Gå til innhold

Militær førstegangstjeneste = lovlig tvangsarbeid?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er i mot hele verneplikten. Legger meg ikke ned og kryper for en gjeng med tøfler som ikke kom inn på politiskolen.

Og hvorfor skal bare menn i militæret, og ikke kvinner? Feministene (kvinnesjåvinistene) kan si hva de vil, men dette er alvorlig forskjellsbehandling.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Dere ser jo knapt lengre enn deres egen skotupp.

Dere velger altså konsekvent IKKE å høre på folk som HAR erfaringer, men støtter dere til folk som IKKE HAR vært i militæret som sprer drittpreiken sin som ild i tørt gress. Merkelige folk.

Lenke til kommentar
Er i mot hele verneplikten. Legger meg ikke ned og kryper for en gjeng med tøfler som ikke kom inn på politiskolen.

Og hvorfor skal bare menn i militæret, og ikke kvinner? Feministene (kvinnesjåvinistene) kan si hva de vil, men dette er alvorlig forskjellsbehandling.

6196547[/snapback]

Vi er forbi 50 tallet vettu.

er masse kvinner inne i militæret nå, i alle deler av forsvaret.

finner dem både i hæren, sjøforsvaret og luftforsvaret.

Lenke til kommentar

6196547[/snapback]

6196563[/snapback]

De kvinnene som er i militæret har joinet frivillig.

Lenke til kommentar
Dere ser jo knapt lengre enn deres egen skotupp.

Dere velger altså konsekvent IKKE å høre på folk som HAR erfaringer, men støtter dere til folk som IKKE HAR vært i militæret som sprer drittpreiken sin som ild i tørt gress. Merkelige folk.

6196559[/snapback]

Hvilken side av diskusjonen mener du?

har prata med mange folk som har vært i militæret, noen som har fullført og noen som ikke har det.

fått masse nyttig info og tips.

så har grunnlag for argumentene mine.

innlegget ditt derimot sier ikke stort.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

fortsatt noen som tror man må reise inn mot sin vilje?

6196512[/snapback]

Jeg VET at man må reise inn mot sin vilje, selv om man sier alt det der.

6196532[/snapback]

Og når fant dem ut at dem ikke ville inn?

uka før dem skulle dra?

Lenke til kommentar

6196547[/snapback]

6196563[/snapback]

De kvinnene som er i militæret har joinet frivillig.

6196573[/snapback]

Har sin logiske grunn, men er ikke så populært å si det høyt.

tenk gjennom alle jentene du kjenner, hvor mange av dem tror du ville kunne gjennomført en militærtjeneste? og se i forhold til guttene du kjenner.

er et par barbidokker rundt omkring som ville brutt sammen etter et par timer.

gutter er gjerne litt mere robuste til å takle sånne ting.

er ikke popiulært å si høyt, men de fleste skjønner at det stemmer.

ps:

det er jo også en ting som henger igjen siden det "alltid har vært sånn".

kunne ikk hatt jenter rundt omkring på båtene og i skogen i andre verdenskrig.

hadde risikert at de hadde blitt gravide og måtte dratt hjem etter en stund.

i dag er det jo en stor andel av jentene som fullfører militærtjenesten.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Hva har eg tapt? Skatt er tvang, det er verneplikt og. Skatt er nødvendig tvang, verneplikt er overflødig og unødvendig..

Forstår du meg nå?!

6196466[/snapback]

Vi trenger faktisk et forsvar, så enten må det bli verneplikt eller så må det bli noe annet.

I et velferdssamfunn må vi kunne betale for godene, og i en urolig verden må vi kunne beskytte oss. Skatt er en måte å betale for velferdssamfunnet på, og verneplikt er en måte å beskytte oss på.

Det er tydeligvis ikke så gøy med tvang når man selv risikerer å måtte bidra, om det er frivillig eller ufrivillig ;)

Lenke til kommentar
Hva har eg tapt? Skatt er tvang, det er verneplikt og. Skatt er nødvendig tvang, verneplikt er overflødig og unødvendig..

Forstår du meg nå?!

6196466[/snapback]

Vi trenger faktisk et forsvar, så enten må det bli verneplikt eller så må det bli noe annet.

I et velferdssamfunn må vi kunne betale for godene, og i en urolig verden må vi kunne beskytte oss. Skatt er en måte å betale for velferdssamfunnet på, og verneplikt er en måte å beskytte oss på.

Det er tydeligvis ikke så gøy med tvang når man selv risikerer å måtte bidra, om det er frivillig eller ufrivillig ;)

6196645[/snapback]

Trenger vi beskyttelse kan vi snylte på USA, slik som de gjør med oss. Norge er det I-landet som bruker 2. mest penger på militæret, etter USA, i tillegg er Norge nr. 11 totalt på verdensbasis.

Lenke til kommentar

Forstår du meg nå?!

6196466[/snapback]

6196645[/snapback]

Trenger vi beskyttelse kan vi snylte på USA, slik som de gjør med oss. Norge er det I-landet som bruker 2. mest penger på militæret, etter USA, i tillegg er Norge nr. 11 totalt på verdensbasis.

6196664[/snapback]

Militæret gjør nok mye annet enn å krige, har også mange andre oppgaver.

f.eks værne om norsk sjøvann og passe på at ingen krenker grensene.

kystvakta bruker mye tid på å inspisere russiske trålere, og passe på at dem ikke fisker dobbelt så mye som dem har lov til. skal vi leie inn USA til å gjør den jobben for oss?

Lenke til kommentar

Forstår du meg nå?!

6196466[/snapback]

6196645[/snapback]

6196664[/snapback]

Kilde? Antar at du mener per innbygger?

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Beklager magicus, men du har tapt denne delen av diskusjonen for lenge siden.

Verneplikt er tvang. Skatt er tvang.

Verneplikt er nødvendig. Skatt er nødvendig.

Men vi kunne sikkert erstattet verneplikten med profesjonelle soldater. Og vi kunne sikkert erstattet skatt med at hver enkelt hadde det hele og fulle ansvaret for seg selv.

6196453[/snapback]

Her (uthevet) motsier du deg selv. Sammenligningen din i siste linjer hører ikke hjemme noen plass. At verneplikt kan erstattes av et profesjonellt forsvar er en reell mulighet som vil bevare samfunnsfunksjonen det har. Hvis man fjerner man skatten så beholder man ikke samfunnsfunksjonene. Denne sammenligningen er altså fullstendig på jordet. Et typisk stråmannsargument.

Det med å åpne innlegget med å konkuldere at "Magicus har tapt denne diskusjonen" er ikke noe annet enn en dårlig hersketeknikk og påstanden bekreftes på ingen måte av selvmotsigelsene i innlegget ditt eller det faktum at diskusjonen ruller videre.

såklart..se for dere en privat bedrift prøvd og gjøre det samme med folk hva trur dere ville skjedd da..??..men det er staten detta her..så da er det vist lov... *kan ikke la geita passe havresekken...*

6196463[/snapback]

Vi har faktisk historiske eksempler på dette: Amerikanske storbønder drev sine landbruksbedrifter med slaver og bestemte nærmest lovene i området på egenhånd. Private definerte sine egne lover til fordel for seg selv og på bekostning av mange andre. Bukken som passer havresekken osv. Verneplikten/vernelotto er en lignende måte å tvinge folk til å utføre et arbeid for seg, uten å gi de tilstrekkelige lønns- og arbeidsvilkår til at de ville valgt jobben frivillig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forstår du meg nå?!

6196466[/snapback]

6196645[/snapback]

Har du Pricks bidratt med din del av plikten?

Lenke til kommentar
la meg poengtere en ting:

hvis man sier på sesjonen at man ikke vil inn, og forteller legen at man har litt vondt i ryggen eller noe lignende slipper man å komme inn, og ingen sure miner.

hvis man vil ta litt snarveier kan man med vilje prestere dårlig på syns eller hørselstesten. da kommer man i hvertfall ikke inn.

har ikke helt sansen for dem som gjør sånt, men det er en utvei.

å si at man er pasifist kan man også gjøre.

da skjer følgende:

dem spør: "tror du at du vil kunne fullføre førstegangstjenesten?"

du svarer: "nei, føler meg ikke motivert for det, og regner meg selv som passifist"

når sesjonen så er ferdig vil du ikke høre mer fra dem.

fortsatt noen som tror man må reise inn mot sin vilje?

6196512[/snapback]

Å lyve på seg vond rygg er ikke en snarvei? Forsvaret tar inn de de vil ha, og ja, en tar inn personer som ikke ønsker seg inn.

At det fins måter å komme seg unna på gjør det ikke mindre rett, akkurat som det er måter å snike seg unna en rekke av samfunnsforpliktelsene sine på, herunder betaling av skatt og andre innlegg.

Velger man å være en rederlig fyr er det selvsagt mulig å reise inn mot sin vilje.

(For øvrig er militærtjeneste eksplisitt tillatt under menneskerettighetsbestemmelser vedrørende slaveri, trelldom og tvangsarbeid, så en kan godt kalle det legalisert tvangsarbeid om en vil).

Lenke til kommentar

Jeg hadde det ganske morsomt under førstegangstjenesten, men synes det er forkastelig at unge menn tvinges inn i noe de absolutt ikke vil og mister tusenvis av kroner i arbeidsinntekt.

At noen faktisk tror at de vernepliktige klarer å styrke landets forsvar skremmer meg litt.

Profesjonelle soldater er fremtiden i et bakstreversk land.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...