Gå til innhold

Militær førstegangstjeneste = lovlig tvangsarbeid?


Anbefalte innlegg

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet i at en arbeidsgiver setter førstegangstjeneste som et kriterium for arbeidssøkere, på lik linje med f.eks. at man har hatt mattematikk på gymnaset. Det er jo helt og holdent avhengig av hvilken kvalifikasjoner man er ute etter.

 

Blant annet politihøgskolen har krav om utført førstegangstjeneste.

 

 

Det er som å lese at førstegangstjeneste ikke skal få lov til å telle som en kompetanse/kvalifikasjon.

6273980[/snapback]

 

Litt tafatt at jeg ikke skal få jobbe som programmerer fordi vernepliktsverket nektet meg å gå inn i militæret da. Don't you think?

6274291[/snapback]

 

Og hvor har jeg sagt det?

 

Som nevnt;

 

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet i at en arbeidsgiver setter førstegangstjeneste som et kriterium for arbeidssøkere, på lik linje med f.eks. at man har hatt mattematikk på gymnaset.

 

Hva folk som trenger en programmerer setter som kriterium får være opp til dem ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ærlig talt ikke se problemet i at en arbeidsgiver setter førstegangstjeneste som et kriterium for arbeidssøkere, på lik linje med f.eks. at man har hatt mattematikk på gymnaset. Det er jo helt og holdent avhengig av hvilken kvalifikasjoner man er ute etter.

 

Blant annet politihøgskolen har krav om utført førstegangstjeneste.

 

 

Det er som å lese at førstegangstjeneste ikke skal få lov til å telle som en kompetanse/kvalifikasjon.

6273980[/snapback]

 

Litt tafatt at jeg ikke skal få jobbe som programmerer fordi vernepliktsverket nektet meg å gå inn i militæret da. Don't you think?

6274291[/snapback]

 

Og hvor har jeg sagt det?

 

Som nevnt;

 

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet i at en arbeidsgiver setter førstegangstjeneste som et kriterium for arbeidssøkere, på lik linje med f.eks. at man har hatt mattematikk på gymnaset.

 

Hva folk som trenger en programmerer setter som kriterium får være opp til dem ;)

6274460[/snapback]

 

Synes du spesifiserte litt lite. Såklart lønner det seg å ha fortid innen militæret om man skal jobbe i Politiet, men det burde ikke være et kriterium. Særlig ikke når det er så få som faktisk blir innkalt til førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar
Såklart lønner det seg å ha fortid innen militæret om man skal jobbe i Politiet, men det burde ikke være et kriterium. Særlig ikke når det er så få som faktisk blir innkalt til førstegangstjeneste.

6274472[/snapback]

 

Det er nå helt avhengig av søknadsmassen. Er det mange som vil bli politi så ser jeg ikke problemet i at de som ikke har førstegangstjeneste bumpes bakerst i køen. Er jo en grunn til at mange jenter velger førstegangstjeneste, da det bedrer deres sjangser til å bli politi.

Lenke til kommentar
Såklart lønner det seg å ha fortid innen militæret om man skal jobbe i Politiet, men det burde ikke være et kriterium. Særlig ikke når det er så få som faktisk blir innkalt til førstegangstjeneste.

6274472[/snapback]

 

Det er nå helt avhengig av søknadsmassen. Er det mange som vil bli politi så ser jeg ikke problemet i at de som ikke har førstegangstjeneste bumpes bakerst i køen. Er jo en grunn til at mange jenter velger førstegangstjeneste, da det bedrer deres sjangser til å bli politi.

6274489[/snapback]

 

Det var jeg faktisk ikke klar over. Allikevel, synes ikke forskjellsbehandling er noe særlig. Kan jo være ørten grunner til at man ikke har vært i militæret, ikke alle de som ikke kommer inn er nektere eller pasifister, eller anti-nasjonalister. Jeg ville i militæret, fikk ikke lov. Ergo har jeg mindre sjangs for å få jobb i visse profesjoner?

 

Kanksje jeg bare skal snylte av staten som payback.

Lenke til kommentar
Synes du spesifiserte litt lite. Såklart lønner det seg å ha fortid innen militæret om man skal jobbe i Politiet, men det burde ikke være et kriterium. Særlig ikke når det er så få som faktisk blir innkalt til førstegangstjeneste.

6274472[/snapback]

Men hvorfor burde det ikke være et kriterium? Fordi det er "urettferdig" mot dem som ikke blir kalt inn? Det var i så fall en ny problemstilling. I min tid var det i alle fall sånn at folk i det lengste prøvde å få utsatt førstegangstjenesten fordi det var mer å tjene på å få seg en utdannelse. (I min tid var det riktig nok sånn at med mindre du studerte medisin eller lignende kunne du bare glemme det.)

 

Er det bare en jobb som skal besettes, er det bare en person som kan få den. Det vil aldri bli rettferdig mot de som ikke får den. Spørsmålet er hvem som skal bestemme hvem som får den, og hvorfor vedkommende skal få den. Under normale omstendigheter er det vel greit at den som skal betale lønna til vedkommende får lov å bestemme det...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ergo har jeg mindre sjangs for å få jobb i visse profesjoner?

 

6274506[/snapback]

 

Ja dette er korrekt, og slik skal det nå også være. Akkurat som om jeg ikke velger å utdanne meg et år så vil det lukke endel dører for mitt vedkommende.

 

Jeg har førstegangstjeneste du har ikke. Skal ikke det telle som et pluss for meg i visse sammenhenger? Du på den andre side har helt sikkert andre kvalifikasjoner eller erfaringer som jeg ikke har, noe som går til din fordel i andre sammenhenger.

 

Slik er det nå bare :)

 

Man har forresten plikt og krav på førstegangstjeneste, såfremt forholdene gjør det mulig. Ikke ville de ha meg inn heller, jeg var for gammel og hadde to unger, slik forsvaret så det. Jeg krevde å komme inn, noe som ordnet seg fint det. Tror ikke de var helt vant med at noen faktisk krevde å avtjene førstegangstjeneste :)

Lenke til kommentar
Jeg ville i militæret, fikk ikke lov. Ergo har jeg mindre sjangs for å få jobb i visse profesjoner?

 

Kanksje jeg bare skal snylte av staten som payback.

6274506[/snapback]

Men til gjengjeld et år ekstra til å studere, og dermed komme et år tidligere ut i en godt betalt jobb i en annen profesjon.

 

Geir :)

6274539[/snapback]

 

Tja. Jeg er jo rimelig ubrukelig til noe som helst, så et år i militæret ville tjent meg mer enn noe annet tror jeg. ;)

 

Om jeg er heldig klarer jeg å få meg inn i et godt miljø som lydtekniker, forhåpentligvis er veien reddet da for en stund framover. Og det helt uten statens hjelp. :p

 

 

Dotten: Relativt sant. Jeg gir meg. :p Men jeg synes fortsatt det er lumpent for oss som ikke fikk noe valg at vi skal få svi for det. Heldigvis gjelder det ikke for meg, da jeg er ikke er den rette personen til å jobbe i politiet, men jeg tenker litt for andre folk.

Endret av Marley
Lenke til kommentar

Ergo har jeg mindre sjangs for å få jobb i visse profesjoner?

 

6274506[/snapback]

 

Ja dette er korrekt, og slik skal det nå også være. Akkurat som om jeg ikke velger å utdanne meg et år så vil det lukke endel dører for mitt vedkommende.

 

Jeg har førstegangstjeneste du har ikke. Skal ikke det telle som et pluss for meg i visse sammenhenger? Du på den andre side har helt sikkert andre kvalifikasjoner eller erfaringer som jeg ikke har, noe som går til din fordel i andre sammenhenger.

 

Slik er det nå bare :)

 

Man har forresten plikt og krav på førstegangstjeneste, såfremt forholdene gjør det mulig. Ikke ville de ha meg inn heller, jeg var for gammel og hadde to unger, slik forsvaret så det. Jeg krevde å komme inn, noe som ordnet seg fint det. Tror ikke de var helt vant med at noen faktisk krevde å avtjene førstegangstjeneste :)

6274557[/snapback]

Jeg ble nektet adgang i hæren.

Først på sesjonen, der spurte jeg om jeg hadde noen sjangse for å komme inn, nei fikk jeg som svar, så søkte jeg lærlingeplass, fikk først nei, så ja, også et stort NEi igjen.

Jeg prøvde å komme meg inn i militæret, men de ville ikke ha meg. Og grunnen for at jeg ikke kom inn var at jeg har ca -2 på hvert øye.

Hvorfor skal det være et hinder for meg seinere i arbeidslivet?

Og spesielt da det er veldig få som kommer inn i hæren nå å...

Og jeg syntes ikke det skal være et pluss på å gå førstegangstjeneste da bare et fåtall blir innkalt, eller blir godkjent på sesjon...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ergo har jeg mindre sjangs for å få jobb i visse profesjoner?

 

6274506[/snapback]

 

Ja dette er korrekt, og slik skal det nå også være. Akkurat som om jeg ikke velger å utdanne meg et år så vil det lukke endel dører for mitt vedkommende.

 

Jeg har førstegangstjeneste du har ikke. Skal ikke det telle som et pluss for meg i visse sammenhenger? Du på den andre side har helt sikkert andre kvalifikasjoner eller erfaringer som jeg ikke har, noe som går til din fordel i andre sammenhenger.

 

Slik er det nå bare :)

 

Man har forresten plikt og krav på førstegangstjeneste, såfremt forholdene gjør det mulig. Ikke ville de ha meg inn heller, jeg var for gammel og hadde to unger, slik forsvaret så det. Jeg krevde å komme inn, noe som ordnet seg fint det. Tror ikke de var helt vant med at noen faktisk krevde å avtjene førstegangstjeneste :)

6274557[/snapback]

Jeg ble nektet adgang i hæren.

Først på sesjonen, der spurte jeg om jeg hadde noen sjangse for å komme inn, nei fikk jeg som svar, så søkte jeg lærlingeplass, fikk først nei, så ja, også et stort NEi igjen.

Jeg prøvde å komme meg inn i militæret, men de ville ikke ha meg. Og grunnen for at jeg ikke kom inn var at jeg har ca -2 på hvert øye.

Hvorfor skal det være et hinder for meg seinere i arbeidslivet?

Og spesielt da det er veldig få som kommer inn i hæren nå å...

Og jeg syntes ikke det skal være et pluss på å gå førstegangstjeneste da bare et fåtall blir innkalt, eller blir godkjent på sesjon...

6276115[/snapback]

 

Synes ikke at du har prøvd i det hele tatt! :hrm:

Lenke til kommentar
Synes ikke at du har prøvd i det hele tatt! :hrm:

6276184[/snapback]

Spurte flere ganger på sesjonen om det ikke var noen mulighet om å komme inn, og hva jeg kunne gjøre for å komme inn.

Fikk bare beskjed, om at eneste sjangsen jeg hadde for å komme inn var at det ble krig...

 

Så ringte jeg å maste på en lærlingeplass jeg hadde søkt på i forsvaret. fikk etter intervjuet NEI.

Så ringer det seinere en anna dud fra forsvaret og vil ha meg på intervju, og der får jeg også NEI.

 

Så ikke si at jeg ikke har prøvd.

Så jeg skal stilles bakerst i køen for en jobb, bare fordi dere ble "tvingt" inn til førstegangstjeneste, mens jeg ikke kom inn?

Lenke til kommentar
Blant annet politihøgskolen har krav om utført førstegangstjeneste.

6273980[/snapback]

Bare i tilfelle noen skulle bite på: dette er IKKE et krav for å få komme inn på Politihøgskolen.

6276176[/snapback]

 

Da er isåfall praksis endret fra tidligere. My bad :)

 

Så jeg skal stilles bakerst i køen for en jobb, bare fordi dere ble "tvingt" inn til førstegangstjeneste, mens jeg ikke kom inn?

6276222[/snapback]

 

Ja om arbeidsgiver mener det er relevant.

 

For å (igjen) vri på det;

 

Skal all den kompetansen jeg har opparbeidet meg gjennom førstegangstjeneste ikke være til min fordel?

Lenke til kommentar
Såklart lønner det seg å ha fortid innen militæret om man skal jobbe i Politiet, men det burde ikke være et kriterium. Særlig ikke når det er så få som faktisk blir innkalt til førstegangstjeneste.

6274472[/snapback]

 

Det er nå helt avhengig av søknadsmassen. Er det mange som vil bli politi så ser jeg ikke problemet i at de som ikke har førstegangstjeneste bumpes bakerst i køen. Er jo en grunn til at mange jenter velger førstegangstjeneste, da det bedrer deres sjangser til å bli politi.

6274489[/snapback]

 

Såvidt jeg vet så foretrekker politiet folk som IKKE har vært MP i militæret, om de foretrekker folk som har gått andre retninger i militæret vet jeg ikke noe om. Men grunnen til at de ikke vil at fremtidige politi skal bli MP er at der er det visst en annen "policy".

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet så foretrekker politiet folk som IKKE har vært MP i militæret, om de foretrekker folk som har gått andre retninger i militæret vet jeg ikke noe om. Men grunnen til at de ikke vil at fremtidige politi skal bli MP er at der er det visst en annen "policy".

6276407[/snapback]

 

Har hørt slike rykter også, men finner det merkelig da flere befal i MP er tidligere politi.

 

Jeg vet at i min egen detaljegruppe (samband) har gode kort når de søker politi og UD da man her må ha høy sikkerhetsklarering for min type jobb.

Lenke til kommentar

hmmm, må modifesere meg noe. Dette pga av at alle ikke lengre blir innkalt til førstegangstjeneste.

 

Men jeg mener at alle bør avtjene førstegangstjeneste og få relevant opplæring i forsvar av mor Norge, unnaslutrere er etter min mening kun selvsentrerte superegoister. Som stort sett ikke fortjener noen form for respekt.

 

At et fritt og uavhengig demokrati skal ha et forsvarsdyktig forsvar ser jeg som en selvfølge, og at borgere burde se det som en ære å forsvare det system vi har i Norge er for meg en selvfølge.

 

Men når det er slik at alle ikke blir innkalt lengre så stiller faktisk saken seg noe anneledes.

 

Jeg vet av erfaring med mange bedriftsledere i mange firma gjennom mange år at avtjent førstegangstjeneste vil gi den søkeren et stort pluss. Ofte et såpass stort pluss at de vil få jobben foran en som ikke har avtjent førstegangstjenesten som ellers har nogenlunde like kvalifikasjoner. Dette begrunner de fleste med at avtjent førstegangstjenste viser at det er "to" i guten og at han ikke er en typisk mammadalt.

 

Dette har stort sett gjelt enten det har vært en salgsjef, kokk, butikkmedarbeider eller regnskapsfører som skulle ansettes.

 

Men blant annet høyestesrettsdommen som fritar unnasluntrerene og mammadaltene samt det faktum av at alle ikke lengre blir kalt inn bør føre til radikalt bedre betingelser for de som avtjener førstegangstjenesten.

 

Bare for å ha det klart , jeg har overhode ingen streber innen forsvaret, satt da mine gode 40 dager i kakebu :!: , og selv om det stort sett bare var sure søringer i min tropp, ja så er det et år jeg ikke ville vært foruten.

 

Når det gjelder oppbygging av forsvaret som jeg også ser at en del er inne på, ja der mener jeg faktisk at det kreves endel store omlegginger, vi er tross alt for få i dette land til å drive med skyttergravtaktikk.

Lenke til kommentar
Så jeg skal stilles bakerst i køen for en jobb, bare fordi dere ble "tvingt" inn til førstegangstjeneste, mens jeg ikke kom inn?

6276222[/snapback]

 

Ja om arbeidsgiver mener det er relevant.

 

For å (igjen) vri på det;

 

Skal all den kompetansen jeg har opparbeidet meg gjennom førstegangstjeneste ikke være til min fordel?

6276379[/snapback]

Det burde ikke være et "must" for å få den eventuelle jobben. men et pluss, ja.

 

Jeg syntes hæren i Norge skulle ha vert vervet, da kunne det ha vert et must i div jobber å ha vert i hæren...

Lenke til kommentar

Ser det er mange her som viser til at "avtjent førstegangstjeneste" er et viktig kriterium for å kunne vurderes til en stilling.

 

Det stemmer nok. Men i de deler av arbeidslivet jeg har hatt kontakt med er det ikke fordi de militære kvalifikasjoner er viktige, men fordi arbedstakeren da ikke vil måtte ta et års permisjon og arbeidsgiver slipper å skaffe en vikar til stillingen. Tenk litt på det.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...