AOe Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Dette er sikkert tåpelig enkelt... Den antideriverte av 1/x er ln x. Den antideriverte av ln x derimot, er hva for noe? Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Du må bruke delvis integrasjon. Skriv om først: int[lnx] = int[1*lnx] Velg u' = 1 u = x v = lnx v' = 1/x Delvis integrasjon gir x * lnx - int[x* (1/x)] dx = xlnx - x + C Lenke til kommentar
tbend Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Du må bruke delvis integrasjon. Skriv om først: int[lnx] = int[1*lnx] Velgu' = 1 u = x v = lnx v' = 1/x Delvis integrasjon gir x * lnx - int[x* (1/x)] dx = xlnx - x + C 6194678[/snapback] Det dær lærte vi aldri Kjekt å vite Lenke til kommentar
GulliveR Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 ikkje dumt det der, så er det berre å huske på omskrivinga lnx -> 1* ln x Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Er ikke verre nei . Ser nå at trådstarter + tbend er 88-modeller, som vel ikke har hatt 3MX enda - dere får det i så fall til neste år. Lenke til kommentar
AOe Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg oppdaget noe interessant akkurat nå. "Løs disse oppgavene ved hjelp av kalkulator"... Det forklarer saken. Sikkert ikke noe jeg skal kunne ennå... Takk for forklaring uansett teveslave Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 et fint alternativ til delvis integrasjon er å slå opp i formelsamlingen og lese ut svaret, det pleier jeg å gjøre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå