rabbitmonster Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har søkt meg til ca.7-8 av sivilingeniørstudiene på NTNU. Frem 1.juni er det lov å endre prioriteringsrekkefølgen på studiene. Jeg sliter litt med å finne ut hvilken av disse linjene jeg egentlig vil gå på. Hvilken linje vil dere anbefale, og hvorfor? Er det noen siviling. studenter som vil dele noen erfaringer? Takk for svar. Lenke til kommentar
jeg_er_lur Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Du må bare velge etter interesse, går selv på NTNU. Hvis det er en du bør vurdere er det kybernetikk (ikke det jeg går på). Det er en god blanding av elektro, data og matte. De mekker mye gøy roboter ol Endret 28. mai 2006 av jeg_er_lur Lenke til kommentar
Jørgen Hattemaker Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg foreslår at du setter deg ned og leser litt om de forskjellige linjene og gjør deg noen tanker om hva du vil jobbe med senere. Du kan uansett skifte linje senere eller ta fag fra andre linjer. Du får ganske stor valgfrihet etterhvert slik at du kan mer eller mindre skreddersy en utdannelse som passer akkurat dine interesser. Lenke til kommentar
linekaro Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg går ikke selv siv.ing , men kjenner mange som går det og går selv på NTNU, og hvis du er veldig usikker kanskje du skal vurdere å velge Produktutvikling og produksjon (tidl. Maskin), for meg virker det som en linje for de som har en litt generell interesse i ingeniørfag, der man etterhvert kan spesialisere seg mer. Jeg vet også om tilfeller der folk etter studiestart har hoppet over på andre linjer fra denne linja (men da fordi den de byttet til var den de egentlig ønsket seg..) Håper noen sier fra hvis jeg er helt på jordet her, men dette er i hvertfall min utenforstående oppfatning! Lykke til med studiene til høsten! Lenke til kommentar
rabbitmonster Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Takk for alle svar og innspill. Jo jeg har lest brosjyrene, men fortsatt er det litt vanskl å velge, fordi man ikke vet hvordan yrket er før man først er blitt det. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Ingen grunn til panikk Det går greit å bytte etter første år, ikkje noko problem å bytte etter to år heller. Dessutan er det som Jørgen seier eit ganske stort spenn i spesialiseringane innafor eit fagområde. Du veit forøvrig ikkje korleis yrkeslivet blir før du har fått jobb - jobben min er ganske forskjellig frå det eg trudde det skulle bli medan eg studerte - men likefullt topp. Gjekk forøvrig teleteknikk (det som no heiter kommunikasjonsteknologi) og det var veldig interessant. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Det er mulig å hoppe over etter skolestart ja, men er ikke alltid det går. På Bygg&Miljø (f.eks.) har det ikke kommet til noen de 3 siste årene. I det lange løp har det ikke så mye og si om du velger feil nå og hopper over til noe annet året etter. Er det en linje som ligner veldig kan du bytte og havne i 2. klasse. Er de veldig forskjellige må du begynne på nytt. Å bli klok på brosjyrene og nettsidene er ikke så lett, er jo stoort sett glorifisert reklame man får servert. Er om å gjøre og få søkere. Lenke til kommentar
Coppernica Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Det er mulig å hoppe over etter skolestart ja, men er ikke alltid det går. På Bygg&Miljø (f.eks.) har det ikke kommet til noen de 3 siste årene. 6203170[/snapback] Mener du at ingen har fått intern overflytting de siste tre årene? Vil det si at omtrent ingen slutter på bygg?? Spør fordi jeg er nysgjerrig, og fordi jeg har hørt at "det er sjelden eller aldri noe problem annet enn kanskje over til ind. øk." Har ikke prøvd selv, bare hører på alt andre folk sier Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Hey! Jeg har søkt i hovedsak Emil, Indøk og Nano, og har Nano øverst nå. Noen som har noen innspill på Nano? Jeg har egentlig liten peiling på hva man kan bli osv, bare at det er allsidig, og at det er bittelite. Ellers er det jo litt bra å bli en av de første 60(jeg skal i forcen først) som blir Nanoingeniører, men går man ikke på en måte rett inn i forskerhæren? Og er det kanskje litt labert studentmiljø siden det er helt nytt (og litt lite)? Eller er det vanlig at linjeforeningene finner på ting sammen, så Nano kan være blindpassasjer på tilstelningene til de andre? Er litt usikker, har hørt det er mye penger i Indøk, Emil er kanskje noe av det jeg er mest interessert i, men Nano er også spennende, kan ha med noe av det samme som Emil å gjøre og det er utvilsomt en fordel å være blant de første utdannede i Norge. Som sagt, har Nano øverst nå, men kan endre i 1 mnd til. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Mener du at ingen har fått intern overflytting de siste tre årene?Vil det si at omtrent ingen slutter på bygg?? Spør fordi jeg er nysgjerrig, og fordi jeg har hørt at "det er sjelden eller aldri noe problem annet enn kanskje over til ind. øk." Har ikke prøvd selv, bare hører på alt andre folk sier 6220400[/snapback] De tar inn så mangen på bygg at de ikke har plass til flere, selv om del del dropper ut. Fikk høre det personlig av Liv O. Undseth. Var en i klassen min som prøvde å komme over i høst, men det gikk ikke. Lenke til kommentar
hgk5 Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Du burde velge linje etter egen interesse. Liker du data og strøm o.l. velger du den type linje. Liker du konstruksjoner feks, så velger du Bygg, Marin, Maskin... eller noe. Hva er det egentlig du har lyst til å jobbe med når du er ferdig utdannet? Ut fra det må du prøve å velge linje. For min del hadde og har jeg veldig lyst til å konstruere svære konstruksjoner. Derfor var første valget mitt Bygg, men kom ikke inn, så det ble Marin. Er veldig fornøyd med siden det inneholder veldig mye konstruksjonsfag. Å si at Maskin er noe mer generell enn andre linjer har jeg lite tru på. Du har feks mange valg på Marin og feks. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg vil nå heller si at EMIL er mer generell enn maskin (PuP), med fin blanding mellom klassiske ingeniørfag som har med mekanikk å gjøre og også en del fag innen elektronikk. Det finnes et stort spekter av muligheter.. man kan spesialisere seg i alt fra aerodynamikk til oppvarming og belysning av bygninger til inneklima til kraftforsyning til olje og gassvirksomhet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå