ways Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) vet temaet har vært oppe før. prøvde å søke, men det er ikke lov til å søke på bare nrk i forumet, og på "nrk nett-tv" kom alt opp. anyway. fungerer det for noen her? jeg kan se videoer på dagbladet og youtube osv, men gamle, gode nrk er vrang. nå har de også nrk.no/kortfilmer, hvor jeg bare får beskjed om at jeg må installere en nyere flash. jeg har v. 7.0.63 eller noe, som hvertfall er nyeste for linux. på vanlig nrk nett-tv får jeg lyd, men ikke bilde. så, noen guider eller gode råd? har mplayer, w32codecs.. edit: her har vi faktisk en feilmelding også [00000353] main decoder error: no suitable decoder module for fourcc `WMV3'. VLC probably does not support this sound or video format. tydeligvis er det vlc som prøver å spille denne. vil vel at mplayer skal gjøre det? Endret 28. mai 2006 av ways Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 For at mplayer skal spille av ting i mozilla, så må du ha mplayerplug-in, ikke vlc-plugin. Men NRK har ett problem til - CSS'en på avspilleren deres er totalt og fullstendig brukket herifra til månen. Resultat? Avspilleren kommer opp under "sjekker båndbredde"-greia. Lenke til kommentar
ways Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 For at mplayer skal spille av ting i mozilla, så må du ha mplayerplug-in, ikke vlc-plugin. Men NRK har ett problem til - CSS'en på avspilleren deres er totalt og fullstendig brukket herifra til månen. Resultat? Avspilleren kommer opp under "sjekker båndbredde"-greia. 6193620[/snapback] ah! fjerna vlc-plugin, da funka det med en gang. perfekt. om du ikke har vært der i det siste så har de gjort litt om på designet for at det skal virke bedre. jeg har hvertfall på no-embed, så man får video i eget vindu likevel. topp. takk, takk Lenke til kommentar
ways Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 er det noen enkel måte å lagre strømmene på? Lenke til kommentar
ways Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 og forresten så fungerer jo forsatt ikke nrk.no/kortfilm. det er et helt annet problem. "Du må oppgradere Flash Playeren din for å se denne siden. Gå til http://www.macromedia.com/go/getflashplayer for å laste ned, det tar bare et øyeblikk." Lenke til kommentar
comicz Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg vet ikke hvor lett det er direkte fra NRKs nett-TV, men mplayer -dumpstream -dumpfile hehelol.wmv <URL> burde dumpe hele klippet. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 er det noen enkel måte å lagre strømmene på? 6193858[/snapback] Kan du ikke bare høyreklikke? Hvis ikke tror jeg du kan finne den komplette adressen hvis du ser i "task-manager". Lenke til kommentar
ways Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) er det noen enkel måte å lagre strømmene på? 6193858[/snapback] Kan du ikke bare høyreklikke? Hvis ikke tror jeg du kan finne den komplette adressen hvis du ser i "task-manager". 6193893[/snapback] høyreklikking fungerte ikke, men fant adressen i ps ja. Everything done. Thank you for downloading a media file containing proprietary and patented technology.Core dumped (edit: jo, høyreklikking fungerte for å kopiere url) Endret 28. mai 2006 av ways Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 For at mplayer skal spille av ting i mozilla, så må du ha mplayerplug-in, ikke vlc-plugin. Men NRK har ett problem til - CSS'en på avspilleren deres er totalt og fullstendig brukket herifra til månen. Resultat? Avspilleren kommer opp under "sjekker båndbredde"-greia. 6193620[/snapback] ah! fjerna vlc-plugin, da funka det med en gang. perfekt. om du ikke har vært der i det siste så har de gjort litt om på designet for at det skal virke bedre. jeg har hvertfall på no-embed, så man får video i eget vindu likevel. topp. takk, takk 6193809[/snapback] Har de fiksa sånn at du ikke trenger no-embed lenger? Hva er egentlig poenget med no-embed anyway? Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Har de fiksa sånn at du ikke trenger no-embed lenger? Hva er egentlig poenget med no-embed anyway? Jeg har aldri måtte bruke no-embed. Poenget er jo at man slipper å se videoen i nettleseren. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Men hvorfor er det noe å slippe? Hater popups... Lenke til kommentar
salah Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har ingen plugin for å spille av NRK's nettv. Hva må jeg ha? Mplayer-plugin for firefox funker dårlig her. VLC spiller av, men kun lyd. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har ingen plugin for å spille av NRK's nettv. Hva må jeg ha? Mplayer-plugin for firefox funker dårlig her. VLC spiller av, men kun lyd. 6197593[/snapback] Hadde samme problemet (mplayerplugin funka aldri, krasja og det som værre var) selv før. Løste seg ved å legge inn kodekene i essentials-pakka. Lenke til kommentar
salah Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Ja, prøvde det nå, funket bra, men det er så ressurskrevende at musa hakker. Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 og forresten så fungerer jo forsatt ikke nrk.no/kortfilm. det er et helt annet problem. "Du må oppgradere Flash Playeren din for å se denne siden. Gå til http://www.macromedia.com/go/getflashplayer for å laste ned, det tar bare et øyeblikk." 6193874[/snapback] Den greia krever vel Flash 8, tenker jeg. Forvent mer av disse probleme fremover. Så vidt jeg har forstått kommer det ikke Flash 8 til Linux, vi må pent vente på Flash 9. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 og forresten så fungerer jo forsatt ikke nrk.no/kortfilm. det er et helt annet problem. "Du må oppgradere Flash Playeren din for å se denne siden. Gå til http://www.macromedia.com/go/getflashplayer for å laste ned, det tar bare et øyeblikk." 6193874[/snapback] Den greia krever vel Flash 8, tenker jeg. Forvent mer av disse probleme fremover. Så vidt jeg har forstått kommer det ikke Flash 8 til Linux, vi må pent vente på Flash 9. 6199516[/snapback] NRK har fått mye klager fordi de bruker windows-formater, likevel klarer de nå å lage en ny løsning som er enda vanskeligere å bruke for brukere som ikke har windows. De gir jo tydeligvis helt faen. Hadde de vært et privat firma, hadde jeg ikke løftet et øyenbryn, men norges statskanal burde man forvente mer av!! Skriv en kort melding til NRK og spør hvordan man får sett video på nrk.no/kortfilm. Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 og forresten så fungerer jo forsatt ikke nrk.no/kortfilm. det er et helt annet problem. "Du må oppgradere Flash Playeren din for å se denne siden. Gå til http://www.macromedia.com/go/getflashplayer for å laste ned, det tar bare et øyeblikk." 6193874[/snapback] Den greia krever vel Flash 8, tenker jeg. Forvent mer av disse probleme fremover. Så vidt jeg har forstått kommer det ikke Flash 8 til Linux, vi må pent vente på Flash 9. 6199516[/snapback] NRK har fått mye klager fordi de bruker windows-formater, likevel klarer de nå å lage en ny løsning som er enda vanskeligere å bruke for brukere som ikke har windows. De gir jo tydeligvis helt faen. Hadde de vært et privat firma, hadde jeg ikke løftet et øyenbryn, men norges statskanal burde man forvente mer av!! Skriv en kort melding til NRK og spør hvordan man får sett video på nrk.no/kortfilm. 6199542[/snapback] Jeg synes egentlig ikke man skal klage så mye, Flash har jo alltid vært kjent for å være plattformuavhengig og NRK prøver nok så godt de kan, er ikke deres feil at Adobe ikke har fått fikset Flash for Linux. Dessverre så blir Flash brukt mer og mer når det gjelder streaming av video, dette må vi nok godta. Skriv heller en mail til Adobe. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Røkk hodet ut av postkassa olear. Det at NRK bruker en propritært format som Flash som stenger ute en del av befolkningen er det NRK som må stå for. Adobe har ingenting med hvilke løsninger NRK bruker på sine nettsider. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor NRK bruker Flash og faenskap på webtv-sidene sine. De fleste oppgavene kunne vært løst med å bruke de åpne standardene fra W3C. Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Røkk hodet ut av postkassa olear. Det at NRK bruker en propritært format som Flash som stenger ute en del av befolkningen er det NRK som må stå for. Adobe har ingenting med hvilke løsninger NRK bruker på sine nettsider. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor NRK bruker Flash og faenskap på webtv-sidene sine. De fleste oppgavene kunne vært løst med å bruke de åpne standardene fra W3C. 6199872[/snapback] Er selv imot propritære formater, men hvis du ser deg litt rundt har du sikkert merket at de fleste videotjenester rundt om på nettet nå bruker Flash. Flash har blitt den nye standaren for levering av video på nett. De som velger løsninger basert på Flash vet jo at det finnes klienter for Windows, MacOS og Linux (kanskje det også er noe av grunnen til at Flash blir brukt, støttes av alle plattformer ) og det krever minimalt fra brukeren når det gjelder installering (trykk på en knapp og Flash er installert). Da sier det seg selv at mange velger en slik løsning, at Adobe ikke oppdaterer plattformene likt er uheldig, men det er Adobe skyld og kritikken bør rettes mot dem. Den beste løsningen har såklart vært et åpent format (forslag?), men ting skal fungere (helst) out-of-the-box på tre forskjellige plattformer og da er det ikke alltids så enkelt (men de greier 2/3). Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Røkk hodet ut av postkassa olear. Det at NRK bruker en propritært format som Flash som stenger ute en del av befolkningen er det NRK som må stå for. Adobe har ingenting med hvilke løsninger NRK bruker på sine nettsider. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor NRK bruker Flash og faenskap på webtv-sidene sine. De fleste oppgavene kunne vært løst med å bruke de åpne standardene fra W3C. 6199872[/snapback] Er selv imot propritære formater, men hvis du ser deg litt rundt har du sikkert merket at de fleste videotjenester rundt om på nettet nå bruker Flash. Flash har blitt den nye standaren for levering av video på nett. De som velger løsninger basert på Flash vet jo at det finnes klienter for Windows, MacOS og Linux (kanskje det også er noe av grunnen til at Flash blir brukt, støttes av alle plattformer ) og det krever minimalt fra brukeren når det gjelder installering (trykk på en knapp og Flash er installert). Da sier det seg selv at mange velger en slik løsning, at Adobe ikke oppdaterer plattformene likt er uheldig, men det er Adobe skyld og kritikken bør rettes mot dem. Den beste løsningen har såklart vært et åpent format (forslag?), men ting skal fungere (helst) out-of-the-box på tre forskjellige plattformer og da er det ikke alltids så enkelt (men de greier 2/3). 6200541[/snapback] Flash er et produkt for x86 platformen (og for ppc på OSX, men den vet vi jo alle at er død). NRK bruker ikke flash for å servere video, de bruker det for å presentere nettsidene/menyene sine. Dette kunne de like gjerne har brukt XHTML+CSS til. De bruker så WMV for å servere video. Det at de blander sammen Flash og WMV betyr at de utestenger alle som ikke har tilgang til flash og alle som ikke har en windowsmaskin tilgjengelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå