Rolfis Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hei. Kjøpte meg Nikon D50 for en uke siden, så er rimelig nybegynner. Bildet under er tatt med kit-linsa på 20mm brennvidde. Lukker: F/5,6 Eksp.tid: 1/640s ISO: 200 Ikke verdens mest spennende bilde kanskje, men hva er bra og hva kunne vært forbedret? Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Mht motivet tror jeg ikke mye kunne vært forbedret. syns det var fint, blomsten er i fin fokus. Skulle jeg vært pirkete burde du ha fjernet den lille løvetannen i venstre hjørnet før du tok bildet, den gir bittelitt forstyrrelse imo. Ellers bra tatt, kast 4/5 Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Fint bilde . Brukte du manuelle instillinger eller?. Kan ikke huske at jeg har klart å fått så sløret bakgrunn med mitt 350D med kit linsen.. hmm . Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Fint bilde . Brukte du manuelle instillinger eller?. Kan ikke huske at jeg har klart å fått så sløret bakgrunn med mitt 350D med kit linsen.. hmm . 6204960[/snapback] Dybdeskarpheten begrenser du med blenderen og avstanden til motivet eller brennvidden. Gjør du motivet stort nok i søkeren (ved å gå nært eller bruke lengre brennvidde) og har stor nok blender (lavt nok blendertall) så får du denne effekten. Lenke til kommentar
larskt Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Ikke verdens mest spennende bilde kanskje, men hva er bra og hva kunne vært forbedret? Ofte kan bildene bli mer spennende om du flytter hovedmotivet ut av sentrum. Eksperimenter med å "dele bildet i tre" i søkeren neste gang og legge hovedmotivet i en av skillelinjene. Endret 29. mai 2006 av larskt Lenke til kommentar
monkeyboogie Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg syns bilde var ganske pent å enkelt Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Cwalken, blomsten fyller ikke så mye av bildet, jeg antar at han har valgt fokuspunkt selv for å så blomsten i fokus. Men innbiller meg alikevell at jeg ikke får så utsløret bakgrunn ved samme blender på mitt 350D, kanskje jeg skulle gå ut en tur å prøve slik at jeg ikke sprer feil info.. . Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Jeg har da ingen problemer med å få til dette med mitt 350D og kitobjektiv. Prøv med lengste brennvidde (55mm) og største blender. Det har jo også, etter hva jeg har erfart, mye å si hvor langt bak motivet det "skjer" noe. Man legger ikke merke til at man, (i fare for å uttrykke meg feil), har 10 m. dybdeskarphet når det er 100m til nærmeste gjenstand bak motivet. Har du derimot bare 5 meter til nærmeste gjenstand blir det selvsagt enklere å oppdage. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå