wewwen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Post #1 6194442[/snapback] Jeg blir rett og slett provosert når jeg leser slike ting. Værne om landet sitt er en dyd ikke en byrde. Hvis Norge blir angrepet ville du bare ha sottet der " 12-14 kr timen er for dårlig"? Våres genrasjon har hatt det for godt. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Post #1 6194442[/snapback] Jeg blir rett og slett provosert når jeg leser slike ting. Værne om landet sitt er en dyd ikke en byrde. Hvis Norge blir angrepet ville du bare ha sottet der " 12-14 kr timen er for dårlig"? Våres genrasjon har hatt det for godt. 6198683[/snapback] Det er mulig å verne om landet sitt med skattepenger, og la de som kan det og har lyst gjøre forsvarsjobben. En er ikke avhengig av vernepliktige for å opprettholde et forsvar. Se tidligere innlegg. Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 savner forchen jeg *cry* http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=101351 http://www.vimenn.com/?article_id=22726 det var gode gamle dager det ! Epz. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Post #1 6194442[/snapback] Jeg blir rett og slett provosert når jeg leser slike ting. Værne om landet sitt er en dyd ikke en byrde. Hvis Norge blir angrepet ville du bare ha sottet der " 12-14 kr timen er for dårlig"? Våres genrasjon har hatt det for godt. 6198683[/snapback] Vi betaler skatt, og alt en nordmann kan eie er avgiftsbelagt. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 We're a generation of men raised by women. We're 30-year old boys. Alle har godt av å være i naturen iblant. Om ikke et år, en uke. Om jeg hadde fått lov, så hadde jeg dratt inn. 6198653[/snapback] ...men ikke under tvang. Fightclub sitatene dine har ingenting med forsvaret å gjøre(selv om det er en råbra film) Lenke til kommentar
magicus Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Post #1 6194442[/snapback] Jeg blir rett og slett provosert når jeg leser slike ting. Værne om landet sitt er en dyd ikke en byrde. Hvis Norge blir angrepet ville du bare ha sottet der " 12-14 kr timen er for dårlig"? Våres genrasjon har hatt det for godt. 6198683[/snapback] Og derfor er du for å forverre forholdene? Vi har det langt ifra godt nok. Det er nettopp søken etter ett bedre liv som driver samfunnet fremover. Men du mener vi har det for godt og bør ta ett skritt tilbake. Kanskje du vil innføre full verneplikt for alle menn? Eg har ikke lyst til å verne norge. Og eg hadde gjort en elendig jobb, spesielt hvis noen hadde prøvd å tvinge meg. Jeg hadde dessertert eller sabotert hele troppen. Men du vil tvinge folk som meg inn.. jaja.. Da går det rett te hel***te Å dø for Norge er noe av det siste eg kunne tenke meg. Dø for en stat som tvinger meg inn og bryter med min frie selvstendige vilje. Hvis du er så patriotisk så får du gå inn da. Men ikke prøv å tving meg. Eg prøver ikke å tvinge noen til ikke å gå inn i militæret. Eg prøver å gi folk ett valg. Men du er for tvang. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 We're a generation of men raised by women. We're 30-year old boys. Alle har godt av å være i naturen iblant. Om ikke et år, en uke. Om jeg hadde fått lov, så hadde jeg dratt inn. 6198653[/snapback] ...men ikke under tvang. Fightclub sitatene dine har ingenting med forsvaret å gjøre(selv om det er en råbra film) 6199144[/snapback] Det er faktisk høyst relevant. Vi er faktisk pyser i forhold til hvordan menn/gutter var for 40 år siden. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 vell samfunnet er ikkje slik som det var for 40år siden heller då... Hadde vi havnet i fare for krig hadde eg nokk gått i militæret ja,men likevell synes eg det er idiotisk at det er tvang.... Vill heller ikkje krige pga 2politikerer er uenige,,litt grovt sagt men... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Post #1 6194442[/snapback] Jeg blir rett og slett provosert når jeg leser slike ting. Værne om landet sitt er en dyd ikke en byrde. Hvis Norge blir angrepet ville du bare ha sottet der " 12-14 kr timen er for dårlig"? Våres genrasjon har hatt det for godt. 6198683[/snapback] Eg har ikke lyst til å verne norge. Og eg hadde gjort en elendig jobb, spesielt hvis noen hadde prøvd å tvinge meg. Jeg hadde dessertert eller sabotert hele troppen. Men du vil tvinge folk som meg inn.. jaja.. Da går det rett te hel***te 6199152[/snapback] da hadde du blitt stilt for krigsrett som er mye strengere en vanlig rett.... vis du ikke har lyst til å verne Norge så sier det litt om din holdning... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Post #1 6194442[/snapback] Jeg blir rett og slett provosert når jeg leser slike ting. Værne om landet sitt er en dyd ikke en byrde. Hvis Norge blir angrepet ville du bare ha sottet der " 12-14 kr timen er for dårlig"? Våres genrasjon har hatt det for godt. 6198683[/snapback] Det er mulig å verne om landet sitt med skattepenger, og la de som kan det og har lyst gjøre forsvarsjobben. En er ikke avhengig av vernepliktige for å opprettholde et forsvar. Se tidligere innlegg. 6198707[/snapback] Hvilket tidligere innlegg har fastslått det? det er under diskusjon.... man kan ikke verne Norge tilfredsstillende uten verneplikt.... Lenke til kommentar
warpig Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) da hadde du blitt stilt for krigsrett som er mye strengere en vanlig rett.... vis du ikke har lyst til å verne Norge så sier det litt om din holdning... 6201777[/snapback] Ja, det sier litt om hans holdning, og det sier også litt om din holdning. Jeg kunne godt ha vernet Norge, men det hadde vært fordi jeg hadde det som jobb, og kun det. Når man faktisk tvinger befolkningen til å ufrivillig verne landet, så kan man heller forvente at de ikke gjør det med vemod. Endret 29. mai 2006 av warpig Lenke til kommentar
warpig Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) We're a generation of men raised by women. We're 30-year old boys. Alle har godt av å være i naturen iblant. Om ikke et år, en uke. Om jeg hadde fått lov, så hadde jeg dratt inn. 6198653[/snapback] ...men ikke under tvang. Fightclub sitatene dine har ingenting med forsvaret å gjøre(selv om det er en råbra film) 6199144[/snapback] Det er faktisk høyst relevant. Vi er faktisk pyser i forhold til hvordan menn/gutter var for 40 år siden. 6199805[/snapback] Da kan jeg vel også overraske om at vi har biler som mye mer avanserte enn det de hadde for førti år siden, vi har også mobiltelefoner som vi ikke hadde for førti år siden, vi har faktisk en hel del vi ikke hadde for førti år siden. Så når man ser på samfunnets forvandling gjennom disse førti årene er også det poenget med at det ikke var slik for førti år siden høyst relevant, men det er relevant for motstandrere av tvungen plikt til å verne om ens land. Samfunnet forandrer seg stadig, og det at det har vært slikt før skal ikke være et argument. At noe har vært fælt før, legaliserer det ikke nå. Dette blir det samme som tyrefekter-forkjempere argumenter med, det har vært sånn i alle år, hvorfor kan det ikke være sånn fortsatt? Jo, fordi samfunnet er i stadig forandring, og man skal gjøre det man mener er rett, ikke det man vet det er tradisjon for å mene. Du vet sikker at det før var tradisjon for å teste hekser, dette skjedde på forskjellige måter, men en ting hadde de alle til felles; de var ikke akkuratt det vi i dag vil kalle stuerene. Er dette greit å gjøre fortsatt? Eller gjelder ikke argumenet om at det var slik det var før i dette tilfellet, siden du faktisk ikke synes dette er helt greit og noe som alle burde gjøre uten å hentyde til en viss form for skam og vemod? Endret 29. mai 2006 av warpig Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Her (uthevet) motsier du deg selv. Nei, det gjør jeg ikke. Jeg sidestiller påstanden om at "skatt er nødvendig" med at "verneplikt er nødvendig". Skatt er ikke den eneste løsningen, og det er heller ikke verneplikt. Men nå må vi faktisk betale skatt i dette landet - og vi tvinges til det, akkurat som verneplikten er tvungen. To eksempler på tvang. Sammenligningen din i siste linjer hører ikke hjemme noen plass. At verneplikt kan erstattes av et profesjonellt forsvar er en reell mulighet som vil bevare samfunnsfunksjonen det har. Hvis man fjerner man skatten så beholder man ikke samfunnsfunksjonene. Denne sammenligningen er altså fullstendig på jordet. Et typisk stråmannsargument. Feil. Skatt er basert på at vi må gjøre noe under tvang. Vi har ikke noe valg. Det samme gjelder verneplikt. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Har du Pricks bidratt med din del av plikten? 6197364[/snapback] Selvsagt. Har du? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Skatt er basert på at vi må gjøre noe under tvang. Vi har ikke noe valg. Det samme gjelder verneplikt. 6202545[/snapback] Tjene mindre enn skattegrensen. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Det er jo de som blir fritatt for verneplikten også. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Verneplikten er en liten pris å betale for å få bo i et fint land. 6195986[/snapback] Ganske sært.. at så mange her inne er for å tvinge sine medborgere inn i ett militært tvangssystem der ufrivillige gutter blir tvunget til å lære å drepe. Selv om dere likte det betyr ikke at dere kan tvinge andre inn. Eg liker å være oppe til 3-4 om natten, men det betyr ikke at eg vil tvinge andre til å gjøre det. 6196041[/snapback] hva har det med saken å gjøre? at du skal tvinge andre til å være lenge oppe... jeg ser virkelig ikke en sammenheng.... Det er plikt for Konge og fedreland... PLIKT sier det deg noe? for vis norge må forsvares så må dens undersåtter gjøre det.. slik er det bare! Ja vi elsker dette landet som det stiger frem.............................................. vi mp kunne ha et forsvar som kan verne dette... 6196079[/snapback] hva nøyaktig er så fint med ett land som gir direkte faen i de unge og de eldre? norge blir styrt av middelaldrende menn og kvinner som sitter på feite lommebøker, får sponsa biler, internett, husly og mat. hva med meg på 22 som går på sosialen (ja, jeg går på sosialen, cry me a river, build a bridge and get over it), får hele 4300,- i måneden som jeg skal ha til mat, internett, tvlisens, hygieneprodukter, klær, sko og sosiale aktiviteter, mens en eller annen tosk på rundt 40 finner frem firmakortet og kjøper seg det han vil ha. og hva med de eldre? er du klar over at eldrepolitikken i norge er ikke-eksisterende? mange eldre sitter stengt inne i nesten 9 måneder ut av året fordi en gjeng med politikere har bestemt at nå skal det spares og stopper grusing/salting på fortauene. selv jeg med så og si sterk kropp har problemer med å komme meg på butikken her i lillehammer sentrum fordi politikerne har sagt at her skal det kun gruses/saltes kun en gang i måneden, gjerne rett før isen smelter nok til at grusen/saltet blir borte. hva er så fint med det? hvorfor skal jeg gå kaste bort ett år av mitt liv for at jeg skal ha problemer med å komme meg på kiwi? hvorfor skal jeg passe på ett land som ikke passer på meg? hvorfor skal jeg være i en statsgren som lyver meg opp i ansiktet? hvorfor skal jeg sitte på en gudsforlatt plass og passe på en tufs som sitter i ett slott og får servert alt på sølvfat, og stikker av når fienden kommer på døra? ok, harald er sikkert en grei kar han, men jeg ofrer meg ikke for ham. men om en av mine kjære ble truet på livet, så hadde jeg nok tatt ei kule for dem. og når man tenker på slavearbeid, så kan man også tenkte på "sysselsetningen" til den såkalte "arbeidsetaten" (aetat). her på lillehammer har de 3 plasser de sender folk på. ingen av dem ligger i nærheten av sentrum. du får 265,- dagen for å gjøre en fulltidsjobb (ca 8 timer dagen, 5 dager i uka). dette utgjør en timelønn på ca 33 kroner. bussen her koster 20,- pr tur, med 1 overgang. man må da jobbe i ca 1.5 time for å få råd til å komme seg på jobb og hjem igjen. dette utgjør 800,- i måneden, dvs litt under 4 dager med jobbing. man kan også kjøpe månedskort til halveprisen, men det fortsatt surt å tenke på at her bruker man en stor del av lønna på å faktisk komme seg på "jobb". og dette varer ikke nødvendigvis i ett år, men gjerne lenger.. og det er ikke snakk om noen enkel jobb heller, det er snakk om reinspikka produksjonarbeid, som å lage rullestoldeler, eller airconditionrør til volvo. det er også helsefarlig arbeid, og det er ikke snakk om å få noe tillegg på lønna! ikke blir det delt ut masker når du blir satt til å blåse rent rør lagd av glassfiber, heller. du blir satt til å ødelegge kroppen til spikklønn! og ikke kom med "men det er da bare å finne seg en skikkelig jobb"! det er en grunn til at man går på aetat! nei, norge er ikke ett land jeg vil ofre deler av livet mitt for, ikke hele livet mitt heller! "beste landet å bo i" my ass! edit: jeg glemte å nevne at jeg har ADHD og er derfor automatisk nektet å bære våpen i norge. jeg er slettet fra de militære ruller. jeg er også mot obligatorisk militærtjeneste. jeg synes folk som roser verneplikta opp i skyene er idioter som ikke skjønner at enkelte faktisk vil bestemme hva de vil gjøre. disclaimer: dette er min mening, du kan hate meg så mye du vil, men det er fortsatt MIN mening! Endret 29. mai 2006 av BarteX Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 We're a generation of men raised by women. We're 30-year old boys. Alle har godt av å være i naturen iblant. Om ikke et år, en uke. Om jeg hadde fått lov, så hadde jeg dratt inn. 6198653[/snapback] Greit om jeg videresender en eventuell ny inkallelse til deg? Trives utmerket der jeg er Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 hva med meg på 22 som går på sosialen (ja, jeg går på sosialen, cry me a river, build a bridge and get over it), får hele 4300,- i måneden som jeg skal ha til mat, internett, tvlisens, hygieneprodukter, klær, sko og sosiale aktiviteter, mens en eller annen tosk på rundt 40 finner frem firmakortet og kjøper seg det han vil ha. Hvorfor skaffer du deg ikke jobb da? Denne "tosken" på 40 har sannsynligvis jobbet en del for å kunne grave frem kortet. Skaff deg en jobb selv istedenfor å syte. jeg synes folk som roser verneplikta opp i skyene er idioter som ikke skjønner at enkelte faktisk vil bestemme hva de vil gjøre. Javel. Da kan jeg jo si at de som syter over verneplikten er idioter som ikke klarer å ta i et tak Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Demp drittkastinga er du snill. Hva er det du har i mot et forsvar basert på frivillige og fornuftig lønnede soldater Pricks? Jeg vil gjerne skjønne hvorfor du mener tvang er bedre enn frivillighet. Og evt. hvorfor du mener man bør tvinges til å jobbe for norges sikkerhet i stedet for å f.eks betale litt ekstra i skatt så forsvaret får råd til frivillig ansatte soldater? Nå vet jeg ikke hva noe slikt kan kommer til å koste, men vi vet at forsvaret består av ca 30.000 befal, sivilt tilsatte og vernepliktige til sammen i fredstid. La oss ta et enkelt overslag og si at alle disse er vernepliktige og at alle skal erstattes med profesjonelle soldater til 300.000 kr per stk og at alle utgifter ellers er like. Da vil prislappen komme på 9 milliarder kroner = 1,4% av statsbudsjettet. Dette er et grovt overslag. Synes du dette er for dyrt eller er det andre grunner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå