Gå til innhold

Militær førstegangstjeneste = lovlig tvangsarbeid?


Anbefalte innlegg

tvangsarbeid?

 

er et år der du har muligheten til å oppleve noe nytt og komme deg litt rundt.

 

de som ikke vil inn klarer uansett å dimme på ett eller annet vis.

6196130[/snapback]

Gjør som en kompis av meg, hvis du blir inkalt:

Møt opp i skitne, fillete klær, sitt for deg selv og ikke prat med noen, finn en offiser av noe slag, og spør om noe alkoholholdig drikke, virk tilbakestående...

Han jeg kjenner ble stempla som Tilbakeståendes alkoholiker og ble sendt hjem.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg hadde lyst til å komme inn i hæren et år, men jeg fikk fritak pga helsa, som det står på lappen... og jeg kommer ikke inn, eller kanskje da, skal på intervju nå om en lærlingeplass i hæren :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
vel finnes noen av deg ja.. så jeg er glad vi kan bruke tvang på deg

6196119[/snapback]

 

Ikke vær redd-. Har allerede dimmet.. Gidd ikke gå i fengsel for noe tøv som verneplikten så eg brukte visse "metoder" for å gli lett igjen systemet.. Håper du og sånne som deg koser dere ett år i forsvaret med å pusse sko og vaske rommet. Håper dere er klar til å dø for norge.. for å forsvare folk som meg :D

6196149[/snapback]

 

hmm gjetta at alderen din var på 14- ellerno så jeg ble litt overasket...

Lenke til kommentar
vel finnes noen av deg ja.. så jeg er glad vi kan bruke tvang på deg

6196119[/snapback]

 

Ikke vær redd-. Har allerede dimmet.. Gidd ikke gå i fengsel for noe tøv som verneplikten så eg brukte visse "metoder" for å gli lett igjen systemet.. Håper du og sånne som deg koser dere ett år i forsvaret med å pusse sko og vaske rommet. Håper dere er klar til å dø for norge.. for å forsvare folk som meg :D

6196149[/snapback]

 

hmm gjetta at alderen din var på 14- ellerno så jeg ble litt overasket...

6196194[/snapback]

 

Og hvor er sakligheten her?

Trodde du var 8 år.. og tror det fortsatt ha! :tease:

Lenke til kommentar
Ja det gjør eg fortsatt..

En frivillig ordning er mer legitim enn tvang

6196167[/snapback]

Så du røper deg som en liten liberalist, Magicus?

 

Hvis ingen skal tvinges til militærtjeneste, er man avhengig av grei lønn for å være soldat, slik at fattige og lavere middelklasse kan tjene penger på å risikere livet sitt.

 

Når disse soldatene allikevel må finansieres ved skatt, er det da legitimt å legge opp til et system der det nødvendigvis må bli overvekt av økonomisk vanskeligstilte?

Lenke til kommentar
Utover det jeg nevnte, så er jo den åpenbare grunnen at Norge må ha en viss militærmakt å stille opp med for å i det hele tatt å bli tatt seriøst i vestlig politikk.

Noe man neppe hadde prestert med kun yrkesmilitære.

6195978[/snapback]

England klarer å skaffe seg militær respekt selv om de ikke har verneplikt. Systemet med verving/ansettelser fungerer fint for både soldatene, folk rundt, og for myndighetene både innenrikspolitisk og utenrikspolitisk.

 

Om jeg ikke husker feil så avskaffet sverige verneplikten for noen år siden til fordel for yrkesmilitære. (Dette er jeg usikker på så det hadde vært fint om noen kunne bekrefte eller avkrefte dette)

 

Verneplikten er en liten pris å betale for å få bo i et fint land.

6195986[/snapback]

Hva er det som gjør at du tror landet ikke blir fint å bo i hvis vi avskaffet verneplikten?

 

Jeg får avslutte med å presisere i dette innlegget også at jeg mener det er viktig å ha et seriøst forsvar, men dagens ordning med tvang og underbetaling mener jeg har gått fullstendig ut på dato.

 

Alle andre offentlige oppgaver og jobber drives av ansatte med fornuftige lønns- og arbeidsvilkår. Hvorfor ikke forsvaret også?

Lenke til kommentar
tvangsarbeid?

 

er et år der du har muligheten til å oppleve noe nytt og komme deg litt rundt.

 

de som ikke vil inn klarer uansett å dimme på ett eller annet vis.

6196130[/snapback]

Gjør som en kompis av meg, hvis du blir inkalt:

Møt opp i skitne, fillete klær, sitt for deg selv og ikke prat med noen, finn en offiser av noe slag, og spør om noe alkoholholdig drikke, virk tilbakestående...

Han jeg kjenner ble stempla som Tilbakeståendes alkoholiker og ble sendt hjem.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg hadde lyst til å komme inn i hæren et år, men jeg fikk fritak pga helsa, som det står på lappen... og jeg kommer ikke inn, eller kanskje da, skal på intervju nå om en lærlingeplass i hæren :p

6196190[/snapback]

 

Er det dummeste jeg har hørt på lenge.

 

Bestemte meg for å gjøre et så godt inntrykk som mulig på sesjonen jeg, og skal inn i sjøforsvaret 24. juli. da bærer det til Madlamoen.

 

skal bli et fint år, og misunner ikke dem som prøver å komme seg unna.

 

ps:

å bli stempla som "tilbakestående alkoholiker" kan umulig være noe å ta med seg videre i livet.

å ha fullført militærtjenesten derimot er bra å ha på CV'n senere, og viser at det er litt tæl i deg.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Ja det gjør eg fortsatt..

En frivillig ordning er mer legitim enn tvang

6196167[/snapback]

Så du røper deg som en liten liberalist, Magicus?

 

Hvis ingen skal tvinges til militærtjeneste, er man avhengig av grei lønn for å være soldat, slik at fattige og lavere middelklasse kan tjene penger på å risikere livet sitt.

 

Når disse soldatene allikevel må finansieres ved skatt, er det da legitimt å legge opp til et system der det nødvendigvis må bli overvekt av økonomisk vanskeligstilte?

6196232[/snapback]

 

Eg er en realist. Så la oss være realistiske. Fattige og lavere middelklasse vil uansett få drittjobbene i samfunnet i dagens system og i tillegg er det denne klassen som er minst ressurssterk og har minst evne til å unndra seg verneplikten.

La oss se på hvordan det vil være i ett profesjonelt system. De fattige i Norge i dag er ikke fattige og får bra med midler fra staten for å sørge for tilfredsstillende livsopphold. De MÅ absolutt ikke inn i forsvaret med mindre de velger det.(USA er noe helt annet)

 

Derfor, må forsvaret appelere til alle samfunnslag. Dette kan de gjøre med å bruke høy lønn som virkemiddel. Eller ved å oppmuntre til nordmenns patriotisme.

 

Ren supply and demand.

Jo mer attraktiv forsvaret gjør det for sine soldater jo flere vil verve seg.

Lenke til kommentar
ps:

å bli stempla som "tilbakestående alkoholiker" kan umulig være noe å ta med seg videre i livet.

å ha fullført militærtjenesten derimot er bra å ha på CV'n senere, og viser at det er litt tæl i deg.

6196261[/snapback]

Delvis enig, Men på lappen jeg fikk fra forsvaret står det at jeg fikk fritak på grunn av helse.

Det er da faen meg ikke noe galt med meg... Jeg har ca -2 på begge øynene, og det var nok til at de ikke ville ha meg.

Så skal vi som ikke kommer inn, memn som vil "lide" av denn grunn? ved at de som er inne får et pluss på CV-en, mens vi andre som meg, må skrive at vi har dårlig helse...

Lenke til kommentar

Haha, hva i allverden er det som er tvangsarbeid med militæret egentlig.

 

1. Du kommer bort fra ræva til morra di og de gamle kompisene dine.

Du forventer vel ikke å henge sammen med barndomsvennene og foreldrene dine resten av livet?

2. Du lærer masse om samarbeid og får svært gode vennskap til andre i troppen.

3. Du får reise masse rundt i Norge og gjøre morsomme ting.

4. Du kommer deg faktisk litt i form. Det ikke som en 1 år lang gymtime hvis det er det du tror. Det er endel obligatorisk trening i startperioden sånn bare for å få deg opp på et minimumsnivå, ikke mere enn det. Ingen pisker deg eller skriker "You worms and maggots I'll rip off your head and skullf*ck you" som på amerikanske filmer.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Haha, hva i allverden er det som er tvangsarbeid med militæret egentlig.

 

1. Du kommer bort fra ræva til morra di og de gamle kompisene dine.

    Du forventer vel ikke å henge sammen med barndomsvennene og foreldrene dine                resten av livet?

2. Du lærer masse om samarbeid og får svært gode vennskap til andre i troppen.

3. Du får reise masse rundt i Norge og gjøre morsomme ting.

6196348[/snapback]

 

Alt dette kan en gjør ved å studere i enn annen by eller flytte litt rundt. Du "glemmer" alle de negative tingene med forsvaret.. som f.eks. Drite på pose, stå opp kl 05:30 hver dag og vaske rommet så det skinner. Ta imot dritt fra befal etc etc. Hvis du verdsetter friheten din og samtidig vil komme vekk fra moren din sitt skjørt så studer eller jobb i en annen by.

 

Er tåpelig å komme med disse 3 "arugmentene" for at 30% av norske gutter i alderen 18-21 skal tvinges inn mot sin vilje

Lenke til kommentar
ps:

å bli stempla som "tilbakestående alkoholiker" kan umulig være noe å ta med seg videre i livet.

å ha fullført militærtjenesten derimot er bra å ha på CV'n senere, og viser at det er litt tæl i deg.

6196261[/snapback]

Delvis enig, Men på lappen jeg fikk fra forsvaret står det at jeg fikk fritak på grunn av helse.

Det er da faen meg ikke noe galt med meg... Jeg har ca -2 på begge øynene, og det var nok til at de ikke ville ha meg.

Så skal vi som ikke kommer inn, memn som vil "lide" av denn grunn? ved at de som er inne får et pluss på CV-en, mens vi andre som meg, må skrive at vi har dårlig helse...

6196339[/snapback]

 

Du prata jo om å aktivt unndra seg militærtjensten ved å gjøre dårligst mulig inntrykk på sesjonen. prøve å få stemplet "tilbakestående alkoholiker"

det har jeg lite sans for.

 

hvis du derimot av fysiske grunner ikke kan fullføre en førstegangstjeneste er det synd, men du ville kanskje fått litt problemer når du skulle begynne å skyte med AG3 (mulig jeg tar feil med briller og skyte våpen her) og kunne risikert øynene dine. ser for meg rekylen kunne slå geværet inn i brillene dine når du skyter.

 

At du ikke kommer med -2 på øynene er synd, men du kunne i noen situasjoner satt andre i fare hvis du er avhengig av brillene dine for å se klart. (røykdykking/skyting osv).

vet ikke hva som var hovedgrunnen til at du ikke kom inn -2 på øynene, men de hadde sikkert en grunn.

 

Vet ikke helt hvor stort minus det er å ikke ha hatt førstegangstjenesten på CV'n, men arbeidsgivere skal ikke legge noe vekt på det siden det ikke var ditt valg om du skulle inn eller ikke.

Lenke til kommentar
Verneplikten har utspilt sin rolle. Når det er kun en liten del av ungdommen som blir innkalt til førstegangstjeneste oppleves dette veldig urettferdig for de som må inn. Dermed blir det mer som "vernelotto".

 

Når det gjelder forsvaret og oppgavene det skal løse er jeg overbevist om at man er bedre hjulpet med motiverte soldater som har valgt jobben frivillig enn et mangedobbelt antall som er inne mot sin vilje.

 

For å ta meg som et eksempel; Jeg har vært gjennom rekruttskole og resten av førstegangstjenesten ute på stående avdeling, og har mange år i HV bak meg. Jeg er etterhvert blitt 34 år. Jeg kommer aldri å rette våpenet mot et annet menneske. Men det er det slettes ingen som har tatt seg bryet med å spørre om...da er det bortkastet å bruke penger på å trene meg på en jobb jeg aldri kommer til å utføre. :roll:

6196083[/snapback]

Kloke ord! Jeg er i samme situasjon. Har utført verneplikten for over et tiår siden og vært i HV i mange år. Jeg likte ordet "vernelotto". Det beskriver situasjonen bra. Jeg tror også norge kunne fått mer respekt i fredstid av å ha et profesjonellt og motivert forsvar. Og mer styrke i kriger både utenlands (Nå nylig: Irak og Afghanistan) og innenlands om det skulle bli aktuellt.

 

tvangsarbeid?

 

er et år der du har muligheten til å oppleve noe nytt og komme deg litt rundt.

Jepp, det er fine muligheter til å oppleve noe nytt og komme seg litt rundt .. under tvang.

 

de som ikke vil inn klarer uansett å dimme på ett eller annet vis.

6196130[/snapback]

Det stemmer ikke. Det er en god del av de som er inne til førstegangstjeneste nå som helst hadde lyst å gjøre noe annet det året. F.eks fortsette utdannelsen sin, jobbe samtidig som de er nær venner og familie.

Lenke til kommentar
Haha, hva i allverden er det som er tvangsarbeid med militæret egentlig.

 

1. Du kommer bort fra ræva til morra di og de gamle kompisene dine.

    Du forventer vel ikke å henge sammen med barndomsvennene og foreldrene dine                 resten av livet?

2. Du lærer masse om samarbeid og får svært gode vennskap til andre i troppen.

3. Du får reise masse rundt i Norge og gjøre morsomme ting.

6196348[/snapback]

 

Alt dette kan en gjør ved å studere i enn annen by eller flytte litt rundt. Du "glemmer" alle de negative tingene med forsvaret.. som f.eks. Drite på pose, stå opp kl 05:30 hver dag og vaske rommet så det skinner. Ta imot dritt fra befal etc etc. Hvis du verdsetter friheten din og samtidig vil komme vekk fra moren din sitt skjørt så studer eller jobb i en annen by.

 

Er tåpelig å komme med disse 3 "arugmentene" for at 30% av norske gutter i alderen 18-21 skal tvinges inn mot sin vilje

6196377[/snapback]

 

Er helt enig med Bitex. de som har vært i militæret sier at de har hatt et slitsomt, men et flott år, og vet ikke om noen som angrer på å ha dratt inn.

disse dimmer uansett fort, og får dra hjem. må ikke tro at man blir saksøkt eller får bot av den grunn. kjenner flere som ikke fullførte førstegangstjenesten og heller jobba resten av året.

 

Magicus:

er ingen som tvinger deg til å dra i militæret, hvis dem ser på sesjonen at du ikke er interessert i å dra inn vil dem heller ikke ha deg inn. vil bare koste dem ressurset når du begynner å sutre og sier at du vil dra hjem.

på spørsmålet om "du tror du vil kunne fullføre førstegangstjenesten" kan du ganske enkelt si nei. bare si at du ikke føler at du vil klare deg. skal se han stryker deg av lista ganske fort.

 

 

virker som folk her tror at det er tvang å dra inn, og at man må finne på smarte måter for å ikke komme seg inn, og slippe et år i helvete.

da har dere misforstått!

Lenke til kommentar
Haha, hva i allverden er det som er tvangsarbeid med militæret egentlig.

 

1. Du kommer bort fra ræva til morra di og de gamle kompisene dine.

    Du forventer vel ikke å henge sammen med barndomsvennene og foreldrene dine                 resten av livet?

2. Du lærer masse om samarbeid og får svært gode vennskap til andre i troppen.

3. Du får reise masse rundt i Norge og gjøre morsomme ting.

6196348[/snapback]

 

Alt dette kan en gjør ved å studere i enn annen by eller flytte litt rundt. Du "glemmer" alle de negative tingene med forsvaret.. som f.eks. Drite på pose, stå opp kl 05:30 hver dag og vaske rommet så det skinner. Ta imot dritt fra befal etc etc. Hvis du verdsetter friheten din og samtidig vil komme vekk fra moren din sitt skjørt så studer eller jobb i en annen by.

 

Er tåpelig å komme med disse 3 "arugmentene" for at 30% av norske gutter i alderen 18-21 skal tvinges inn mot sin vilje

6196377[/snapback]

 

Er helt enig med Bitex. de som har vært i militæret sier at de har hatt et slitsomt, men et flott år, og vet ikke om noen som angrer på å ha dratt inn.

disse dimmer uansett fort, og får dra hjem. må ikke tro at man blir saksøkt eller får bot av den grunn. kjenner flere som ikke fullførte førstegangstjenesten og heller jobba resten av året.

 

Magicus:

er ingen som tvinger deg til å dra i militæret, hvis dem ser på sesjonen at du ikke er interessert i å dra inn vil dem heller ikke ha deg inn. vil bare koste dem ressurset når du begynner å sutre og sier at du vil dra hjem.

på spørsmålet om "du tror du vil kunne fullføre førstegangstjenesten" kan du ganske enkelt si nei. bare si at du ikke føler at du vil klare deg. skal se han stryker deg av lista ganske fort.

 

 

virker som folk her tror at det er tvang å dra inn, og at man må finne på smarte måter for å ikke komme seg inn, og slippe et år i helvete.

da har dere misforstått!

6196417[/snapback]

 

Ja hadde det bare vært så lett. Men selv om du sier du ikke er motivert så blir en kalt inn. Det vet eg.

Tror det er MANGE som sier de ikke er motivert, men forsvaret tvinger de inn uansett. Spesielt hvis fysikken deres er bra.

Lenke til kommentar
Men da blir ikke tvang et gyldig argument. Tvang blir ikke noe mindre tvang om det gjelder alle.

6196086[/snapback]

Du skjønner det ikke nei. Skatt er nødvendig for at vi skal ha en sterk og god velferdsstat i Norge. ¨

Verneplikten er vi ikke avhengig av. Denne kan erstattes av ett profesjonelt forsvaret.. :whistle:

6196132[/snapback]

Beklager magicus, men du har tapt denne delen av diskusjonen for lenge siden.

