken er forskjellig, men IP-serien den samme kan du kanskje løse det med å sette opp noen statiske ruter. Er ellers alt ganske likt (mest sannsynlig), da er det kanskje et annet problem. edit: leif kom og gikk Endret 28. mai 2006 av Zenit Lenke til kommentar
DRK Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) IP'ene er helt forskjellige... ikke samme serie i det hele tatt. 1: 84.y.z.1/255.255.255.0 2: 62.y.z.15/255.255.255.0 Hvis det sier deg noe? Endret 29. mai 2006 av DRK Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 IP'ene er helt forskjellige... ikke samme serie i det hele tatt. 1: 84.y.z.1/255.255.255.0 2: 62.y.z.15/255.255.255.0 Hvis det sier deg noe? 6200693[/snapback] Tipper at du må frem med statiske ruter for å løse ditt problem. Det som antagelig skjer når maskinene prøver å nå hverandre er at trafikken blir sendt ut til default gw, altså ut på Internet og tilbake. De fleste ISP-er blokkerer så SMB-trafikk (windows fildeling) og du får ikke kontakt i tillegg til at det kan gå ganske treigt. Det gjøres ved å bruke route kommandoen. Da windows ikke er min sterke side, kan jeg bare hinte om syntaksen, men det bør være noe som følger: På maskin 1 blir det noe slikt: route add 62.y.z.15 84.y.z.1 På maskin 2 burde det bli omvendt: route add 84.y.z.1 62.y.z.15 For å se om du får kontakt kan du bruke traceroute. Hvis du ser at det er mer en ett hop mellom IP-ene, så blir trafikken sendt ut av ditt nettverk. Du kan også se routingtabellen med `route print`. Merk at jeg tror at disse endringene ikke vil holde seg etter en reboot, men det finnes sikkert noe i registret som gjør at de blir lagret. Hva du gjør hvis en av IP-ene endrer seg er jeg noe usikker på, men det hjelper sikkert å kunne scripte litt Lenke til kommentar
DRK Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Funka fett Tusen takk! Men ingen som har en idè om hvordan man får det til selv om IP-ene forandrer seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå