nepse86 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Noen som har hatt eksamen i norsk tidligere som kan svare? Er det nødvendig å lese noe i boka før fagdagen (e på mandag...)? Eller er det alltid en eller flere oppgaver der man kan skrive noe selv om man ikke har fulgt så godt med i timene med språkhistorie? Hmm....dårli norsk her å ja... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Litt avhengig av oppgavesettet selvfølgelig, men det pleier alltid å være noen oppgaver du kan karre deg gjennom med ren svada, men det pleier jo å fordre litt generell utdannelse da, jeg vet ikke hvordan det står til med den jeg? Men sånn generelt sett så ville jeg anbefale å lese litt. Hvis du trenger noen notatark så har jeg de for vk1 og vk2. Endret 28. mai 2006 av Lomz Lenke til kommentar
dvn Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har norsk IKT fagdag på tirsdag. Dersom du har notater fra pensum Lomz hadde det vært supert om jeg kunne tatt en titt på det! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Sånn, skal vi se. Vedlagt ligger notater og noen oppgaver som ble skrevet i løpet av norsktimene de 2 siste årene. Jeg gikk Økonomi og Administrasjon så vet ikke hvordan det er tilpasset Norsk IKT. Tipper broren min (Lufen) kan ha noen formening om det, han har i hvert fall klart å komme seg over i lærlingestilling... Men ta en titt på det, du ser raskt hva som er notater fra læreren og hva som er oppgaver. Let me know om noe er feil Barokken_2003_11_17.doc de_4_store_1900_tallet_2004_10_14.ppt Debatt1800_argumenter_2004_12_02.doc Fagdag_bokm_l_2003_11_03.doc Kielland_tankekart_2004_03_30.ppt Litteratur_1900_1940_2004_10_14.doc Litteratur_1900_1940_leksepr_ve_2004_10_18.doc Litteraturen_p__1900_tallet.ppt Naturalisme_2004_05_10.doc Norr_n_prosa_2003_09_19.doc Nyromantikken_2004_08_19.doc Reformer_1900_2004_12_06.ppt Sigbj_rn_Obstfelder___Jeg_ser_2004_08_23.doc Spr_khistorie_1870_90_2004_03_22.doc Spr_khistorie_1900tallet_2004_12_02.doc Spr_k_litteraturhistorie_2004_12_16.doc Tentamen_fagskriving.doc Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Siden vi trolig får minst en Ibsenoppgave, er det noen som har noen argumenter for hvorfor Ibsen er like aktuell i dag? Edit: fant noe "Alle Ibsens samfunnsdramaer var i grunnen anti-samfunnsdramaer som kjempet for den enkeltes rett til å «være seg selv», uhindret av samfunnets fordommer og hykleri" Endret 28. mai 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
eikum Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Prøvde å finne noen gamle eksamens oppgaver på nette.. Men fant bare dem som har ressurshefte som ekstra... Noen som vet hvor eller har gamle eksamens oppgaver i norsk fagdag? Skal se om det var noen "planke-oppgaver" der Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Er det slik at man kan få dikt-/novellanalyseoppgaver på fagdagen? Endret 28. mai 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Er det slik at man kan få dikt-/novellanalyseoppgaver på fagdagen? 6194117[/snapback] Yepp, men ofte kreves det at du vet endel om epoken, forfatter osv. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Er det slik at man kan få dikt-/novellanalyseoppgaver på fagdagen? 6194117[/snapback] Fordelen med eksamener er at du vanligvis kan velge bort noe. Jeg har ALDRI gjort et dikt eller novelle analyse. Skippet det til og med i timene, Helt utrolig at jeg klarte å komme meg unna hver gang, men det har nå funket Lenke til kommentar
gsn Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Ting man bør kunne (evt. lese om før fagdagen) kan være: Ibsen (Som de fleste vet er det "Ibsen år" i år, høyst sannsynlig at kunnskaper om denne karen kan være nyttig) Naturalismen/Realismen (Fortsatt med tanke på Ibsen) Lese litt på de forskjellige sjangrene (Analyse av dikt og novelle, drøfting (ofte av artikkler) & Tolking av en reklame plakat (som sikkert har en undertekst også) De jeg kom på nå, er sikkert fler Lenke til kommentar
nepse86 Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Takker for hjelpen:) Satser på at det går bra uten å lese så mye. Flere som sier at det alltid er en eller flere oppgaver man kan klare greit med litt generell kunnskap. Er så sinnsykt lite motivert for å lese litteraturhistorie nå Kanskje jeg leser meg litt opp på Ibsen å satser på å skrive om han. Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har eksmen i norsk skriftelig på forkurs nå den 9 juni.. Og jeg vet at Mål og motaker analyse er obligatorisk.. men aner ikke hva annet..! Lenke til kommentar
gsn Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Informasjon om Naturalismen/Realismen (innebærer de 4 store, Ibsen osv) http://www.vgskole.no/teachers/norsk/litte...bb554e5b3311afb Hovedisden til vgskolen http://www.vgskole.no/teachers/norsk/nomain.php Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har eksmen i norsk skriftelig på forkurs nå den 9 juni.. Og jeg vet at Mål og motaker analyse er obligatorisk.. men aner ikke hva annet..! 6194361[/snapback] Hva er " Mål og motaker analyse "? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Tilhørte Ibsen realismen, naturrealismen eller begge deler? Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har også Fagdageksamen i norsk i morgen. Jeg har enda ikke lest noen ting, men det pleier alltid å være en oppgave der du ikke trenger noe særlig kunnskap på forhånd. Jeg satser på å skrive en artikkel om et eller annet. Men jeg skal i hvertfall bruke litt av dagen i dag til å lese litt på de viktisgte epokene og menneskene. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Tilhørte Ibsen realismen, naturrealismen eller begge deler? 6194785[/snapback] Såvidt jeg husker så tilhørte han begge 2, men lenge siden jeg leste over notatene mine Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Noen som vet hva vi har lov til å ha med oss på Fagdageskamen i norsk? Synonymordbok? Er det alt? Lenke til kommentar
trulsta Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 læreplanen kan du ta med deg..ordbok/synonordbok ja. + penn er lov:) mat og drikker skulle også være lov, sa de. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Generelle tips min klasse fikk fra norsklæreren vår: Noen spurte hva dere burde lese på. Jeg aner selvsagt ikke hva slags oppgaver dere får. Men det ville være rart hvis ikke minst en av oppgavene tangerer en eller flere av de syv repetisjonsoppgavene. Les derfor godt på dem. Jeg synes dere bør kunne godt realismen og naturalismen, og særlig godt Kielland og Ibsen. Men det er umulig å tippe. Mange oppgaver har en uventet vri, der man blir bedt om å vurdere aktualiteten i dag. Generelt vil jeg si at all god litteratur tar opp allmenne menneskelige spørsmål, av etisk eller psykologisk karakter I det ytre er det selvsagt knyttet til tiden, men inni baler vi med mange av de samme traumene. Den solen Ibsen ofte trekker inn som bilde mot slutten kan man kanskje velge å se som bilde på alt det varme og forløsende og fruktbare som vi egentlig drømmer om og lengter etter. Men det er så mange hindringer!! Enten i et forstokket samfunn fullt av fordommer og rigide regler for atferd eller lover (f.eks som nektet kvinner vanlige menneskeretter) , eller inne i oss selv i form av hemninger, angst, ensomhet, selvpåførte restriksjoner, skyldfølelse, dårlig selvbilde, resultat av uklok barneoppdragelse, osv. Jeg vil si at veldig mye litteratur gjør oppmerksom på alt det ytre og indre som hindrer oss i å leve fritt, tenke fritt, handle fritt. Det er faktisk DRØMMEN om det frie individ som vibrerer under mye av den litteraturen vi har lest. Ikke glem å lese på den nyere litteraturen, og repeter fra 1. klasse. Dernest bør dere lese på språkhistorie. Husk at hvis dere blir bedt om å si noe om vår språksituasjon med to skriftspråk, så kan dere godt ta en sveip så langt tilbake som til Svartedauen midt på 1300-tallet, som førte til at skriftspråket gikk til grunne og at vi kom i to unioner. Som jeg sa i klassen akkurat nå, ta inn historiekunnskaper, for litteraturen speiler samfunnet, er sprunget ut fra en TID, med tidens politiske vilkår og normer og holdninger. Les på stensilene om tekstanalyse og reklameanalyse. Les i den gule boka fra s. 350 og fremover.Særlig disse siden er viktige, her står det mye nyttig for alle, enten dere satser på fiksjonsanalyse eller analyse av sakprosa. Husk å kommentere sjangeren. Så håper jeg dere leser grundig over oger kritiske mot eget språk, spør dere selv: gir dette god mening? Har jeg variert uttrykkene? Er jeg så presis som mulig? Sitt helst tiden ut! Til slutt vil jeg bare si at dere må hvile dere og sove nå i helgen, og møte velopplagte. Dere bør jobbe veldig hardt med konsentrasjon under skrivearbeidet, ikke la dere avlede. Kom fort i gang, og skriv gjerne en lang tekst med så mange refleksjoner som mulig. I drøftingsoppgaver må dere forsøke å komme på så mange tanker som mulig. Gi en personlig kommentar enten dere blir bedt om det eller ikke. Og husk avsnitt!! Det må markeres tydelig og systematisk. Selv tenker jeg å lese litt nøyere på en litteraturperiode eller to, analyse av tekster/reklame og satse på at det går bra. Språkhistorie hopper jeg elegant over. Tidligere eksamensoppgaver ligger forresten på udir.no, for de som måtte være interessert i å se hva det vanligvis går i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå