supermannen87 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Har en CD-spiller på 4 x 50 watt (27 watt RMS) men siden jeg kun benytter meg av 2 høytalere, er det da mulig å brokoble 2 og 2 kanaler kanaler sammen for å få litt mere effekt til sammen i 2 kanaler? Om det skulle gå ann å utføre, hvordan gjøres det da Endret 28. mai 2006 av supermannen87 Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Det er nok ikke å anbefale. Kjøp heller en billig og bra tokanaler og et rimelig kabelkit så vil du oppleve at høyttalerne dine får nytt liv Endret 28. mai 2006 av Jalla Lenke til kommentar
Defus Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jupp, gjør som jalla sa, kjøp deg en forsterker i stede Lenke til kommentar
supermannen87 Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Hele greia var at det er en gammel bil som jeg ikke orker å putte inn forsterker til flere hundrelapper. Skal om ca 1 måned ha en annen bil siden jeg skal pusse opp denne bilen... Dermed er det utelukket å kjøpe noe forsterker, skal også "investere" i annlegg til denne andre bilen til godt over 10 000 kr Men er det ikke bare å koble + og + sammen i tillegg til - og - på høyresiden for høyre høyttaler og det samme på andre siden? eller kan det gå galt Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg tror ikke det er slik det fungerer. For å brokoble to utganger må man vel koble plussterminalene fra hver utgang til høyttaleren, men da må signalet inverteres på den ene utgangen. Hvis jeg har skjønt det rett, så vil du her få et problem, ettersom spilleren har signalkilde, forforsterker og sluttrinn i ett, så du blir nødt til å åpne opp spilleren for å invertere signalet. Men si fra hvis jeg tar feil, har aldri gjort brokobling i praksis selv, så vet ikke helt om dette stemmer. Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg tror ikke det er slik det fungerer. For å brokoble to utganger må man vel koble plussterminalene fra hver utgang til høyttaleren, men da må signalet inverteres på den ene utgangen. Hvis jeg har skjønt det rett, så vil du her få et problem, ettersom spilleren har signalkilde, forforsterker og sluttrinn i ett, så du blir nødt til å åpne opp spilleren for å invertere signalet. Men si fra hvis jeg tar feil, har aldri gjort brokobling i praksis selv, så vet ikke helt om dette stemmer. 6201285[/snapback] Jeg skjønner ikke et kvekk av hva du preiker om, men spilleren vil mest sannsynlig ikke takle en brokobling! Forsterkeren må være beregnet på det, ellers går det skeis! Motstanden vil om mulig bli for lav, og forsterkeren vil bli for varm. Det er egentlig bare å legge hele idéen om brokobling av CDspiller bak seg! Du får uansett ikke spesielt mye bedre eller høyere lyd. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg tror ikke det er slik det fungerer. For å brokoble to utganger må man vel koble plussterminalene fra hver utgang til høyttaleren, men da må signalet inverteres på den ene utgangen. Hvis jeg har skjønt det rett, så vil du her få et problem, ettersom spilleren har signalkilde, forforsterker og sluttrinn i ett, så du blir nødt til å åpne opp spilleren for å invertere signalet. Men si fra hvis jeg tar feil, har aldri gjort brokobling i praksis selv, så vet ikke helt om dette stemmer. 6201285[/snapback] Jeg skjønner ikke et kvekk av hva du preiker om, men spilleren vil mest sannsynlig ikke takle en brokobling! Forsterkeren må være beregnet på det, ellers går det skeis! Motstanden vil om mulig bli for lav, og forsterkeren vil bli for varm. Det er egentlig bare å legge hele idéen om brokobling av CDspiller bak seg! Du får uansett ikke spesielt mye bedre eller høyere lyd. 6202123[/snapback] Det jeg mener er at produsenten av spilleren sannsynligvis aldri har ment at spilleren skal kunne brokobles, og derfor er det ikke lagt til rette for dette. For å kunne koble sammen 2 utganger på spilleren må han derfor invertere signalet på den ene utgangen. Hvorvidt motstanden blir for lav kommer jo an på hvilke høyttalere han kobler på, 8 ohm vil vel være et minimum i dette tilfellet, for at ikke spilleren skal overopphetes. Lenke til kommentar
supermannen87 Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 heheh...jaja...takk til dere da Noen av oss er litt grønne på dette området, så får bare droppe greia da Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Tror dessverre det er best å skrinlegge den planen, ja. Du kan teoretisk sett få 2*54 watt ut av spilleren hvis du brokobler og kobler på et par 8 ohms høyttalere, men det er ikke bryet verdt. I tillegg varierer alle høyttalere i impedanse. En høyttaler som er oppgitt til 8 ohm kan nå ned på 4 ohm ved enkelte frekvensområder, og som PsychoPat skriver, vil forsterkeren overopphetes ved for lave impedanser. Endret 29. mai 2006 av Exiter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå