swanky Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg er på jakt etter en liten ekstern harddisk. Det jeg trenger er noe som jeg kan ta med meg "i lomma", og koble til der det måtte være nødvendig. Hvordan er det med drivere på disse diskene - behøves det, eller fungerer de som en stor versjon av USB minnepinner? Lenke til kommentar
AOe Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Kjøpte et kabinett for 2,5" HD på datakjeden for 264kr. Den sitter som et skudd i lomma når jeg har fått trøkt den neddi. Hadde en 6,5 gb disk fra en gammel laptop som jeg stappa inni kabinettet. Det går som et skudd. Popper opp når man plugger den inn. Jeg er storfornøyd, men jeg må advare om at overføringshastigheten er ganske sløv. Det kan ha med harddisken min å gjøre.... I AM HAPPY HAPPY Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg er på jakt etter en liten ekstern harddisk. Det jeg trenger er noe som jeg kan ta med meg "i lomma", og koble til der det måtte være nødvendig. Hvordan er det med drivere på disse diskene - behøves det, eller fungerer de som en stor versjon av USB minnepinner? 6193329[/snapback] Ihvertfall om du har USB-2 og oppdatert Windows XP så fungerer de som "store minnepinner" Du finner flere i Prisguiden (husk å sjekk ut 2.5" versjoner da 3.5" krever egen strømforsyning) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Det skal fungerer uten drivere ja. Både i Windows, linux, Mac Os X, og flere OS. Fra OS'et og programvaren ser man ikke forskjell på om det er harddisk eller flashminne dataene lagres på. (Bortsett fra ytelseforskjeller da) Overføringshastigheten (på filer godt over 1MB) er normalt 20-50 MB/s på moderne 2,5" harddisker. På gamle 2,5" disker sånn som den AOe har så er det mer normalt med 8-20 MB/s. Ved overføring av mindre filer (godt under 1MB) så vil aksesstiden bremse overføringene betydelig. Hvis kravet til kapasitet er veldig lite (8GB) så kan du også vurdere de ennå mindre 1" harddiskene fra LaCie Hvis du vil ha litt mer plass så får man 80GB for 820kr med WD sin "digital passport": Et siste alternativ er å kjøpe et tomt diskkabinett for 2,5" harddisker og sette inn ønsket disk selv. Endret 28. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
arcade Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Heisann! Jeg har veldig god erfaring med de små eksterne diskene til IOmega, disse kommer med opptil 120GB kapasitet Les mer her: http://www.iomega-europe.com/eu/en/product..._family_en.aspx Som nevnt trenger du ikke drivere om du har oppdatert versjon av XP eller OS X for mac, da er det bare å koble til og disken kommer opp :-) Arcade Lenke til kommentar
swanky Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Takk for alle svar! Ja, hadde det ikke vært for at arbeidsplassen min har innført et terrorregime hva angår personlige programvareoppdateringer, så hadde jeg ikke brydd meg så mye om driverproblematikken. Men jeg skjønner jo godt at de ikke ønsker å håndholde 3000 ansatte mens de styrer på rundt om i OS-et... Simen: Ja, jeg så den snertne saken fra LaCie. Men jeg kan allerede se for meg at den kabeldingsen ryker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå