phnx85 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Når går en person over fra å være gutt til å bli mann? Det er et spørsmål som veldig ofte kommer i mine tanker når jeg leser divere nyheter på f.eks VG og DB. La oss f.eks se på denne artikkelen. Her blir en 17 år gammel person karakterisert som en 17 år gammel mann. Fant desverre ikke en artikkel sånn i farten, men har sett at de har skrevet "24 år gammel gutt". For meg virker det som om hvis personen er et offer (ulykke, drap, osv..) og under 30 år er han en gutt. Hvis personen er gjerningsmannen og over 15 år er han en mann. Vil det da si at den dagen du gjør noe galt blir du en mann? Endret 28. mai 2006 av phoen|x Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Når går en person over fra å være gutt til å bli mann? Det er et spørsmål som veldig ofte kommer i mine tanker når jeg leser divere nyheter på f.eks VG og DB. La oss f.eks se på denne artikkelen. Her blir en 17 år gammel person karakterisert som en 17 år gammel mann. Fant desverre ikke en artikkel sånn i farten, men har sett at de har skrevet "24 år gammel gutt". For meg virker det som om hvis personen er et offer (ulykke, drap, osv..) og under 30 år er han en gutt. Hvis personen er gjerningsmannen og over 15 år er han en mann. Vil det da si at den dagen du gjør noe galt blir du en mann? 6193234[/snapback] Biologisk sett, så går man over fra å være gutt til mann etter man er ferdig med puberteten. Da er man fra naturens side kjønnsmoden og forplantningsdyktig. Sosiologisk sett, så fins det vel ingen bestemt alder fra man går over fra å være gutt til mann, men tidligere ble man ansett som mann etter konfirmasjonen. Andre kulturer har lignende ritualer for å definere overgangen mellom gutt/mann. Myndighetsalder blir av noen ansett som en slik overgang, mens andre mener at den seksuelle lavalder definerer grensen mellom barn og voksen. Uansett, når du har gjort noe galt, så ta det som en mann! Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 militæret................. Lenke til kommentar
reds Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Du veit du er mann når det lugger når du driter. Lenke til kommentar
Deus Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Når skjegget ditt vokser mer enn 1mm per dag da er du mann Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 18. Myndighetsalder. Men man blir aldri skikkelig mann hvis man ikke tar et år eller mer i militæret da Lenke til kommentar
applemania Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg mener at gutter blir til menn den dagen de innser at de også har lov til å ha følelser. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg mener at gutter blir til menn den dagen de innser at de også har lov til å ha følelser. 6195224[/snapback] Hvis jeg skal følge den definisjonen har jeg vært mann ganske mange år. Jeg mener at man er en mann når man er 18 år eller eldre. Selv om jeg gjerne kan finne på å kalle personer langt opp i tyveårene for gutter (da gjerne på grunn av oppførselen), så synes jeg myndighetsalderen er en god definisjon på overgangen fra gutt til mann. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) militæret................. 6194348[/snapback] Tidig... Militæret har ikke en dritt med dette å gjøret. Kanskje når vedkommende begynner å bli selvstendig, det vil jeg si er enormt viktig. Men at militæret kan være en god medspiller i det å bli selvstendig sier jeg meg enig i. Endret 28. mai 2006 av chills Lenke til kommentar
magicus Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Militærtjeneste er så langt unna å bli mann som mulig. En blir mann når en slutter å være godtroende, håpefull og når en innser at ingenting bare faller på plass av seg sjøl. Ingen som bor hjemme hos foreldrene sine er en mann. Når du klarer å forsørge deg sjøl og ta dine egne valg da er du ikke lenger en gutt. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Så sosialklienter kan ikke være menn? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 "35 år gammel gutt søker lekne gutter mellom 16-20 år for uskyldig lek" Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg mener at gutter blir til menn den dagen de innser at de også har lov til å ha følelser. 6195224[/snapback] Hmm, da har jeg vært mann siden jeg var 13 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Men man blir aldri skikkelig mann hvis man ikke tar et år eller mer i militæret da 6195196[/snapback] Hm. Da blir jeg aldri mann da. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 I jungelen i Afrika blir man mann når man har slåss med en løve hand-to-hand. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 nforskjellen mellom gutt og mann er at ein mann tar ansvar. Noe som eg ikkje gidder,stress,hvorfor har alle det så travelt med å bli voksen då du har så liten tid til å være barn? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 I jungelen i Afrika blir man mann når man har slåss med en løve hand-to-hand. 6198118[/snapback] I Norge blir man mann når man har overskredet kvoten etter besøket i Svinesund Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 I jungelen i Afrika blir man mann når man har slåss med en løve hand-to-hand. 6198118[/snapback] I Norge blir man mann når man har overskredet kvoten etter besøket i Svinesund 6198200[/snapback] og drukket opp alt selv ? Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 Hmm, det jeg egentlig ville fram til med denne posten var å diskutere hvorfor avisene sjonglerer sånn på om en peroson er en gutt eller en mann. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Hmm, det jeg egentlig ville fram til med denne posten var å diskutere hvorfor avisene sjonglerer sånn på om en peroson er en gutt eller en mann. 6199547[/snapback] Det er selvsagt fordi de fleste aviser i Norge praktiserer løssalgsjournalistikk. Dette innebærer å gjøre mest mulig ut av enhver sak, male faen på veggen og en fjær til fem høns. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå