Gå til innhold

Militær førstegangstjeneste = lovlig tvangsarbeid?


Anbefalte innlegg

Ganske sært.. at så mange her inne er for å tvinge sine medborgere inn i ett militært tvangssystem der ufrivillige gutter blir tvunget til å lære å drepe.

Selv om dere likte det betyr ikke at dere kan tvinge andre inn. Eg liker å være oppe til 3-4 om natten, men det betyr ikke at eg vil tvinge andre til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er helt klinkende 100% absolutt enig me simen1 her..

 

Legg ned verneplikten.

Effektiviser, kvalitetssikr og tilpass forsvaret til dagens trusselbilde.

Enhver mann i kongeriket Norge burde være fri til å begynne å jobbe, reise, studere sålenge en ikke har brutt loven. Men i forsvaret tvinges vi inn, uansett hvor lovlydig eller nyttig vi er for samfunnet.

Det er rett og slett ren tvang. Statlig tvang overfor privat eiendom (meg sjøl)

6195838[/snapback]

 

Spørsmålet blir da: er tvang nødvendigvis et onde? Skatt er også tvang.

6196038[/snapback]

 

Skatt og verneplikt er overhodet ikke sammenlignbart. Hovedgrunnen er veldig enkelt: Verneplikten gjelder BARE gutter og BARE kanskje 30% av gutter i alderen 18-21, Skattereglene derimot er LIK for alle.

Eg hadde akseptert verneplikten mer hvis den var lik for ALLE.

 

EDIT: og med det mener eg at skatteregene er lik for de med lik inntekt og formue (i prinsipet)

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Ganske sært.. at så mange her inne er for å tvinge sine medborgere inn i ett militært tvangssystem der ufrivillige gutter blir tvunget til å lære å drepe.

Selv om dere likte det betyr ikke at dere kan tvinge andre inn. Eg liker å være oppe til 3-4 om natten, men det betyr ikke at eg vil tvinge andre til å gjøre det.

6196041[/snapback]

 

hva har det med saken å gjøre? at du skal tvinge andre til å være lenge oppe... jeg ser virkelig ikke en sammenheng.... Det er plikt for Konge og fedreland... PLIKT sier det deg noe? for vis norge må forsvares så må dens undersåtter gjøre det.. slik er det bare!

Ja vi elsker dette landet som det stiger frem.............................................. vi mp kunne ha et forsvar som kan verne dette...

Lenke til kommentar

Verneplikten har utspilt sin rolle. Når det er kun en liten del av ungdommen som blir innkalt til førstegangstjeneste oppleves dette veldig urettferdig for de som må inn. Dermed blir det mer som "vernelotto".

 

Når det gjelder forsvaret og oppgavene det skal løse er jeg overbevist om at man er bedre hjulpet med motiverte soldater som har valgt jobben frivillig enn et mangedobbelt antall som er inne mot sin vilje.

 

For å ta meg som et eksempel; Jeg har vært gjennom rekruttskole og resten av førstegangstjenesten ute på stående avdeling, og har mange år i HV bak meg. Jeg er etterhvert blitt 34 år. Jeg kommer aldri å rette våpenet mot et annet menneske. Men det er det slettes ingen som har tatt seg bryet med å spørre om...da er det bortkastet å bruke penger på å trene meg på en jobb jeg aldri kommer til å utføre.

:roll:

Lenke til kommentar
Er helt klinkende 100% absolutt enig me simen1 her..

 

Legg ned verneplikten.

Effektiviser, kvalitetssikr og tilpass forsvaret til dagens trusselbilde.

Enhver mann i kongeriket Norge burde være fri til å begynne å jobbe, reise, studere sålenge en ikke har brutt loven. Men i forsvaret tvinges vi inn, uansett hvor lovlydig eller nyttig vi er for samfunnet.

Det er rett og slett ren tvang. Statlig tvang overfor privat eiendom (meg sjøl)

6195838[/snapback]

 

Spørsmålet blir da: er tvang nødvendigvis et onde? Skatt er også tvang.

6196038[/snapback]

 

Skatt og verneplikt er overhodet ikke sammenlignbart. Hovedgrunnen er veldig enkelt: Verneplikten gjelder BARE gutter og BARE kanskje 30% av gutter i alderen 18-21, Skattereglene derimot er LIK for alle.

Eg hadde akseptert verneplikten mer hvis den var lik for ALLE.

6196078[/snapback]

 

Men da blir ikke tvang et gyldig argument. Tvang blir ikke noe mindre tvang om det gjelder alle.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Det virker som om mange her innbiller seg at man trenger verneplikt for å ha et dyktig forsvar som kan forsvare landet, noe som er helt galt. Det er flere land som har avskaffet verneplikten og klarer seg fint - England f.eks, som har deltatt i flere kriger. Det har jo også vist seg at viljen til å verve seg er høy når et land er i krig.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Verneplikten har utspilt sin rolle. Når det er kun en liten del av ungdommen som blir innkalt til førstegangstjeneste oppleves dette veldig urettferdig for de som må inn. Dermed blir det mer som "vernelotto".

 

Når det gjelder forsvaret og oppgavene det skal løse er jeg overbevist om at man er bedre hjulpet med motiverte soldater som har valgt jobben frivillig enn et mangedobbelt antall som er inne mot sin vilje.

 

For å ta meg som et eksempel; Jeg har vært gjennom rekruttskole og resten av førstegangstjenesten ute på stående avdeling, og har mange år i HV bak meg. Jeg er etterhvert blitt 34 år. Jeg kommer aldri å rette våpenet mot et annet menneske. Men det er det slettes ingen som har tatt seg bryet med å spørre om...da er det bortkastet å bruke penger på å trene meg på en jobb jeg aldri kommer til å utføre.

:roll:

6196083[/snapback]

 

vis det hadde blitt krig og man hadde trengt deg så hadde du ikke hatt noe valg... hadde du ikke rettet våpen mot noen så hadde de gjort det med deg...men du hadde vel kanskje valg å bli desertør?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Det virker som om mange her innbiller seg at man trenger verneplikt for å ha et dyktig forsvar som kan forsvare landet, noe som er helt galt. Det er flere land som har avskaffet verneplikten og klarer seg fint - England vant krigen mot Argentina uten vernepliktige. Det har jo også vist seg at viljen til å verve seg er høy når et land er i krig.

6196102[/snapback]

 

ja.... si meg hvor mange innbyggere i england sammenlignet med Norge!? eller usa for den slags skyld

Lenke til kommentar
Ganske sært.. at så mange her inne er for å tvinge sine medborgere inn i ett militært tvangssystem der ufrivillige gutter blir tvunget til å lære å drepe.

Selv om dere likte det betyr ikke at dere kan tvinge andre inn. Eg liker å være oppe til 3-4 om natten, men det betyr ikke at eg vil tvinge andre til å gjøre det.

6196041[/snapback]

 

hva har det med saken å gjøre? at du skal tvinge andre til å være lenge oppe... jeg ser virkelig ikke en sammenheng.... Det er plikt for Konge og fedreland... PLIKT sier det deg noe? for vis norge må forsvares så må dens undersåtter gjøre det.. slik er det bare!

Ja vi elsker dette landet som det stiger frem.............................................. vi mp kunne ha et forsvar som kan verne dette...

6196079[/snapback]

 

Du misforstår helt... Eg er IKKE en undersått av Norge.. kanskje du er..

Eg er ikke stolt av Norge eller elsker dette landet.

For meg hadde det vært like greit om vi var en del av Sverigje.

Og hvem er det som liksom skal innvadere Norge?

Talban? :D Eg ønsker taliban velkommen, så lenge de ikke krenker mine personlige rettigheter og tvinger meg inn i forsvaret

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Ganske sært.. at så mange her inne er for å tvinge sine medborgere inn i ett militært tvangssystem der ufrivillige gutter blir tvunget til å lære å drepe.

Selv om dere likte det betyr ikke at dere kan tvinge andre inn. Eg liker å være oppe til 3-4 om natten, men det betyr ikke at eg vil tvinge andre til å gjøre det.

6196041[/snapback]

 

hva har det med saken å gjøre? at du skal tvinge andre til å være lenge oppe... jeg ser virkelig ikke en sammenheng.... Det er plikt for Konge og fedreland... PLIKT sier det deg noe? for vis norge må forsvares så må dens undersåtter gjøre det.. slik er det bare!

Ja vi elsker dette landet som det stiger frem.............................................. vi mp kunne ha et forsvar som kan verne dette...

6196079[/snapback]

 

Du misforstår helt... Eg er IKKE en undersått av Norge.. kanskje du er..

Eg er ikke stolt av Norge eller elsker dette landet.

For meg hadde det vært like greit om vi var en del av Sverigje.

Og hvem er det som liksom skal innvadere Norge?

Talban? :D Eg ønsker taliban velkommen, så lenge de ikke krenker mine personlige rettigheter og tvinger meg inn i forsvaret

6196111[/snapback]

 

vel finnes noen av deg ja.. så jeg er glad vi kan bruke tvang på deg

Lenke til kommentar
Er helt klinkende 100% absolutt enig me simen1 her..

 

Legg ned verneplikten.

Effektiviser, kvalitetssikr og tilpass forsvaret til dagens trusselbilde.

Enhver mann i kongeriket Norge burde være fri til å begynne å jobbe, reise, studere sålenge en ikke har brutt loven. Men i forsvaret tvinges vi inn, uansett hvor lovlydig eller nyttig vi er for samfunnet.

Det er rett og slett ren tvang. Statlig tvang overfor privat eiendom (meg sjøl)

6195838[/snapback]

 

Spørsmålet blir da: er tvang nødvendigvis et onde? Skatt er også tvang.

6196038[/snapback]

 

Skatt og verneplikt er overhodet ikke sammenlignbart. Hovedgrunnen er veldig enkelt: Verneplikten gjelder BARE gutter og BARE kanskje 30% av gutter i alderen 18-21, Skattereglene derimot er LIK for alle.

Eg hadde akseptert verneplikten mer hvis den var lik for ALLE.

6196078[/snapback]

 

Men da blir ikke tvang et gyldig argument. Tvang blir ikke noe mindre tvang om det gjelder alle.

6196086[/snapback]

 

Du skjønner det ikke nei. Skatt er nødvendig for at vi skal ha en sterk og god velferdsstat i Norge. ¨

Verneplikten er vi ikke avhengig av. Denne kan erstattes av ett profesjonelt forsvaret.. :whistle:

Lenke til kommentar
Det virker som om mange her innbiller seg at man trenger verneplikt for å ha et dyktig forsvar som kan forsvare landet, noe som er helt galt. Det er flere land som har avskaffet verneplikten og klarer seg fint - England vant krigen mot Argentina uten vernepliktige. Det har jo også vist seg at viljen til å verve seg er høy når et land er i krig.

6196102[/snapback]

 

ja.... si meg hvor mange innbyggere i england sammenlignet med Norge!? eller usa for den slags skyld

6196110[/snapback]

Hva har det med saken å gjøre forresten?

Vi har jo et ganske mye mindre militær enn dem.

Selvfølgelig, hvis vi hadde tenkt å prøve å opprettholde en hær på størrelse med USA så hadde vi jo fått litt problemer med rekrutteringen..

Lenke til kommentar
vel finnes noen av deg ja.. så jeg er glad vi kan bruke tvang på deg

6196119[/snapback]

 

Ikke vær redd-. Har allerede dimmet.. Gidd ikke gå i fengsel for noe tøv som verneplikten så eg brukte visse "metoder" for å gli lett igjen systemet.. Håper du og sånne som deg koser dere ett år i forsvaret med å pusse sko og vaske rommet. Håper dere er klar til å dø for norge.. for å forsvare folk som meg :D

Lenke til kommentar
Det virker som om mange her innbiller seg at man trenger verneplikt for å ha et dyktig forsvar som kan forsvare landet, noe som er helt galt. Det er flere land som har avskaffet verneplikten og klarer seg fint - England vant krigen mot Argentina uten vernepliktige. Det har jo også vist seg at viljen til å verve seg er høy når et land er i krig.

6196102[/snapback]

 

ja.... si meg hvor mange innbyggere i england sammenlignet med Norge!? eller usa for den slags skyld

6196110[/snapback]

Det kan du jo si, men en trenger ikke like mange innbyggere som England og USA for å ha et bra forsvar. Et forsvars sin styrke er avhengig av flere faktorer enn kun antall soldater. Vi lever ikke i år tusen.

 

er et år der du har muligheten til å oppleve noe nytt og komme deg litt rundt.
Hva man bruker tiden på er irrelevant for om det er tvangsarbeid eller ikke. Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Er helt klinkende 100% absolutt enig me simen1 her..

 

Legg ned verneplikten.

Effektiviser, kvalitetssikr og tilpass forsvaret til dagens trusselbilde.

Enhver mann i kongeriket Norge burde være fri til å begynne å jobbe, reise, studere sålenge en ikke har brutt loven. Men i forsvaret tvinges vi inn, uansett hvor lovlydig eller nyttig vi er for samfunnet.

Det er rett og slett ren tvang. Statlig tvang overfor privat eiendom (meg sjøl)

6195838[/snapback]

 

Spørsmålet blir da: er tvang nødvendigvis et onde? Skatt er også tvang.

6196038[/snapback]

 

Skatt og verneplikt er overhodet ikke sammenlignbart. Hovedgrunnen er veldig enkelt: Verneplikten gjelder BARE gutter og BARE kanskje 30% av gutter i alderen 18-21, Skattereglene derimot er LIK for alle.

Eg hadde akseptert verneplikten mer hvis den var lik for ALLE.

6196078[/snapback]

 

Men da blir ikke tvang et gyldig argument. Tvang blir ikke noe mindre tvang om det gjelder alle.

6196086[/snapback]

 

Du skjønner det ikke nei. Skatt er nødvendig for at vi skal ha en sterk og god velferdsstat i Norge. ¨

Verneplikten er vi ikke avhengig av. Denne kan erstattes av ett profesjonelt forsvaret.. :whistle:

6196132[/snapback]

 

Det var du som brukte tvang som et argument for at verneplikt var galt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Det virker som om mange her innbiller seg at man trenger verneplikt for å ha et dyktig forsvar som kan forsvare landet, noe som er helt galt. Det er flere land som har avskaffet verneplikten og klarer seg fint - England vant krigen mot Argentina uten vernepliktige. Det har jo også vist seg at viljen til å verve seg er høy når et land er i krig.

6196102[/snapback]

 

ja.... si meg hvor mange innbyggere i england sammenlignet med Norge!? eller usa for den slags skyld

6196110[/snapback]

Hva har det med saken å gjøre forresten?

Vi har jo et ganske mye mindre militær enn dem.

Selvfølgelig, hvis vi hadde tenkt å prøve å opprettholde en hær på størrelse med USA så hadde vi jo fått litt problemer med rekrutteringen..

6196135[/snapback]

 

jeg mener en frivillig hær i et land på 5millioner innbyggere hvor mange er eldre... det ville ikke vært mange nok intresserte til å opprettholde en tilfredstillende hær til Norges forsvar.... dessuten... er det krig så skal alle brukes.... se på usa... hæren har jo blitt en yngleplass for kriminelle og generelt "tapere" i samfunnet... vil vi ha det slik?

Lenke til kommentar
Er helt klinkende 100% absolutt enig me simen1 her..

 

Legg ned verneplikten.

Effektiviser, kvalitetssikr og tilpass forsvaret til dagens trusselbilde.

Enhver mann i kongeriket Norge burde være fri til å begynne å jobbe, reise, studere sålenge en ikke har brutt loven. Men i forsvaret tvinges vi inn, uansett hvor lovlydig eller nyttig vi er for samfunnet.

Det er rett og slett ren tvang. Statlig tvang overfor privat eiendom (meg sjøl)

6195838[/snapback]

 

Spørsmålet blir da: er tvang nødvendigvis et onde? Skatt er også tvang.

6196038[/snapback]

 

Skatt og verneplikt er overhodet ikke sammenlignbart. Hovedgrunnen er veldig enkelt: Verneplikten gjelder BARE gutter og BARE kanskje 30% av gutter i alderen 18-21, Skattereglene derimot er LIK for alle.

Eg hadde akseptert verneplikten mer hvis den var lik for ALLE.

6196078[/snapback]

 

Men da blir ikke tvang et gyldig argument. Tvang blir ikke noe mindre tvang om det gjelder alle.

6196086[/snapback]

 

Du skjønner det ikke nei. Skatt er nødvendig for at vi skal ha en sterk og god velferdsstat i Norge. ¨

Verneplikten er vi ikke avhengig av. Denne kan erstattes av ett profesjonelt forsvaret.. :whistle:

6196132[/snapback]

 

Det var du som brukte tvang som et argument for at verneplikt var galt.

6196157[/snapback]

 

Ja det gjør eg fortsatt..

En frivillig ordning er mer legitim enn tvang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...