Gå til innhold

TightVNC og Ubuntu går dårlig sammen

Anbefalte innlegg

Hei,

Har satt opp en maskin med Ubuntu og TightVNC for fjernstyring gjennom Windows. Ubuntu kjører på en ødelagt laptop uten skjerm, så jeg vil fjernstyre denne via Windows.

Jeg har klart å installere, og klarer faktisk å fjernstyre Windows-maskina fra Ubuntu, men ikke motsatt.

Windows-maskina finner ikke serveren, og når jeg starter serveren i Ubuntu får jeg;

**

Couldn't start Xvnc; trying default fontPath

Please set correct fontPath in the vncserver script

New "X" server is server:2

**

Hvordan gjør jeg dette ? Det er tydlig at serveren starter opp og kjører under et nytt nummer hver gang jeg taster "vncserver", men dette med fontPath er litt over hodet mitt.

Kan noen hjelpe ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi RealVNC er mer fleksibel enn den innebygde. RealVNC/TightVNC starter opp en egen X-sesjon helt uavhengig av den sesjonen man er innlogget med. Hvis maskinen f.eks. står i runlevel 3 (kommandolinjemodus) kan man likevel benytte VNC. Dette går ikke med den innebygde versjonen. Jeg brukte også den innebygde VNC-serveren i KDE før, men har gått over til å bruke RealVNC nettopp med tanke på den fleksibiliteten det gir.

Lenke til kommentar
Fordi RealVNC er mer fleksibel enn den innebygde. RealVNC/TightVNC starter opp en egen X-sesjon helt uavhengig av den sesjonen man er innlogget med. Hvis maskinen f.eks. står i runlevel 3 (kommandolinjemodus) kan man likevel benytte VNC. Dette går ikke med den innebygde versjonen. Jeg brukte også den innebygde VNC-serveren i KDE før, men har gått over til å bruke RealVNC nettopp med tanke på den fleksibiliteten det gir.

6197932[/snapback]

Kommer vel ann på hva man vil. Dersom poenget er å kontrollere den x-sesjonen som allerede er der (f.eks. om maskina i praksis bare har en bruker som bruker grafisk grensesnitt) så er vel dette lite poeng...

Lenke til kommentar

Det er også et poeng. Men av erfaring synes jeg faktisk at det er bedre å kjøre RealVNC, en egen X-sesjon for VNC med f.eks. Fluxbox som WM. Det fungerer veldig bra. Og så trenger jeg ikke å starte opp KDE på hovedmaskinen hvis jeg ikke trenger det.

Lenke til kommentar
Det er også et poeng. Men av erfaring synes jeg faktisk at det er bedre å kjøre RealVNC, en egen X-sesjon for VNC med f.eks. Fluxbox som WM. Det fungerer veldig bra. Og så trenger jeg ikke å starte opp KDE på hovedmaskinen hvis jeg ikke trenger det.

6198325[/snapback]

Nah. Maskiner er slaver. De eksisterer kun for en ting - slite ræva av seg sånn at vi kan slappe av :p Dersom det sparer meg "hjernetid" lar jeg gjerne maskina slite ræva av seg på CPU-tid ;)

Lenke til kommentar
Tja, det sparer meg hjernetid å kjøre VNC på egen X-session. Stresser langt mindre med det enn å sette opp VNC på den eksisterende X-sesjonen.

6203009[/snapback]

Jaok. Dersom du ikke bruker gnome/kde sin innebyggde så er jeg enig med deg, tror jeg.

Lenke til kommentar
Tja, det sparer meg hjernetid å kjøre VNC på egen X-session. Stresser langt mindre med det enn å sette opp VNC på den eksisterende X-sesjonen.

6203009[/snapback]

Jaok. Dersom du ikke bruker gnome/kde sin innebyggde så er jeg enig med deg, tror jeg.

6204059[/snapback]

Jeg mener det er mindre hodebry å sette opp RealVNC enn Gnome/KDE sin innebygde VNC-server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...