Gå til innhold

Hvilken tilkobling gir best bilde?

bigfeta

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har kjøpt meg en dell 37" lcd tv og lurer nå på hvordan jeg skal koble den til datamaskinen min for best resultat. Skjermen har følgende muligheter (tatt fra hjemmesiden på dell):

Full tilkoblingsmulighet som omfatter AV-innganger (1x HDMI, 1x DVI, 1x HD-komponent, 2x kompositt, 2x S-video, 2x SCART, 1x TV-inngang/koaksial, 1x VGA, 8x RCA L+R-audio, 1x mini-stereo for PC-lyd

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg har kjøpt meg en dell 37" lcd tv og lurer nå på hvordan jeg skal koble den til datamaskinen min for best resultat. Skjermen har følgende muligheter (tatt fra hjemmesiden på dell):

Full tilkoblingsmulighet som omfatter AV-innganger (1x HDMI, 1x DVI, 1x HD-komponent, 2x kompositt, 2x S-video, 2x SCART, 1x TV-inngang/koaksial, 1x VGA, 8x RCA L+R-audio, 1x mini-stereo for PC-lyd

Anyone?

6193253[/snapback]

Å dæven.. Hva slags oppdateringsfrekvens har den? Skal du ha en monitor i tillegg, eller er det kun TV'n som skal gi bilde? Vil kabelen bli lang eller gå blandt mye strømkabler?

TV'er pleier vel ha mindre enn 60 Hz oppdateringer, og da tror jeg ikke du tjener noe på å velge VGA fremfor DVI. Med DVI får du i tillegg ingen interferens fra strømkabler og sånt, som du ikke får med VGA og kompositt. SCART, coax og S-video er nok ikke så bra. For audioen sin del, kan du sikkert koble opp stereo lyd med minijack direkte mellom lydkort ut og TV inn. Høyttalerene er vel ikke så bra at du merker tapene der. Digital ut kobler du til receiveren til når du vil ha mer enn TV-lyd. Sånn ville jeg gjort det i alle fall, hvis jeg bare trengte å drive TV'en.

Lenke til kommentar
Å dæven.. Hva slags oppdateringsfrekvens har den? Skal du ha en monitor i tillegg, eller er det kun TV'n som skal gi bilde? Vil kabelen bli lang eller gå blandt mye strømkabler?

Jeg har tenkt til, i hovedsak, å bruke datatilkoblingen til tv'en til å titte på film og lignende. Jeg har en annen skjerm til all annen bruk. Kabelen vil bli mellom 4 og 7 meter og vil ligge blandt litt strømledninger underveis.

Trodde du ville si at hdmi kabelen er den jeg burde bruke. Er ikke det det beste altså?

:edit

Oppdateringsfrekvensen veit jeg ikke hva er. Men ligger sikkert i samme gata som andre lcd tv'er.

Endret av bigfeta
Lenke til kommentar
Har du HDMI-utgang på PCen altså?

6206545[/snapback]

Godt poeng. Er vel kanskje bare å se hva jeg har av tilkoblinger på maskinen min. Og det er dvi, vga og tv-ut. Dvi utgangen er i bruk til dataskjermen, så av vga og tv-ut er vel kanskje valget uansett vga?

Lenke til kommentar
Har du HDMI-utgang på PCen altså?

6206545[/snapback]

Godt poeng. Er vel kanskje bare å se hva jeg har av tilkoblinger på maskinen min. Og det er dvi, vga og tv-ut. Dvi utgangen er i bruk til dataskjermen, så av vga og tv-ut er vel kanskje valget uansett vga?

6207073[/snapback]

Joa, sånt er ålreit å vite.

Jeg ville valgt å bruke VGA, for da får du 75 Hz og opp i oppdateringsfrekvens. Hvis TV'n støtter mer enn 60 Hz er dette lurt. TV-ut tingen kan du bare glemme, eller du kan bruke den til en videospiller/annen PCs TV-inn hvis du vil ta opp noe fra et spill e.l. HDMIen ville jeg spart til en DVD-spiller som trenger mindre enn en meter kabel. 3 meter går jo for var det 2000 kr? Ikke verdt det, men du blir pressa til å kjøpe det fordi ellers får du ikke sett på DVDen din. Men jo, minst signaltap ville du fått om du kjørte DVIen til TV'en, og brukte VGA til pc-skjermen som jeg regner med står nærmest. Den som støtter høyest oppdateringsfrekvens fortjener VGA mest. Uansett kan du jo bare prøve og feile.

Lenke til kommentar

Hvor mange potensielle løsninger er det du har?

Dvi,vga og kompositt el s-video gjennom tv-out kanskje?

Selv ville jeg valgt Dvi, men jeg vet ikke alt om dette vanskelige temaet, nok til å snakke lenge om det, komme med unyttig informasjon og stille kritiske spørsmål som igjen gjør det enda vanskeligere, men det holder å si at det er flere ting enn akkurat standarden man må ta hensyn til. Ei heller vet jeg så mye om skjermen din. Hvis det er mer spesifikke ting du lurer på, der man har litt mer å forholde seg til så er det forsåvidt enklere å svare også.

Lenke til kommentar

Har nettopp handla med projektor og har lest litt om dette emnet.

Så vidt meg forstått er DVI\HDMI det alternativet som vil kunne gje best resultat. HDMI og DVI er for så vidt det samme, forskjellen er at HDMI er DVI pluss lyd. Med ein DVD-spelar som har HDMI og TV med HDMI kan du få lyd og bilete i same kabelen. Det er riktig at dei er dyre, men det finnest billige versjonar, og du kan endelig få ein god HDMI-kabel til 1000-1200 kroner på 5-8 meter.

Ein ting er kom på er om det er noko forskjell på DVI og HDMI i kvalitet på kabelen med utgangspunkt i samme kabeltype. Det er jo samme signalet, så etter min logikk burde det ikkje være noko forskjell å bruke DVI-kabel eller HDMI-kabel.

Men sidan DVI-utgangen på skjermkortet er i bruk er det vel lite å gjere med den saken, med mindre du kan bruke ein switch og kjøre DVI-utgangen til TVen når du skal sjå film frå PCen.

Har skjermkortet ditt støtte for HDTV? I så fall kan du kople ein 3x RCA til TV-ut og skaffe ein 4-7 meter lang 3x RCA-kabel. Ser TVen hadde 8x RCA, kca dette er veit eg neimen ikkje, har ikkje god nok peiling, heller ikkje om du kan bruke 3x RCA på ein 8x RCA-inngang, eventuelt har du kanskje 3x RCA på ein av Scart-inngangane?

Nokon som veit kva som er best av VGA og 3x RCA komponent?

Edit: Såg ikkje ut som du hadde HDTV på kortet ditt, så då blir det VGA vs S-Video. Går ut frå at VGA er å foretrekke her.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

DVI eller HDMI er å foretrekke når det gjelder oppkobling av PC. De aller fleste LCD-skjermer støtter ikke høyere oppfriskningshastigheter enn 60Hz. Hvis skjermkortet ditt har komponent ut og TV'en din har ubrukte komponentinnganger er det helt greit å bruke disse. Kvalitetsforskjellen bør være minimal. Du kan også få kjøpt DVI-HDMI konverter.

Lenke til kommentar

Du har i hovedsak to gode alternativer, DVI/HDMI og VGA. Til PC-bruk er det viktig å bruke riktig oppløsning, og dette kan ofte være litt kinkig å få til med DVI/HDMI. Det går imidlertid som regel bra med VGA, og da vil det gjerne være det beste alternativet. I hovedsak kan man vel si at digital tilkobling blir best, forutsatt at du får brukt riktig oppløsning uten overscan osv, men ettersom DVI-utgangen din er okkupert bør du bruke VGA. Det er et meget godt alternativ.

75 Hz vil ikke nødvendigvis ikke bli bedre enn 60 Hz (særlig ikke på 60 FPS video), det er ikke slik som på CRT at lav oppdateringsfrekvens er slitsomt å se på.

Jeg ser også at det blir stilt spørsmål om skjermkortet støtter HDTV eller ikke, jeg regner med det da er snakk om en komponentutgang (ofte kjent som HDTV-utgang i disse HD-hype-dager). Alle skjermkort kan stilles til f.eks 720p (1280*720) via DVI eller VGA, men aller best resultat vil du få ved å kjøre en skjermens native oppløsning, som sikkert er 1366*768 i ditt tilfelle.

Edit: Jeg nevnte overscan lengre opp, og jeg kan jo utdype litt. Overscan forstørrer bildet litt, slik at ytterkantene kommer utenfor skjermflaten. Dette fjerner hele poenget med å kjøre riktig oppløsning, ettersom man ikke vil oppnå 1:1 pixelmapping.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...