warlord Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Hvor skall man få strømm til viften som er på 230V? Har sett etter men fant ikke uttak. Må man kutte av en ledning eller? Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Huff, høres litt farlig ut... Hva skal du med en 220V's vifte? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 13:58, skrev fullifaencom:Huff, høres litt farlig ut... Hva skal du med en 220V's vifte? 230V.... Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Hvem i svarte steike skal ha en 220V vift i en pc? Og hvis du virkelig skal bruke den, stikk den i veggen! Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 PS: Det finnes ofte skjerm-uttak på PSU, der er det 220V Lenke til kommentar
warlord Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Hmmm... kan virke litt farlig, men det er en servervifte jeg har "funnet" på arbiede til onkel. Som å ha et hellikopter inni pc'n sa onkel om ytelsen. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Da kan du enten plugge den i veggen, eller i skjermuttaket på PSU (hvis du har et), eller åpne PSU og lodde den på inputen (ikke anbefalt)... Tror kanskje den vil støye litt, og være litt unødvendig. Tror du ikke det holder med en 120mm 12V Enermax-vifte? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: Tror kanskje den vil støye litt, og være litt unødvendig. Tror du ikke det holder med en 120mm 12V Enermax-vifte? lysdimmer, vettu. Lenke til kommentar
Valdemar Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 slik gjør du: -ta et gammelt power -ta ut 230v innput -skjær hull i kab. -sett inn 230v innput -kobl. viften til baksiden på innput -du kan bare bruke en slik kabel som du har til skjerm osv. til å plugge i på utsiden.. enkelt??? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: warlord skrev (2002-10-08 21:16):Som å ha et hellikopter inni pc'n sa onkel om ytelsen. vel, i hvertfall om støyen. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: Xell skrev (2002-10-09 10:38): Quote: warlord skrev (2002-10-08 21:16): Som å ha et hellikopter inni pc'n sa onkel om ytelsen. vel, i hvertfall om støyen. LOL! Lenke til kommentar
atrax Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: lysdimmer, vettu. Tror ikke en dimmer vil funke. Har ikke prøvd, men jeg vil tro at den vifta vil ha konstant 230 V, og at du vil ødelegge den hvis du prøver å 'skru ned' hastigheten på den måten. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Enig med atrax1... En lysdimmer klipper i sinussignalet, og det trur jeg nok er ganske ugunstig for vifta. ...(sier jeg uten å være bombesikker) Lenke til kommentar
warlord Skrevet 9. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2002 Vifta er 120mm x 37mm. Stort bråkete hellikopter i kabinettet... TØFT Blåser sikkert ned lyd og skjærmkort HAHAHAHAHAHA Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 230v-vifter er som regel mer stillegående enn 12v vifter fordi de er enklere oppbygd enn 12v-vifter. Jeg har selv montert en 230v servervifte i et kabinett og det gikk fint. 230v tok jeg fra innsiden av PSU'en (etter sikringa og som slåes på samtidig med PC'n vha. et 12v-rele) Ikke le av servervifter! De er knallgode. De serverviftene jeg har hadd er laget i metall (ikke noen spinkle plast-deler) De er også justert for skjev-lagring vha. små lodd som er plassert i hull rundt rotoren. De gir MYE luft selv om de er veldig stillegående. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 230v-vifter er som regel mer stillegående enn 12v vifter fordi de er enklere oppbygd enn 12v-vifter. Jeg har selv montert en 230v servervifte i et kabinett og det gikk fint. 230v tok jeg fra innsiden av PSU'en (etter sikringa og som slåes på samtidig med PC'n vha. et 12v-rele) Ikke le av servervifter! De er knallgode. De serverviftene jeg har hadd er laget i metall (ikke noen spinkle plast-deler) De er også justert for skjev-lagring vha. små lodd som er plassert i hull rundt rotoren. Akkurat som balansering av bilhjul. De gir MYE luft selv om de er veldig stillegående. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Greit nok det Simen, men jeg mener fortsatt at den lys dimmeren ikke er noen god ide. Enten må man spenningsregulere den på en måte hvor man bare demper amplituden, uten å klippe i sinuskurven. F.eks ved hjelp av et potmeter. Eller så må man frekvensstyre den. (Noe som ville vært jævlig dyrt.) Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Kan man ikke bruke en doide som retter ut vekselspenningen til litt mer likespenning. altså flatere kurver?? Rett meg på dette plz! Lenke til kommentar
klo Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-09 14:31, skrev Typhon:Kan man ikke bruke en doide som retter ut vekselspenningen til litt mer likespenning. altså flatere kurver?? Rett meg på dette plz! en diode kutter vekk halve sinuskurven, man må ha en kondensator parallelt med belastningen for å få "likespenning", blir en del rippelspenning. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Hør nå her mine herrer: En 230volts vifte i et kabinett er ikke noe problem! For jeg regner med at denne skal monteres i fbm. radiator / vannkjøling? Og da har man jo allerede 230v til pumpa "inne". Har hatt slikt i drift i ca 2år, uten problemer. De fleste 230volt´s vifter er også dypere (32mm) enn 12v viftene, og vil derfor gi bedre effekt mht. luftmengde. Resultatet er ofte at disse kan kjøres på svært lave turtall, gjerne 1200 til 1800 omdr. Og som turtallsregulering kan man svært godt bruke en lampedimmer! Det fungerer meget bra, og ingen av viftene mine har tatt noen skade av det. Men vær samtidig klar over at ikke alle lampedimmere egner seg! Styr unna de billigste, disse kan i verste fall forårsake støy fra viftemotoren. (Ripple). [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-10-09 17:48 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå