Gå til innhold

Militær førstegangstjeneste = lovlig tvangsarbeid?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
(men man er uansett kraftig underbetalt).

6261154[/snapback]

 

Det kommer vel helt an på utgangspunktet vel eller?

 

Hvis man benytter seg av alle mulighetene som tilbys, og er villig til å betale tilbake via pliktjeneste, så kan man få en god ferdig finansiert grunnutdanning med litt høyere lønn.

Så kan man fortsette å bygge på denne og ende opp med fullfiansiert høyere utdanning med formell kompetanse. La oss si at denne tar 10 år ialt (inkl. pliktår). Så kan man innkassere full pott i det private jobbmarked, og samtidig være etablert.

6261492[/snapback]

 

Nå er det ikke slik at en vernepliktig alltid har mulighet til å ta seg utdannelse i førstegangstjenesten. Det skal godt gjøres om man er ute og seiler i 10 måneder av førstegangstjenesten og går krigsvakter (6 timer på, 6 timer av). 3000 kroner utbetalt i måneden i perioder hvor man jobber 60 timer uken er ikke allverdens. Ikke gir det særlig tid eller krefter til å ta seg utdannelse heller.

6261590[/snapback]

 

 

 

Fullstendig klar over det. Jeg tenker mer på det faktum at man kan planlegge før man blir innkalt. fordi man kan planlegge selv og aktivt søke og oppnå. Jeg har ikke selv gjort det, men har kollegaer som har nådd sine mål på den måten.

 

Edit: Den tjenesten som du Dotten beskriver MÅ være verdt å bygge videre på.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå varmes debatten opp også utenfor diskusjon.no:

 

Forsvaret tapte krigen

"Høyesterett har bestemt at norsk ungdom slipper fengsel om de skulker verneplikten."

 

Yey :D

6268963[/snapback]

Et steg i riktig retning. Betyr det at man ikke får militærnekt på rullebladet for resten av livet?

 

Dessverre er denne kjennelsen litt tveegget for min del; bra at man slipper å gå i fengsel men samtidig kunne alt dette vært løst ved å bruke en annen måte enn "almenn" verneplikt å skaffe folk til forsvaret. Om man kunne velge ut personer med motivasjon og interesse ville ikke dette vært en problemstilling overhodet.

Lenke til kommentar
Nå varmes debatten opp også utenfor diskusjon.no:

 

Forsvaret tapte krigen

"Høyesterett har bestemt at norsk ungdom slipper fengsel om de skulker verneplikten."

 

Yey :D

6268963[/snapback]

Et steg i riktig retning. Betyr det at man ikke får militærnekt på rullebladet for resten av livet?

 

Dessverre er denne kjennelsen litt tveegget for min del; bra at man slipper å gå i fengsel men samtidig kunne alt dette vært løst ved å bruke en annen måte enn "almenn" verneplikt å skaffe folk til forsvaret. Om man kunne velge ut personer med motivasjon og interesse ville ikke dette vært en problemstilling overhodet.

6270882[/snapback]

 

Det er korrekt. Men dette er ikke opp til forsvaret, det er politikerne som bestemmer reglene. Dessverre er det mange som retter skytsene mot forsvaret, noe som blir å peke i feil retning :)

Lenke til kommentar

Norge har vel utansett ikke mye å stille opp med hvis man skulle blitt innvadert av stormakter som Tyskland, Storbritania eller Russland igjen. Hva er poenget med en påtvunget hær når man er så støttet av NATO og FN egentlig? La de som vil dø for landet gjøre det, sammen med utsendinger fra andre land :p

Lenke til kommentar
Norge har vel utansett ikke mye å stille opp med hvis man skulle blitt innvadert av stormakter som Tyskland, Storbritania eller Russland igjen. Hva er poenget med en påtvunget hær når man er så støttet av NATO og FN egentlig? La de som vil dø for landet gjøre det, sammen med utsendinger fra andre land :p

6271301[/snapback]

 

Vel Tyskland og Storbritannia er våre allierte i NATO så regner ikke med at de angriper oss. Ikke Russland heller. Trusselbildet er et annet, men krever uansett et forsvar til å imøtekomme utfordringene :)

Lenke til kommentar

Hvorfor tror 'pasifistene' at uniformerte mennesker har enerett på å dø / bli skadet i krig??

 

Hvis Norge er så uviktig for dere som dere forfekter i denne tråden (gidder ikke lete opp nickene deres, dere vet hvem dere er....) er dere velkomne til å forlate landet ved første og beste mulighet.

 

Videre er jeg også mot verneplikten -slik den praktiseres i dag-... Et år er alt for lang, og alt for kort tid å ha folk inne. Send gutta, og jentene på rekruttskole som varer 2 måneder, gjerne på sommeren når de forlater 10. klasse. Etter rekrutten kan de velge;

 

1. X antall år i militæret, alle som verver seg får utdannelse -og- lønn

 

2. Ærklære seg pasifist, ferdig med militærlivet, klar for det sivile helvete.

 

3. Stå i mobiliseringsberedskap / en form for hjemmevern, dette må ha økonomiske fordeler for å gjøres attraktivt.

Lenke til kommentar

Mye tøv i denne tråden.

 

Det eneste som er feil med verneplikten er at den ikke omfatter alle. Flere og flere slipper unna med dårlige kne eller psyke, har ikke sansen for militærnektere heller; 99% er ikke reelle pasifister, de er bare redde for sitt eget skinn.

 

Ved ansettelser velger jeg konsekvent bort folk som ikke har gjennomført verneplikten eller har 80 vekttall i gruppearbeid fra BI.

 

hda

Lenke til kommentar

 

Ved ansettelser velger jeg konsekvent bort folk som ikke har gjennomført verneplikten eller har 80 vekttall i gruppearbeid fra BI.

 

hda

6271922[/snapback]

 

Og noen klager over at mange relativt arbeidsføre blir uføretrygdet. Det er jo ikke rart til når de som ikke maktet å fullføre militærtjenesten også blir ekskludert fra arbeidsmarkedet.

 

En grei måte å skape et mer inkluderende arbeidsliv er jo å skyte alle arbeidsgivere med HDA sine holdninger.

Lenke til kommentar
Hvis Norge er så uviktig for dere som dere forfekter i denne tråden (gidder ikke lete opp nickene deres, dere vet hvem dere er....) er dere velkomne til å forlate landet ved første og beste mulighet.

6271524[/snapback]

Nettop det jeg har tenkt til.

 

Dotten: Russland og Storbritania var mulige fiender før krigen, og Norge var redd for invasjon i tiden før invasjonen fra tyskland. Lærte jeg på skolen ivertfall, hva virkeligheten er kan være en annen. :p

Lenke til kommentar

 

Ved ansettelser velger jeg konsekvent bort folk som ikke har gjennomført verneplikten eller har 80 vekttall i gruppearbeid fra BI.

 

hda

6271922[/snapback]

 

Og noen klager over at mange relativt arbeidsføre blir uføretrygdet. Det er jo ikke rart til når de som ikke maktet å fullføre militærtjenesten også blir ekskludert fra arbeidsmarkedet.

 

En grei måte å skape et mer inkluderende arbeidsliv er jo å skyte alle arbeidsgivere med HDA sine holdninger.

6272302[/snapback]

 

Som du sa;

Selvfølgelig er det innen flertallets naturgitte rett. Det at en gruppe går sammen om å utrydde en annen gruppe er helt naturlig, og det mennesket i naturen faktisk gjør når ressursene er knappe.

 

Jeg hevder dog ikke at det er riktig å henrette mindretallet, med et unntak av DLF sympatisører.

 

Det er ifølge min ideologi ikke riktig av flertallet å henrette mindretallet, MEN jeg påpeker at det ikke finnes noen naturgitt rett som hindrer dem i å gjøre det.

6272298[/snapback]

 

inkonsekvent.

Lenke til kommentar
Hvorfor tror 'pasifistene' at uniformerte mennesker har enerett på å dø / bli skadet i krig??

 

Hvis Norge er så uviktig for dere som dere forfekter i denne tråden (gidder ikke lete opp nickene deres, dere vet hvem dere er....) er dere velkomne til å forlate landet ved første og beste mulighet.

6271524[/snapback]

 

greit, betal flytteutgiftene så er jeg ute av landet før du rekker å si "perpendikulær" (det ordet har sittet i hodet mitt i hele dag!).

Lenke til kommentar
Moren min er svensk, og faren min er fra Wales. Så i prinsipp er jeg ikke norsk, men dog født her. Hvorfor i helvete skal jeg bli tvunget til å verne om Norge egentlig? Det var da faen meg ikke jeg som valgte å bli født i dette landet, og det første jeg gjør etter videregående tror jeg blir å flytte til Wales. Jeg vil heller se på og verne Sverige og Wales som mine hjemland, ettersom det er der min familie og slekt kommer fra. Føler meg mye mer tilfreds i disse landene også Jeg har vel ikke akkurat noe valg nå som jeg bare er 16 til å forlate landet heller.

 

Det burde være verneplikt for alle nordmenn, men har man utenlandske foreldre kan man slippe noen år. For skal man bo i landet, synes jeg man kan gjøre en innsats tilbake. Men jeg skal faen ikke bo her, så hvorfor skal jeg bruke mitt siste år i landet med å løpe rundt i skauen og simulere krig?

6261593[/snapback]

Vil bare minne deg på at du har bodd her i 16 år allerede. Folk med utenlandkse foreldre burde absolutt ikke få noe utsettelse. Hvis de har et problem med å verne landet de bor i fordi de ikke har røtter der, kan de dra dit de føler at de hører hjemme.

Lenke til kommentar
Mye tøv i denne tråden.

 

Det eneste som er feil med verneplikten er at den ikke omfatter alle. Flere og flere slipper unna med dårlige kne eller psyke, har ikke sansen for militærnektere heller; 99% er ikke reelle pasifister, de er bare redde for sitt eget skinn.

 

Ved ansettelser velger jeg konsekvent bort folk som ikke har gjennomført verneplikten eller har 80 vekttall i gruppearbeid fra BI.

 

hda

6271922[/snapback]

 

Det sier vel mest om deg og selskapet du representerer. Flere og flere, faktisk rundt halvparten av uteksaminerte menn fra landets universitet og høyskoler har ikke gjennomført verneplikten, enten fordi de ikke har blitt forespurt eller fordi de har fått fritak av andre årsaker. Dersom du jobber i et selskap som har tilgang til de beste kandidatene, kan du ikke unngå å komme over at mange av dem ikke har fullført førstegangstjenesten.

 

De rekrutteringsansvarlige jeg har snakket med legger ingen vekt på førstegangstjeneste lenger fordi det er så mange som ikke blir innkalt. Det er andre egenskaper som er svært mye viktigere enn å bli innkalt til førstegangstjeneste. Disse rekrutteringsansvarlige er fra de største revisjons-, industri- og konsulentselskapene (IT og management consulting) i Norge.

 

Jeg er imidlertid enig i at den største feilen med førstegangstjenesten er at den ikke rammer alle.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet i at en arbeidsgiver setter førstegangstjeneste som et kriterium for arbeidssøkere, på lik linje med f.eks. at man har hatt mattematikk på gymnaset. Det er jo helt og holdent avhengig av hvilken kvalifikasjoner man er ute etter.

 

Blant annet politihøgskolen har krav om utført førstegangstjeneste.

 

 

Det er som å lese at førstegangstjeneste ikke skal få lov til å telle som en kompetanse/kvalifikasjon.

Lenke til kommentar
Jeg kan ærlig talt ikke se problemet i at en arbeidsgiver setter førstegangstjeneste som et kriterium for arbeidssøkere, på lik linje med f.eks. at man har hatt mattematikk på gymnaset. Det er jo helt og holdent avhengig av hvilken kvalifikasjoner man er ute etter.

 

Blant annet politihøgskolen har krav om utført førstegangstjeneste.

 

 

Det er som å lese at førstegangstjeneste ikke skal få lov til å telle som en kompetanse/kvalifikasjon.

6273980[/snapback]

 

Litt tafatt at jeg ikke skal få jobbe som programmerer fordi vernepliktsverket nektet meg å gå inn i militæret da. Don't you think?

Lenke til kommentar
Det får vel være opp til den som ansetter. Det blir hans tap om han ikke ansetter en med dine kvalifikajoner...

 

Geir :)

6274323[/snapback]

 

Spørs hva han/hun definerer som kvalifikasjoner da. Om det er veldig viktig at jeg kan hoppe ut av kontrostolen og ta 50 armhevinger for konge og fedreland klokka 13:37 vet jeg ikke, men det finnes sikkert noen som mener det.. :)

Lenke til kommentar

Den første jobben jeg hadde som 17-åring (untatt sommerjobber og avisruter og sånt) fikk jeg fordi jeg hadde gode karakterer fra ungdomsskolen. Det var absolutt ikke relevant for jobben som sådan, og jeg ble der heller ikke lenge. Arbeidsgiver hadde antagelig blitt mer fornøyd med en av de andre søkerne. Men han regnet vel med at en som hadde gode karakterer var arbeidsvillig og systematisk, og det er jo greie egenskaper uavhengig av jobben.

 

På samme måte er førstegangstjenesten en måte å gjøre "menn av gutter" på, og med det mener jeg ikke å bruke skytevåpen og ta armhevninger, men å lære dem at du ikke alltid har mamma til å vaske sokker og koke poteter. Et år i militæret lærer mange å bli ansvarsbeviste og ikke minst å kunne forholde seg til en overordnet. Og det er ikke så dumt i en jobb heller.

 

Jeg har i mitt lange liv jobbet med folk som kunne hatt godt av det...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...