Gå til innhold

skal selge ibm X41, hva er "fair" pris?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Jeg skal selge min IBM X41 laptop nå, og har en god venn som er interessert i den. Den ble kjøpt for 11 mnd. siden, og har derfor ca 1 måned igjen av garantitiden før reklamasjonsretten må overta...

Laptopen ble kjøpt for kr. 16600, og er enda i tipp topp stand uten antydning til riper. Mint condition m.a.o., og den har oppført seg pent hele tida.

Siden denne skal gå til en god venn føler jeg det er viktig at prisen er riktig, da feider mellom personer grunnet verdisaker eller penger kan være fryktelig, fryktlig kjedelige.

Så jeg spør her på forumet:

Hvor mye kan man regne med at en laptop faller i verdi i løpet av et år?

Vennlig hilsen

Idar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta å post litt specs

når jeg søker etter maskina på google får jeg forskjellige konfigurasjoner

ps:

skal du finne en pris søker du etter lignende oppsett på nettet, og så selger du den for litt under den prisen siden den er brukt.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

OK, her er litt specs.

1.5GHz pentium M centrino

512MB ram

Intel 915E chipset

40GB HD

12,1" skjerm

Bluetooth

Intel b/g Wlan

fingeravtrykksleser

Nærmeste jeg kommer den jeg har er en modell de selger på advance.no, den har 1.6GHz prosessor, a/b/g wlan og 3 års garanti til forskjell fra min modell. Dennes pris ligger på kr. 14350

Hva synes du/dere om å ta 10000 for min?

Idar

ta å post litt specs

når jeg søker etter maskina på google får jeg forskjellige konfigurasjoner

6195981[/snapback]

Lenke til kommentar
liten harddisk, integrert grafikk og en ikke så heftig prosessor.

10k er en stiv pris for den pc'n, burde gå ned en prisklasse.

6196643[/snapback]

Maskinene i X serien til IBM/Lenovo er veldig lette, og små. Derav kommer begrensninger i hd størrelse og integrert grafikk. De har også tilnærmet fullstørrelse tastatur som er i mine øyne bedre en mange desktop tastaturer. 1,5GHz prossesor i LV utgave er blant det råeste man fikk før Core Duo kom på banen. Hva slags batteri er det på maskinen? 4 eller 8 celler? IBM Modelnr?

Dersom den er i god stand(med 8 cellers batteri) tror jeg at 9-10 tusen er en fair pris på den maskinen.

IBM har en fantastisk byggekvalitet. Har selv hatt min X40 i ca 2 år og er storfornøyd til tross for relativt dårlig grafikk løsning GMA900 eller hva den nå heter, 1,2GHz CPU og 40GB disk. Har dog satt inn 1gb med minne (totalt 1.5GB) som kommer meget godt med pga 1.8" 4200rpm diskene de bruker.

Hadde veldig lyst til å oppgradere til en X60s ("ny" modell fra lenovo), men tror jeg venter til Merom kommer før jeg skal.

Endret av WildEye
Lenke til kommentar

Rundt 10.000 er vel en "helt grei pris". Jeg hadde ihvertfall kun solgt min for den prisen hvis jeg hadde hatt pengene til mellomlegget for å kjøpe meg en x61. Er fortsatt knallfornøyd med min X41 eneste jeg savner er større disk (men plass får man vel aldri nok av).

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene alle sammen, og beklager at jeg har vært treg til å svare selv. Sitter i oppspurten med masteroppgaven min, og en del ting må nedprioriteres innimellom :)

WildEye og ekm, svarene dere gir er svært opplysende for min del, og bekrefter mistanken jeg har om at maskinen kanskje kan være verdt noe enda. Laptopen har bare 4-cells batteri og derfor noe kort batterilevetid, så jeg skal ta med det i prisvurderingen.

Ellers må jeg bare legge til, om noen der ute skulle ha interesse av en slik maskin, at IBM sine laptoper er de desidert beste jeg har vært borti. HP/Compaq er også gode og solide, men IBM sine er ekstremt godt gjennomført mtp byggekvalitet, vekt og skjerm. Alle deler sitter som støpt sammen og tastaturet føles solid uten å gi etter når man skriver. Dell- og Asus-laptopene jeg har prøvd føles som leketøy i forhold når de knirker i leddene.

Softwaren som følger med er også bunnsolid, liker spesielt godt programvaren som styrer wlan-profilene og flerskjerm-modusene.

Så når jeg da skryter IBM/Lenovo opp i skyene lurer sikkert flere med rette på hvorfor jeg skal kvitte meg med den....

Har fått meg (en fantastisk) god jobb, og en laptop som MÅ brukes i business-sammenheng på grunn av kryptering av disken. Kunne jeg valgt å bruke min egen laptop hadde jeg lett gjort det.

Så der, skal avslutte nå, men hvis noen andre har innvendinger på salgspris tar jeg gjerne i mot tips enda. Jeg har enda ikke diskutert pris med kompisen min.

Vennlig hilsen

Idar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...