 

Verneplikt er tvang. Skatt er tvang.

 

Verneplikt er nødvendig. Skatt er nødvendig.

 

Men vi kunne sikkert erstattet verneplikten med profesjonelle soldater. Og vi kunne sikkert erstattet skatt med at hver enkelt hadde det hele og fulle ansvaret for seg selv.

 

Men du kommer ikke bort fra det faktum at skatt også er tvang.

Lenke til kommentar
Ja hadde det bare vært så lett. Men selv om du sier du ikke er motivert så blir en kalt inn. Det vet eg.

Tror det er MANGE som sier de ikke er motivert, men forsvaret tvinger de inn uansett. Spesielt hvis fysikken deres er bra.

6196447[/snapback]

Var ivertfall slik før, nå skal det veldig lite til for å slippe...

Lenke til kommentar
Men da blir ikke tvang et gyldig argument. Tvang blir ikke noe mindre tvang om det gjelder alle.

6196086[/snapback]

Du skjønner det ikke nei. Skatt er nødvendig for at vi skal ha en sterk og god velferdsstat i Norge. ¨

Verneplikten er vi ikke avhengig av. Denne kan erstattes av ett profesjonelt forsvaret.. :whistle:

6196132[/snapback]

Beklager magicus, men du har tapt denne delen av diskusjonen for lenge siden.

 

Verneplikt er tvang. Skatt er tvang.

 

Verneplikt er nødvendig. Skatt er nødvendig.

 

Men vi kunne sikkert erstattet verneplikten med profesjonelle soldater. Og vi kunne sikkert erstattet skatt med at hver enkelt hadde det hele og fulle ansvaret for seg selv.

 

Men du kommer ikke bort fra det faktum at skatt også er tvang.

6196453[/snapback]

Hva har eg tapt? Skatt er tvang, det er verneplikt og. Skatt er nødvendig tvang, verneplikt er overflødig og unødvendig..

Forstår du meg nå?!

Lenke til kommentar
Haha, hva i allverden er det som er tvangsarbeid med militæret egentlig.

 

1. Du kommer bort fra ræva til morra di og de gamle kompisene dine.

    Du forventer vel ikke å henge sammen med barndomsvennene og foreldrene dine                resten av livet?

2. Du lærer masse om samarbeid og får svært gode vennskap til andre i troppen.

3. Du får reise masse rundt i Norge og gjøre morsomme ting.

4. Du kommer deg faktisk litt i form. Det ikke som en 1 år lang gymtime hvis det er det du tror. Det er endel obligatorisk trening i startperioden sånn bare for å få deg opp på et minimumsnivå, ikke mere enn det. Ingen pisker deg eller skriker "You worms and maggots I'll rip off your head and skullf*ck you" som på amerikanske filmer.

6196348[/snapback]

1. .. under tvang

2. .. under tvang

3. .. under tvang

4. .. under tvang

 

Greit nok at det finnes positive ting å gjøre eller morsomme opplevevelser i militæret men det kan man også i andre jobber i samfunnet eller f.eks i et fengsel.

Lenke til kommentar
Ja hadde det bare vært så lett. Men selv om du sier du ikke er motivert så blir en kalt inn. Det vet eg.

Tror det er MANGE som sier de ikke er motivert, men forsvaret tvinger de inn uansett. Spesielt hvis fysikken deres er bra.

6196447[/snapback]

Var ivertfall slik før, nå skal det veldig lite til for å slippe...

6196456[/snapback]

 

Akkurat det som er poenget mitt. nå om dagen vil dem ikke ha inn folk som ikke er interessert å være der.

kjenner flere som har dimma tidlig i førstegangstjenesten og ikke har lidet mere enn at de kjeda seg litt resten av året.

 

la meg poengtere en ting:

hvis man sier på sesjonen at man ikke vil inn, og forteller legen at man har litt vondt i ryggen eller noe lignende slipper man å komme inn, og ingen sure miner.

 

hvis man vil ta litt snarveier kan man med vilje prestere dårlig på syns eller hørselstesten. da kommer man i hvertfall ikke inn.

har ikke helt sansen for dem som gjør sånt, men det er en utvei.

å si at man er pasifist kan man også gjøre.

 

da skjer følgende:

dem spør: "tror du at du vil kunne fullføre førstegangstjenesten?"

du svarer: "nei, føler meg ikke motivert for det, og regner meg selv som passifist"

 

når sesjonen så er ferdig vil du ikke høre mer fra dem.

 

 

fortsatt noen som tror man må reise inn mot sin vilje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...