Gå til innhold

Militær førstegangstjeneste = lovlig tvangsarbeid?


Anbefalte innlegg

Post #1

6194442[/snapback]

Jeg blir rett og slett provosert når jeg leser slike ting. Værne om landet sitt er en dyd ikke en byrde. Hvis Norge blir angrepet ville du bare ha sottet der " 12-14 kr timen er for dårlig"?

 

Våres genrasjon har hatt det for godt.

6198683[/snapback]

Mener du det første innleggget inneholder faktafeil? Eller bare at holdningen er gal? Hvorfor mener du at man bør holde på den gamle ordningen med verneplikt når man kan forsvare landet på andre gode måter uten tvang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det du har i mot et forsvar basert på frivillige og fornuftig lønnede soldater Pricks?

Ingen verdens ting.

 

Jeg vil gjerne skjønne hvorfor du mener tvang er bedre enn frivillighet.

Det har jeg ikke sagt noe om. Jeg har bare påpekt at skatt er like mye tvang som verneplikt. Det ble tatt opp tidligere da en som er veldig for tvang/plikt i en sammenheng (skatt) er veldig motstander av tvang/plikt i en annen sammenheng (verneplikt).

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne skjønne hvorfor du mener tvang er bedre enn frivillighet.

Det har jeg ikke sagt noe om. Jeg har bare påpekt at skatt er like mye tvang som verneplikt. Det ble tatt opp tidligere da en som er veldig for tvang/plikt i en sammenheng (skatt) er veldig motstander av tvang/plikt i en annen sammenheng (verneplikt).

6204028[/snapback]

 

De fleste som ønsker skatt lider nok ikke av en tvangfetisj, som du virker som du feilaktig tror. Men man ønsker å fordele godene, slik at enhver kan få en mulighet til å oppnå ens mål, bruken av tvang i dette tilfellet er fordi man ikke ser noen reelle og sannsynlige muligheter til å gjøre det på en annen måte. De fleste vil nok unngå tvang der man mener det ikke sømmer seg.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne skjønne hvorfor du mener tvang er bedre enn frivillighet.
Det har jeg ikke sagt noe om. Jeg har bare påpekt at skatt er like mye tvang som verneplikt. Det ble tatt opp tidligere da en som er veldig for tvang/plikt i en sammenheng (skatt) er veldig motstander av tvang/plikt i en annen sammenheng (verneplikt).

6204028[/snapback]

Da har jeg missforstått deg. Jeg trodde du var veldig for verneplikten og brukte skatt (tvang) som forsvar for at vi skulle bruke tvang på andre områder også (verneplikt).

Lenke til kommentar
Dere ser jo knapt lengre enn deres egen skotupp.

 

Dere velger altså konsekvent IKKE å høre på folk som HAR erfaringer, men støtter dere til folk som IKKE HAR vært i militæret som sprer drittpreiken sin som ild i tørt gress. Merkelige folk.

6196559[/snapback]

Det er ikke snakk om erfaring eller ikke, det er snakk om at det er faktisk tvang å dra dit og at i prinsippett er det samme som slavearbeid.

 

Jeg har selv blitt innkalt, men jeg velger å se de positive sidene ved det og dermed skal jeg ta det på strak arm. Men jeg kjenner derimot flere som har fått innkallelse som ikke vil inn av flere personlige grunner, hvorfor skal da den norske stat tvinge de til det? De er kanskje i en fase i livet der det passer ganske dårlig å bli borte ett helt år.

 

Hvorfor i all verden skal vi tvinge inn folk som ikke har lyst når vi kan få inn frivillige motiverte soldater? Jeg har faktisk kommet bort i en situasjon med to jeg kjenner, han ene har skikkelig lyst til dra til militæret og har sendt en søknad om å dra til en form for spesialtropp, han andre er ekstremt lite motivert. Gjett hvem som ble innkalt og hvem som ikke ble det? Ja, du gjettet riktig, han som var minst motivert ble innkalt. Hvordan kan Norge være tjent med noe slikt?

 

Jeg kan si meg enig i at det er mange gode grunner til å dra i militæret, men det visker ikke ut fenomenet med at det er tvang for noen tilfeldige utvalgte av befolkningen. Det blir som om jeg hadde sagt at 1/6 av befolkningen MÅTTE spise kaker til middag i ett helt år, noen hadde digget det, andre ikke.

Lenke til kommentar
Hva er det du har i mot et forsvar basert på frivillige og fornuftig lønnede soldater Pricks?

Ingen verdens ting.

 

Jeg vil gjerne skjønne hvorfor du mener tvang er bedre enn frivillighet.

Det har jeg ikke sagt noe om. Jeg har bare påpekt at skatt er like mye tvang som verneplikt. Det ble tatt opp tidligere da en som er veldig for tvang/plikt i en sammenheng (skatt) er veldig motstander av tvang/plikt i en annen sammenheng (verneplikt).

6204028[/snapback]

 

Prics prics.. du tar aldri å leser det eg skriver du. Skal forklare en gang til, bare for deg, hvorfor skatt og verneplikt er forskjellig.

 

Alle som tjener penger betaler skatt(med mindre de tjener for lite eller sniker seg unna noe som gjelder veldig få).

Alle som er 18-21 år blir IKKE innkalt til førstegangstjenesten. Alle kvinner slipper og veldig mange menn slipper. MEN det er ett fåtall, ett mindretall om du vil, som blir diskriminert, forskjellsbehandlet, tvunget mot sin vilje inn i forsvaret.

 

Spiller ingen rolle om du er kvinne eller mann, skatt skal du betale. Du kan ikke gamble på være en av de 80-90% som slipper å betale skatt. Mens i vernepliktsammenheng er det veldig sannsynlig at en slipper. Rett og slett lotto.

 

Det er denne brutale urettferdigheten som skiller skatt og verneplikt.

 

For ikke å nevne at det fins ett veldig bra, veldig godt utprøvd alternativ med bra resultater i andre land som står i motsetning til verneplikt.. nemlig ett profesjonelt forsvar.

Skatt derimot er helt nødvendig og det tror selv den mest hardbarkede DLF sympatisør er enig i.

Så før du kommer og gjentar deg sjøl i denne posten så kan du lese dette og ta det innover deg.

Lenke til kommentar
Alle som tjener penger betaler skatt(med mindre de tjener for lite eller sniker seg unna noe som gjelder veldig få).

Alle som er 18-21 år blir IKKE innkalt til førstegangstjenesten. Alle kvinner slipper og veldig mange menn slipper. MEN det er ett fåtall, ett mindretall om du vil, som blir diskriminert, forskjellsbehandlet, tvunget mot sin vilje inn i forsvaret.

Dette har ikke noe å si for om det er tvang eller ikke. Skatt er like mye tvang om alle gjør det.

 

(Nå betaler ikke alle skatt uansett.)

 

Spiller ingen rolle om du er kvinne eller mann, skatt skal du betale. Du kan ikke gamble på være en av de 80-90% som slipper å betale skatt. Mens i vernepliktsammenheng er det veldig sannsynlig at en slipper. Rett og slett lotto.

 

Det er denne brutale urettferdigheten som skiller skatt og verneplikt.

Så hvis absolutt alle ble tvunget til å gjennomføre verneplikten så var det helt greit for deg om også du ble tvunget til det?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alle innleggene i tråden, men her er min historie.

 

Jeg ønsket å ha et pauseår etter videregående og er glad i fjell og friluftsliv, samt motivert for et år i Forsvaret. Jeg bad derfor om å få komme inn til førstegangstjeneste før jeg begynte på høyere utdannelse, svaret var "nei, du må vente til du får innkallelse". Siden jeg ikke visste nøyaktig når eller om innkallelsen kom, søkte jeg og kom inn på studiet.

 

Etter nokså nøyaktig to måneder dukker innkallelsen opp, men jeg søkte om utsettelse siden jeg allerede hadde fått venner og trivdes godt som student. 4 år etter hadde utsettelsen utløpt, og jeg måtte søke på nytt fordi studiet er 5-årig. Nå hadde reglene endret seg slik at man ikke nødvendigvis fikk utsettelse selv om man man er midt i studiet.

 

Jeg søker derfor om fritak av helsemessige årsaker og fikk dette innvilget, selv om jeg strengt tatt ikke har noen lyter som gjør meg tjenesteudyktig. Årsaken til at jeg gjorde dette var at jeg ikke var motivert til førstegangstjenesten med en gjeng 18-åringer som 23-åring. I tillegg ville jeg ha mistet arbeidsinntekt på mellom 360 00 og 400 000 kroner før skatt. I mine øyne er dette en urettferdig ekstrabeskatning av den "uheldige" delen av befolkningen - ca 50% av guttene, og ca 25% av kullet samlet sett. De mister arbeidsinntekt etter skatt for et helt år med fradrag for dimmepengene.

 

Førstegangstjenesten har jeg ingenting imot, heller ikke å tjene landet, men det rammer så forferdelig urettferdig ved at ingen jenter må gjennomføre den, og kun halvparten av guttene vinner "lottospillet" som avgjør om de må inn eller ikke.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Man kan se på verneplikten som en utdanning til å bli soldat i tilfelle Norge havner i krig. Akkurat slik som grunnskolen egentlig, en forbredelse til framtiden. Noe man må igjennom.

 

Det skikkelig sure er at jenter slipper unna. Men det har vel sin grunn, ettersom gutter er mye bedre i fysisk (psykisk?) stand til å takle en krig enn jenter. Blant annet er jo smerteterkelsen en del høyere hos gutter. Det finnes jo selvfølgelig mange unntak. Jenter kan være i like bra form som gutta.

 

Jeg syntes militæret burde gå inn for en frivillig og lønnet linje, og med det tilbudet militæret har å tilby med tanke utdanning og opplevelser tror jeg Norge vil få inn nok soldater uansett. Kommer man seg høyt nok i systemet er faktisk lønnen godt betalt, ofte mer enn sykepleier lønn som mange brukte som eksempel.

 

Jeg skal iallefall i militæret når min tur kommer. Å sitte å småfise foran cnn hvis noe i landet skjer, har jeg ikke særlig lyst til. Det tviler jeg på de fleste andre har heller. Iallefall de med litt nasjonalfølese.

Lenke til kommentar

Jeg er også for et profesjonelt forsvar, men jeg har hørt at Norge da ikke vil ha et stort nok forsvar til å kunne forsvare å være med i NATO?

 

Hvorvidt det er slik eller ikke vet jeg ikke, men poenget mitt er at dersom det skal være førstegangstjeneste, må det være slik at alle - både kvinner og menn - skal avtjene verneplikten med mindre de har særskilte grunner.

 

Argumenter med fysisk og psykisk styrke som kriterium for egnethet er dårlige. Kvinner kan også gjøre nytte for seg, de er ikke mindre egnet til oppgaver som ikke krever fysisk styrke, f.eks. radaroperatør. Det er ikke dokumentert at kvinner er gjennomgående psykisk svakere enn menn.

Lenke til kommentar

Spør du meg så er det idiotisk åå dø for 1 land!

 

Å gjere det under tvang er ivertfall frekt,det vill då si at staten eiger deg 110%....

Og dere som sier vi er pyser osv,,nei,,,vi bruker hode,eg er ikkje så glad i norge at eg vill dø for det... :hrm:

Eg lever bare 1 gang...

 

Men hadde det handlet om overlevelse så hadde eg gått i krig...

Endret av terhi
Lenke til kommentar

Hadde innstilit meg på å begynne å studere til høsten, men ble litt skuffet når jeg ble innkalt. Likevel er jeg nå positivt innstilt, selv om jeg er blitt kalt inn under tvang, tror jeg at verneplikt er noe de fleste har godt av. Spesielt oss datanerder har godt av å komme oss bort fra pc'en ett år, for å oppdage nye ting, og utvikle seg selv, sosialt og praktisk. Ting man kanskje ikke hadde lært dersom det var frivillig... Pluss at man får litt mer selvdisiplin, noe jeg sårt trenger, og som jeg tror kan være viktig for at jeg skal kunne fullføre studiene optimalt.

 

Jeg ser likevel argumentene fra begge sider, det er irriterende å miste ett år som man kunne brukt på noe mer konstruktivt, men jeg er også enig i at det er en liten pris å betale når man bor i verdens beste land.

Lenke til kommentar

Det ble sagt veldig bra ovenfor at verneplikten er å betrakte som en utdanning, obligatorisk på linje med grunnskolen, men ja, den burde gjelde alle, de facto som de jure i en eller annen form. Kan/vil/burde man ikke avtjene militær verneplikt burde det være et alternativ noe a la sivilforsvaret (katastrofeberedskap, bergningsarbeid eller støttekontak på skole og alt annet rart siviltjenestefolk gjør).

En gang dukker det opp noe som gjør at samfunnet må være i stand til å mobilisere mange mennesker, f.eks. flom, og da er militæret som en del av totalforsvaret en veldig effektiv måte å få ting gjort på.

 

Det er heller ikke bare utdanning, det er også dannelse. Når det gjelder "finne-seg-sjæl"-jordomseilinger er jo det vel og bra, men jeg tror nå man har mer igjen for å lære å ta ansvar for seg selv og andre enn å røyke hamp på 24 forskjellige måter...

 

Norge har få innbyggere, og det er tvilsomt at vi har befolkningsgrunnlag til å støtte opp om et profesjonelt forsvar. Under førstegangstjenesten min var jeg fem uker i en militærleir i Storbritannia hvor en av de mange profesjonelle infanteri-bataljonene var stasjonert. Disse karene, vel... For det første var det mange maorier, new-zealandere og andre fra tidligere britiske kolonier (nå commonwealth) som hadde vervet seg for minimum syv år av gangen for å få britisk statsborgerskap. Dette viser jo bare at selv ikke Strobritannia klarer å hente nok soldater fra sin egen befolkning og de må bruke gulrot for å få utlendinger til å verve seg. For det andre, det eneste de brydde seg om var puben i leiren, de gikk på fylla hele tida. For det tredje, den bataljonen jeg var hos hadde vært i Irak, og på spørsmål om hvordan det var å drepe (jeg måtte jo seff bare vite) andre mennesker svarte en: "no problem mate, arabs are like rats..."

 

For å si det kort så var jeg glad for å reise hjem til en norsk militærforlegning med soldater og offiserer som hverken var alkoholiserte eller moralsk forkvaklede. Fordelen med verneplikten er at man får en soldatmasse som har gode holdninger som ikke er på siden av det sivile samfunnet. Soldatene i Storbr. lever i en boble hvor de ikke trenger å bry seg om hva som er etisk eller moralsk riktig. Derfor er verneplikten å foretrekke synes jeg, den ødelegger ingen mennesker, og folk som har vært inne i førstegangstjenesten går ofte styrket ut i samfunnet sammenlignet med de britiske lavklassefolkene som ikke hadde noe valg enn å verve seg i 20+ år, og når de blir for gamle som soldater ender opp som sosialt bunnskrap i det sivile.

Lenke til kommentar

Inst i i det grønnsyke hælvete, sjelden æ blir irritert av å lese en tråd.

 

FOLK som syns det er en tvang å forsvare sitt fedreland, hut dokker tel hælvete.

 

'

!!!

 

Beklager litt saftig språkbruk, men tråden er så idotisk at sånt får sinne opp i meg.

 

Det følger faktisk litt plikter med det å være borger i et fritt og godt samfunn.

 

Og herved er mitt eneste innlegg i denne tåpelige tråden over , da dette er en tråd for Mammadalter og blautfisker.

Lenke til kommentar
Inst i i det grønnsyke hælvete, sjelden æ blir irritert av å lese en tråd.

 

FOLK som syns det er en tvang å forsvare sitt fedreland, hut dokker tel hælvete.

 

'

!

 

Beklager litt saftig språkbruk, men tråden er så idotisk at sånt får sinne opp i meg.

 

Det følger faktisk litt plikter med det å være borger i et fritt og godt samfunn.

 

Og herved er mitt eneste innlegg i denne tåpelige tråden over , da dette er en tråd for Mammadalter og blautfisker.

6250685[/snapback]

 

Hahahahaha. Tosk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...