ahpadt Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 (endret) Hei. Tenkte at jeg kanskje skulle prøve meg på å sette opp en enkel NAS-server her hjemme. Har googla veldig kjapt, og funnet lite, men skal lete enda mer når jeg får tid. Evt guides/programvare etc etc er velkommen. Tenkte jeg kanskje skulle prøve no speiling av 2x 250GB-disker i NAS-et også, men må se ann hvordan dette fungerer først. EDIT: Med en versjon av Windows helst, ja.. Endret 27. mai 2006 av ahpadt Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 (endret) Hei. Tenkte at jeg kanskje skulle prøve meg på å sette opp en enkel NAS-server her hjemme. Har googla veldig kjapt, og funnet lite, men skal lete enda mer når jeg får tid. Evt guides/programvare etc etc er velkommen. Tenkte jeg kanskje skulle prøve no speiling av 2x 250GB-disker i NAS-et også, men må se ann hvordan dette fungerer først. EDIT: Med en versjon av Windows helst, ja.. 6192329[/snapback] Ta og lemp HD'ene inni et gammelt kabinett med et utdatert hovedkort.. Det finnes software/operativsystem som krever veeeldig lite ressurser for å gjøre denne jobben: Du kan jo eksempelvis kikke på NASLite her.. Denne booter opp fra en 3,5" diskett, og kjører som det koster med følgende maskinvarekrav: 486DX or better processor 16M or more of RAM 1 to 4 IDE fixed disk drives (any size) PCI or on-board network interface adapter 3.5" floppy disk drive Mer trengs det ikke! Less is better av og til EDIT: Det å kjøre Windows på en NAS blir som å putte en flycockpit på en sparkesykkel! _______________________________ FHJ Endret 27. mai 2006 av Fhj Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Kan ikke se at NAS lite støtter S-ATA-disker? Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Kan ikke se at NAS lite støtter S-ATA-disker? 6198543[/snapback] NasLite støtter nok ikke SATA per i dag. Det er en ny versjon på gang som betatestes per i dag. NasLite støtter heller ikke ekstra kontrollerkort per i dag. NASLite er vel i og for seg ganske lowtech sånn sett, men egner seg svært bra for utdatert hardware. NASLite er gratis, så her er det bare å prøve i vei.. En annen, og litt mer avansert NAS software er Darma: Link Denne takler bedre kontrollerkort, selv om det er få kort som støttes (se Hardware Compatability List) Og så har freeware versjonen kun mulighet for a serve to brukere. Det finnes også en løsning som heter FreeNas.. Jeg har kllippet fra NasLite sitt forum + og - for disse to: Naslite 1: + ONE Disk Distribution + easy to handle + one disk for each "Type" (NFS, SMB, FTP + very fast + runs very good on old Hardware - no Usermanagement - only IDE Support - no raid - no journaling file system - no WLAN - No SATA FreeNas 0.64: + raid implemented + user management + SSHD + installable on HDD, CF, USB + ralativ easy to install + CIFS (SAMBA), NFS AND FTP together + RADIUS and LDAP planned + VMWare Image available + real OpenSource Produkt + more then one NIC configurable + also WLAN Support + SCSI, IDE and further Nå er ikke jeg noen Linux/UNIX fanboy, men for denne bruken er windows Bloatware! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå