Gå til innhold

Levetid på Western Digital 120 GB Caviar SATA1 8mb

Anbefalte innlegg

Hei

Som titelen sier, er det noen som vet hva gjennomsnittlig levetid på en slik disk er? Har en, og begynner å oppleve et par problemer; deler av filer mangler osv., filer som ikke kan leses eller slettes (og fører til system krasj).

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Villt varierende. Noen disker dør etter 2-3 år, men veldig mange holder fint i 10 år eller mer under normal drift, dvs. til lenge etter de er fullstendig utdaterte. Nå snakker jeg generellt sett om harddisker, ikke spesifikt om din modell. Rimelig kjøling (dvs. at du har bittelitt luftgjennomstrømning, og ikke helt dønn stillestående luft i kabinettet) hjelper veldig på levetiden generellt sett.

Dersom du opplever problemer slik du beskriver så annbefaler jeg på det sterkest å bruke produsentens egne diagnoserverktø som du finner på websiden. En grund scan vil gi det svar på om det finnes fysiske defekter på harddisken, eller om det du opplever er grunnet noe annet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg er enig med det Stigma sier her.

Jeg har en WD 120GB Caviar 8MB IDE-harddisk, og den har vel praktisk talt vært i daglig bruk mange timer per dag fra jeg kjøpte den i 2002, om jeg ikke tar feil.

Den har jeg aldri hatt problemer med, så jeg vil anbefale deg å sjekke kjølingen på den, men også laste ned diagnose-verktøy fra WD sine nettsider.

Lenke til kommentar

ok, takk for svar.

har sjekket hjemmesiden til Western Digital, men alle Lifeguard tools/diagnostics er til Windowse, så der har jeg litt problemer med....

Men jeg kjøpte min WD120 ca 2.5 år siden og den har vært på ca. 24/7 siden da. Har tre vifter i kabinettet så tror ikke luft er hoved grunnen... mulig noe gikk feil under formateringen eller noen annen software feil..

takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...