labri Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Jeg bestilte nettopp en del komponenter fra Ps-data. Spesifikasjoner: -Intel Pentium 4 S-478 2,4GHz 533MHz -Apacer 512 MB PC-400 DDR PC3200 Orginal -Asus Mainboard S-478 Intel 845E ATX Audio USB 2.0 UDMA100 -Chieftec Midi... 360W Da jeg startet maskinen etter å ha montert delene etter alle forskrifter, lød et lite smell, med en etterfølgende eim av auswitzh eller noe. Jeg ble selvfølgelig småskjelven, og testet alle mulige kombinasjoner av CPU, Skjermkort, RAM og hovedkort etterpå for å eliminere komponentet med "feilen". Ser dere sånn umiddelbart noe som ikke stemmer med dette systemet? Kan jeg på noen måte se på komponentene hvis de er ødelagt? Maskinen starter opp, men viser ingenting på skjermen! Det smalt bare første gangen. byggern, sof! Dere kjenner sikkert til dette her (sof pga jeg tror du kjøpte samme greiene)... takknemlig for all hjelp! Lenke til kommentar
SirGalrim Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 uuææææ.. Skumelt! Desverre kan jeg nok ikke være til mye hjelp. Jeg må bare si at gjorde meg redd... jeg skal bygge pc selv de neste dagene... :/ Lenke til kommentar
labri Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 en liten rettelse: moderkortet mitt er av typen P4B533/GD, ASUS S-478 Intel 854SE ATX Audio USB 2.0 UDMA100 Slik at det er vel ikke nøaktig det samme som sof sitt. :sad: Men er det sjanse for at det er RAM'en som har konka? Jeg vil nødig bestille ny RAM, det er jo tross alt ganske dyrt. Og dessuten ville jeg helst hatt et hovedkort som støtter eller som kan kjøre ddr400 RAM. dette haster!!!!! Lenke til kommentar
labri Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Ingen som er interessert i å hjelpe en stakkars i krise her eller???? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Med tanke på at du hørte ett smell, vil jeg tippe på strømforsyningen. Prøv å bytt den (eller lån en annen). Hadde det vært f.eks overoppheting av CPU eller lignende, tror jeg ikke du ville hørt noe smell. Lenke til kommentar
Laffe_ Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 siden du ikke fikk bilde er det mulig at det er skjermkortet som det har skjedd noe med. Har hørt at dersom det ikke sitter ordentlig i når du starter opp...smeller det. Er ikke helt sikker Lenke til kommentar
labri Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 tjoho! :smile: jeg skal teste om skjermkortet sitter skikkelig i! ellers, jeg skal prøve med en annen PSU også. Men PSU'en går jo på når jeg trykker på poweren, og viftene går også rundt både på skjermkortet og på CPU-cooleren. Lenke til kommentar
Eurit Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Kva skjermkort bruker du? Dersom du prøver å bruke eit AGP 2x skjermkort i eit hovekort som bare støtter 4x kan både hovekort og skjermkort bli ødelagt. Lenke til kommentar
labri Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Eg har Hercules FDX Radeon8500LE som eg trudde var AGP 4x. Men eg har flasha BIOS'en i skjermkortet slik at det køyrer på 275/275 i staden for 230/230 :smile: Prøvde med ein kamerat sitt Geforce4 også, men skjemren forblei like svart dessverre :sad: Lenke til kommentar
knnygar Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Er du sikker på at du ikkje sette RAMen feil vei? Har opplevd at folk har klart dette Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 19:39, skrev Eurit:Kva skjermkort bruker du? Dersom du prøver å bruke eit AGP 2x skjermkort i eit hovekort som bare støtter 4x kan både hovekort og skjermkort bli ødelagt. Dette stemmer vel ikke? Vil ikke hovedkortet automatisk gå i 2x modus da? Funket fint på en gammelpc jeg hadde mellom hendene for et par år siden ihvertfall... Lenke til kommentar
labri Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 ja, jeg er temmelig sikker pa at jeg satte inn RAM'en rett vei. Tror faktisk ike det er mulig å sette den inn feil Men det er likevel RAM'en jeg er mest bekymret for. Er ikke sikker på om hovedkortet støtter DDR400, selv om jeg trodde det ikke hadde noen konsekvens å kjøre RAM som har høyere frekvens enn HK'et. Jeg håper egentlig at det er snakk om en produskjonsfeil her. Har ikke råd til å bestille ny RAM-brikke. Eller dvs jeg har jo råd, men det ville blitt en tåpelig ekstrautgift. Alt går på studielån her. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Hercules FDX Radeon8500LE kjører 250/250 orginalt, ikke 230/230 som det står i en post over Lenke til kommentar
labri Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 20:47, skrev heraldo:Hercules FDX Radeon8500LE kjører 250/250 orginalt, ikke 230/230 som det står i en post over ja, du har rett i det. Grunnen til at jeg skrev feil var at jeg egentlig bestilte Bulk versjon, men fikk retail pga komplikasjoner i forsendelse. Bulk var ifølge Amraam klokket til 230/230 :smile: Men tilbake til krisen - noen som har gode råd? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Labri, dette hørtes slettes ikke hyggelig ut. Det er definitivt en komponent som er kaputt på maskinen! Dersom du allerede har testet med en annen strømforsyning, ville først og fremst sett nøye etter på hovedkortet om du ser en kondensator som er sprukket, eller om du kan finne noen svimerker på en eller annen plass. Ta deg god tid, noe slikt kan være vanskelig å finne. Husk også å skru kortet ut av kabinettet, og sjekk at ikke kortet har tatt i noe på undersiden (en løs skrue f.eks.) Dersom du ikke finner noe på hovedkortet, er det tross alt bare skjermkortet, prosessor og minne som gjenstår. Disse delene er raske å sjekke visulet (dersom prosessoren er svidd vil du normalt kunne se dette på undersiden, men prosessorenen pleide ikke smelle når den ryker). Dersom du ikke ser noe på disse komponentene heller, så er nok eneste løsning å teste delene på en annen maskin (dersom du tør). Det tryggeste er kanskje å sende alle delene tilbake til PSdata, og se om disse kan finne feilen. Dersom du ikke har vært uheldig å kortslutte hovedkortet når det ble montert, skal det godt gjøres at dette ikke er en garantisak. Edit: Du har rett i at det ikke betyr noe om hovedkortet ikke støtter DDR400 minne. Det er ikke dette som har forårsaket problemet ditt. _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-10-08 23:22 ] Lenke til kommentar
labri Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 glimrende! takk for et meget utfyllende svar. Jeg skal gå i gang utover kvelden (etter en obligatorisk java-oppgave er skrevet) og sjekke hovedkortet grundig. :smile: Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Hei. Den smellen er ganske sikkert en kondensator som har gått "føyken". Smelte en da jeg skulle lage bilforsterker. Det smalt kraftig og fisk-luktende stank ble resultatet. Løsningen var da å skifte den ut og heldigvis virket forsterkeren etterpå. Den virker ennå faktisk etter 12 år Bra saker :wink: Hvor feilen er hos deg, vet jeg ikke. Men en kondensator er jeg temmelig sikker på at det er, spesielt hvis smellen var kraftig. Finn ut hvilken enhet som røyk og send det tilbake. Sveinl. Lenke til kommentar
labri Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Nå har jeg lokalisert problemet! Da jeg skrudde ut HK'et fant jeg at en svart liten brikke som sitter rett under RAM-plassene, og som det står AMS + noen tall, har sprukket. Pga dette føler jeg ganske sikkert at det er snakk om en garantisak. Kan ikke forestille meg hvordan monteringen kan ha forårsaket dette. Men nå lurer jeg på om det er sjanse for at andre komponenter kan ha tatt skade av dette. Jeg har jo startet opp maskinen flere ganger etterpå for å teste komponentene. Jeg har også sjekket nokså grundig på resten av HK'et for svimerker o.l. uten å ha funnet noe. Sjekket ekstra næye bakpå (bak den svarte tingen). Regner med at en kondensator er en slik sylinder som stikker opp av kortet. Ingen av de så skadet ut. Og jeg har ikke den store innsikten i elektronikk, så for alt jeg vet er det PSUen som har kjørt på for hardt, og derfor sprengt den tingen. Men jeg satser på at det er umulig/(like usannsynlig som at en spermval faller ned fra verdensrommet), og derfor tør jeg å koble det gamle systemet mot Chieftec'et. takk for alle svar hittil :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå