V-by Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Ser det er mange her som viser til at "avtjent førstegangstjeneste" er et viktig kriterium for å kunne vurderes til en stilling. Det stemmer nok. Men de deler av arbeidslivet jeg har hatt kontakt med er det ikke fordi de militære kvalifikasjoner er viktige, men fordi arbedstakeren da ikke vil måtte ta et års permisjon og arbeidsgiver slipper å skaffe en vikar til stillingen/. Tenk litt på det. 6276791[/snapback] Men det er mange nå som ikke blir tjenestedyktige... Så da er ikke det noe fare. med mindre det blir krig... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Ser det er mange her som viser til at "avtjent førstegangstjeneste" er et viktig kriterium for å kunne vurderes til en stilling. Det stemmer nok. Men de deler av arbeidslivet jeg har hatt kontakt med er det ikke fordi de militære kvalifikasjoner er viktige, men fordi arbedstakeren da ikke vil måtte ta et års permisjon og arbeidsgiver slipper å skaffe en vikar til stillingen. Tenk litt på det. 6276791[/snapback] Men det er mange nå som ikke blir tjenestedyktige... Så da er ikke det noe fare. med mindre det blir krig... 6276798[/snapback] Det er ikke på grunn av at mange ikke er tjenestedyktige under halvparten blir innkalt. Det har rett og slett med forsvarets behov for personell å gjøre. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Ser det er mange her som viser til at "avtjent førstegangstjeneste" er et viktig kriterium for å kunne vurderes til en stilling. Det stemmer nok. Men de deler av arbeidslivet jeg har hatt kontakt med er det ikke fordi de militære kvalifikasjoner er viktige, men fordi arbedstakeren da ikke vil måtte ta et års permisjon og arbeidsgiver slipper å skaffe en vikar til stillingen. Tenk litt på det. 6276791[/snapback] Men det er mange nå som ikke blir tjenestedyktige... Så da er ikke det noe fare. med mindre det blir krig... 6276798[/snapback] Det er ikke på grunn av at mange ikke er tjenestedyktige under halvparten blir innkalt. Det har rett og slett med forsvarets behov for personell å gjøre. 6276819[/snapback] Da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke henter inn de mest motiverte. De kunne gjort det så enkelt at de spurte hvor villig du er til å gå i militæret. Sløvt at så mange som ikke vil, må inn, mens så mange som vil inn, ikke kommer inn. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Man tjener kanskje smått, men hvilke utgifter har man? Klær sponses av forsvaret. Mat/kost&losji sponses av forsvaret. Det er en plikt å verne landet sitt. Forøvrig er det utrolig ironisk hvor mange av rasistene som kommer med utsagn som "forfedrene bygde opp landet vårt for at VI skulle ha det bra - ikke pakkisene" - og samtidig gjør ALT for å slippe unna verneplikten - Gjør ALT for å slippe unna det å tjenestegjøre for sitt eget land. Snakk om Ironi - men det er jo stereotypen av de som stemmer "et visst parti".. Forsvarer sin egen rasisme med et teit argument de ikke klarer å stå for selv whatsoever. Men denne tråden handler ikke om rasisme, anyhow.. Du har mange muligheter i forsvaret. Du får gratis utdannelse, god trening!!, du blir kjent med mange andre folk.. Ang. dette med en annen del av landet, så er det mulig å spørre om å få komme på et sted ikke langt unna der du bor. Som regel funker det, men man knytter mindre bånd da, da man ikke er med militærbuddies i helgene. Jeg synes Ingebrigt hadde et VELDIG godt forslag! (2mnd rekruttskole for å deretter velge hva man vil) Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Kanksje jeg bare skal snylte av staten som payback. 6274506[/snapback] Den der funker aldri. Det å IKKE rydde opp etter seg på IKEA eller McDonalds for å si at de er jævla møkkasteder som ikke klarer ha nok folk til å enten rydde eller yte god service, går kun utover det individet som må ta møkkajobben. Dersom dette individet klager videre (eks. det er ikke nok ansatte her, det er et ork å rydde), blir det som regel ikke hørt. Det eneste som nytter er å engasjere seg, få med folk og si ifra direkte til sjefene selv. DA får de kanskje opp øynene. Snylter du av staten, snylter du av meg. De høye herrer legger ikke merke til deg og da har heller snyltinga di ingen symbolsk effekt. Da er du kun en snylter, og bruker det at staten har vært slem mot deg som unnskyldning. Hadde jeg vært deg, og virkelig ville inn i førstegangstjeneste, hadde jeg engasjert meg! Jeg hadde klagd, sendt mailer i hytt og pine og si at jeg syntes det er skikkelig urettferdig at jeg ikke engang får en sjanse og at dårlig syn kun er en dårlig unnskyldning, og at jeg yter minst like godt som alle oss andre! Og om jeg virkelig brant for det, hadde jeg mast så mye at de til slutt satte meg til å vokte en andedam kun for å slippe maset mitt. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Har avtjent verneplikt for lenge siden. Da var det bare noen som (unnslapp), flertallet ble innrullert. Det å avtjene verneplikt var greit i seg selv, denne erfaring var grei å ta med seg. MEN jeg følte at det var forferdelig at kommune/statsansatte mottok 50% lønn under verneplikten, mens vi andre som gikk skole eller hadde sesongarbeid eventuelt ansatt i private bedrifter kun fikk 21 kr senere 26 kr i dagpenger. Dette syntes jeg var en slik urettferdighet at jeg reagerte på det, ikke nok med at enkelte hadde jobb og inntekt helt til vernepliktstjeneste, men de mottok også halv lønn under tjeneste, vi som hadde lite eller intet ble kun avspist med dagpenger. I tillegg kom jo de lave dimmepenger på noen hundre kroner. Syns att de tjenestegjørende skal behandles likt og få en rimelig godtgjørelse uansett situasjon de er i når de innkalles. Endret 12. juli 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Jepp! Tenk deg om alle som IKKE var stats/kommuneansatte i din tropp skrev et lite brev (halvt a4ark) der de skrev at at de får halv lønn er urettferdig og sendt det videre i systemet. Tror de fleste ville lagt merke til 300 brev. Men det er jo slik at 95% av befolkningen er mer oppptatt av å klage over problemer enn å faktisk gjøre noe.. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Syns att de tjenestegjørende skal behandles likt og få en rimelig godtgjørelse uansett situasjon de er i når de innkalles. 6480275[/snapback] Uten at jeg har satt meg dypt inn i problemstillingen: også likebehandling må være saklig begrunnet. Usaklig likebehandling er ikke særlig bedre enn usaklig forskjellsbehandling, ulik godtgjørelse kan reflektere ulik livssituasjon. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Altså... Verneplikt...sivil eller militær er tvang. Kan mye sammenlignes med fengsel...hvis du ser bort ifra det negative av å ha ting på rullebladet. Jeg har avtjent førstegangstjenesten. Jeg "mista" et år med inntekt. Noen få opplevelser rikere riktignok. Jeg har vært inn på en repetisjonsøvelse. På slutten fikk jeg vite at alle får karakterer av befalet de er under. 1-10. Under 4 så blir du ikke innkalt igjen. Der skal i hvertfall jeg neste gang dersom de ikke hører på fornuft. Sliter veldig med obstarnasige rett ut fra befalskoleunger som prøver seg på nazilærdommen de har underkastet seg selv det siste året. Og hvorfor skal jeg betale 15000,- for å bli med på en fjasete repetisjonsøvelse jeg ikke har noen interesse av å delta i. Sist fikk jeg dekt tapt inntekt av arbeidsplassen, men det er ingen selvfølge at jeg får neste gang. Blir det krig kan jeg med rak rygg si at jeg deserterer. Jeg bor i et land som gjør lite for meg. Jeg er ikke patriot og elsker ikke Norge. 17.mai er en fridag, intet mer. Som tidligere nevnt så hadde det brydd meg midt inn i ***** om Sverige eller Danmark hadde tatt over igjen... faktisk så skulle jeg veiva med det landets respektive flagg dersom de hadde prøvd seg. Jeg har fått kun ett liv...og en skal være temmelig gode i å argumentere for å overbevise meg om at det er riktig av meg å ofre det livet for en sak jeg ikke tror på. Setter livet på spill er det kun mulig jeg gjør for min nærmeste familie. Ikke for landegrenser. Å påstå at det er på lik linje med skatt er også bare vas. Jeg er villig til å "risikere" noen kroner for å ha et sykehus å komme til ved behov f.eks. Jeg er ikke villig til å sendes på likhus for dette landet. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Du har mange muligheter i forsvaret. Du får gratis utdannelse, god trening!!, du blir kjent med mange andre folk.. LOL, god trening, jeg har aldri vært så feit som da jeg dimmet . Førstegangstjenesten er en herlig bekymringsfri tid, ikke noe pensum som det skal leses på, ikke noen regninger som skal betales og er du blakk så spiller det ikke så stor rolle siden det er gratis mat i kantinen og det er maks 13 dager til neste lønning. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Hva med en annen type forsvar. Hvis vi hadde delt forvaret i 2. Den profisjonelle delen som driver marinen, flyvåpenet og til dels Hæren. Og så en Almen del der ALLE hadde fått en måneds opplering i våpenbruk og militer taktik. Så hadde vi sluppet at folk som ikke vill går rundt og dasser i ett år samtidig som vi hadde hatt en stor hær viss vi kommer i krig. Da hadde vi hatt en proffisjonell hær som raskt kunne utvides hvis det var fare for en invasjon. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Du har mange muligheter i forsvaret. Du får gratis utdannelse, god trening!!, du blir kjent med mange andre folk.. LOL, god trening, jeg har aldri vært så feit som da jeg dimmet . Førstegangstjenesten er en herlig bekymringsfri tid, ikke noe pensum som det skal leses på, ikke noen regninger som skal betales og er du blakk så spiller det ikke så stor rolle siden det er gratis mat i kantinen og det er maks 13 dager til neste lønning. 6481853[/snapback] Hehe, blir jo hva du gjør det til, da Kan alltids ta en tur i en gymsal eller no på kveldstid vel? Griffin: Kanskje Norge ikke har kommet med en stor eske med datahardware på døra di, men har du ikke fått 10 års utdannelse? Hvis du blir sjuk, hvem tar seg av deg da? Volvat medisinske senter A/S eller det offentlige Norge? Hvis du blir sjukmeldt, hvem gir deg lønn? Tenk deg om du fikk lungebetennelse/hjernehinnebetennelse.. Norge hjelper deg.. Tenk deg om det samme skjedde i USA; "No insurance? Bye Bye, Get well soon! Good Luck! You're gonna need it.". Dette er jo velstand vi selv betaler for, men det er Norge som tilrettelegger. Jeg er heller ikke villig til å ofre livet mitt i krig, for krig er ikke en sak jeg tror på.. Å ofre livet sitt for at USA ikke skal få olja vår (husk! Det er et spørsmål om NÅR), ville vært waste of life. Men dersom noen vil plyndre, voldta og drepe mine medmennesker, vil jeg pokker meg være forberedt til å kunne beskytte de, enten de heter Ola Hansen eller Kim Sheng.. Hvis det at jeg ofrer mitt liv betyr at jeg kan redde 50 12år gamle jenter fra å bli voldtatt, tviler jeg ikke et sekund på hva jeg vil gjøre. Selv om det er feil å drepe, hvis jeg kunne forhindre det ved å drepe hundreogørten folk for å deretter dø selv, hadde det vært verdt det.... Men aldri i en annen situasjon, om f.eks. landegrenser. Jeg ville aldri kjempet for en nasjon som USA eller i samarbeid med USA gå inn i andre land. Endret 13. juli 2006 av Melkekartong Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Har avtjent verneplikt for lenge siden. Da var det bare noen som (unnslapp), flertallet ble innrullert. Det å avtjene verneplikt var greit i seg selv, denne erfaring var grei å ta med seg. MEN jeg følte at det var forferdelig at kommune/statsansatte mottok 50% lønn under verneplikten, mens vi andre som gikk skole eller hadde sesongarbeid eventuelt ansatt i private bedrifter kun fikk 21 kr senere 26 kr i dagpenger. Dette syntes jeg var en slik urettferdighet at jeg reagerte på det, ikke nok med at enkelte hadde jobb og inntekt helt til vernepliktstjeneste, men de mottok også halv lønn under tjeneste, vi som hadde lite eller intet ble kun avspist med dagpenger. I tillegg kom jo de lave dimmepenger på noen hundre kroner. Syns att de tjenestegjørende skal behandles likt og få en rimelig godtgjørelse uansett situasjon de er i når de innkalles. 6480275[/snapback] Nå er ordningene endret seg drastisk siden dette da, men angående godtgjørelse så er det fortsatt for lavt, spesielt for de menige som er mye vekke (arbeid i felten eller til sjøen). Personlig kom jeg godt ut av det, med to barn og leilighet så dekket forsvaret utgiftene og jeg satt tilbake med bedre råd i førstegangstjenesten enn før. Moralen er neste å anskaffe seg leilighet/lån og unger før man går inn Nå vervet jeg meg i ettertid og har daglig ansvar for endel menige ombord på fartøy. Jeg syntes det er flaut at jeg får utbetalt 10-15 ganger mer enn mine menige kollegaer. Greit nok at jeg har en høyere stilling og endel kompetanse som de ikke har, men det forsvarer ikke at jeg tjener mer i løpet av en måned enn det de gjør hele året. Det er synd at staten ikke blar opp og betaler de utrolig dyktige ungdommene det de fortjener. Enkelte blir også utsatt for udugelige befal som aldri skulle hatt stripe på skulderen. De som avtjener førstegangstjeneste taper terreng når det kommer til å utdanne seg i forhold til de som slipper, eventuelt så taper de mye penger de kunne ha tjent med å jobbe i det sivile fremfor et år i forsvaret. Dette bør bli tatt tak i, en menig som er ute og seiler stort sett hele året fortjener å bli betalt for det. Å sitte igjen med dimmepenger på noen og tyve tusen etter et år på sjøen hører ingen steds hjemme. Summen burde vært tidoblet. I hvert fall for de som tjenestegjør mye i felt eller på sjøen. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Nå vervet jeg meg i ettertid og har daglig ansvar for endel menige ombord på fartøy. Jeg syntes det er flaut at jeg får utbetalt 10-15 ganger mer enn mine menige kollegaer. Greit nok at jeg har en høyere stilling og endel kompetanse som de ikke har, men det forsvarer ikke at jeg tjener mer i løpet av en måned enn det de gjør hele året. Det er synd at staten ikke blar opp og betaler de utrolig dyktige ungdommene det de fortjener. Enkelte blir også utsatt for udugelige befal som aldri skulle hatt stripe på skulderen. De som avtjener førstegangstjeneste taper terreng når det kommer til å utdanne seg i forhold til de som slipper, eventuelt så taper de mye penger de kunne ha tjent med å jobbe i det sivile fremfor et år i forsvaret. Dette bør bli tatt tak i, en menig som er ute og seiler stort sett hele året fortjener å bli betalt for det. Å sitte igjen med dimmepenger på noen og tyve tusen etter et år på sjøen hører ingen steds hjemme. Summen burde vært tidoblet. I hvert fall for de som tjenestegjør mye i felt eller på sjøen. 6486442[/snapback] Her viser du klarsyn av klasse. Flott! Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Griffin: Kanskje Norge ikke har kommet med en stor eske med datahardware på døra di, men har du ikke fått 10 års utdannelse? Hvis du blir sjuk, hvem tar seg av deg da? Volvat medisinske senter A/S eller det offentlige Norge? Hvis du blir sjukmeldt, hvem gir deg lønn? Tenk deg om du fikk lungebetennelse/hjernehinnebetennelse.. Norge hjelper deg.. Tenk deg om det samme skjedde i USA; "No insurance? Bye Bye, Get well soon! Good Luck! You're gonna need it.". Dette er jo velstand vi selv betaler for, men det er Norge som tilrettelegger. Du har rett... jeg skylder Norge å dø i strid... NOT... Mine foreldre, besteforeldre og tipp, tipptipp osv. har vært med å bygget opp landet med de godene vi har. De har alle betalt for disse godene i form av skatt. Skulle bare mangle. Ikke på noen punkter får vi for mye tilbake, men på svært mange punkter blir vi avspist med alt for lite. Det er lett for mange...meg inkludert... å si at dette landet er bare knall å bo i. Her har vi velferd så det holder... sant nok...så lenge du holder deg frisk og rask og kan betale for deg.. ellers så er du fucked... Jeg har noen år i arbeidslivet bak meg. Jeg betaler massevis i skatt for de godene vi har...og jeg kommer til å betale massevis i skatt i mange år framover. Jeg kommer nok ikke til å få tilbake krone for krone. Det er så mange innstramminger for å få til gallamiddager på slottet vettu... Likevel klager jeg ikke. Jeg betaler min skatt med glede. Jeg er lovlydig og med god helse. Ingen unger. Så jeg benytter meg ikke av disse godene... MEN... jeg vet de er kjekk å ha. Plutselig må jeg på sykehus etter ett trafikkuhell... plutselig har jeg unger som må ha skolegang... Så jeg klager ikke. Betaler min skatt med glede. De må gjerne øke skatten litt også dersom de kan bedre standarden på skoler og helsevesen... MEN... jeg står ikke i veien for noen form for ammunisjon for mitt land... Jeg dreper ikke for mitt land. Det er forbeholdt mine aller nærmeste...tror jeg...i teorien... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Nå er det slik at i fredstid så trengs det menige for at forsvaret skal makte å påta seg de sivile oppgavene (vokte kysten, ivareta miljøet i Barentshavet, redningsarbeid til sjø og land, støtte politiet/myndighetene o.l). Man må ikke tenke på forsvaret som utelukkende en krigsmaskin. Det er langt mer nyansert enn det. Ta f.eks. sjøforsvaret. Greit nok at man driver med øvelser som simulerer krisesituasjoner/krig, men det reelle arbeidet går ut på å passe på at rovfiske ikke forekommer(ivareta miljøet), kontrollere skip som kommer til og fra landet, lede redningsarbeid, vokte interessene(Olje/gass) og være beredt til å hjelpe politi/brannvesen om det skulle skje en katastrofelignende hendelse. De som ser på forsvaret som en ren krigsmaskin ser litt vel svar/hvitt på tingene Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jepp! Tenk deg om alle som IKKE var stats/kommuneansatte i din tropp skrev et lite brev (halvt a4ark) der de skrev at at de får halv lønn er urettferdig og sendt det videre i systemet. Tror de fleste ville lagt merke til 300 brev. Men det er jo slik at 95% av befolkningen er mer oppptatt av å klage over problemer enn å faktisk gjøre noe.. 6480361[/snapback] Vi hadde annet og gjøre en å skrive brev da vi avtjente verneplikt, hvorvidt dette ville vært hensiktsmessig er meg uinntressant nå. Bare beskrev hvordan det var den gang, ALLE klager på været men ingen gjør noe med det - er det det du mener? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Syns att de tjenestegjørende skal behandles likt og få en rimelig godtgjørelse uansett situasjon de er i når de innkalles. 6480275[/snapback] Uten at jeg har satt meg dypt inn i problemstillingen: også likebehandling må være saklig begrunnet. Usaklig likebehandling er ikke særlig bedre enn usaklig forskjellsbehandling, ulik godtgjørelse kan reflektere ulik livssituasjon. 6481168[/snapback] Hvis en ikke har vært inne i en kaserne eventuelt marinefartøy kan man dog spørre. ALLE som har avtjent verneplikt VET at livssituasjonen i millitæret ER likt. Da ser jeg bort fra selvpåført skyld, barnebidrag osv. MEN det var ikke det denne lønna var gitt for. Og enkelt avdrag dekte dog staten enten det var lån eller renter på f.eks. en fiskebåt. ALLE som avtjener verneplikt blir tilbudt samme mat, klær, utstyr etc, så hvilke behov du sikter til vet ikke jeg. At du ikke har satt deg dypt inn i problemstillingen, og det trenger du ikke for min del det er 25 år siden jeg dimiterte kan vel kanskje være at du aldri selv har avtjent denne plikt for ditt fedreland? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå