Gå til innhold

Vifte på 230V

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

230v-vifter er som regel mer stillegående enn 12v vifter fordi de er enklere oppbygd enn 12v-vifter.

Jeg har selv montert en 230v servervifte i et kabinett og det gikk fint. 230v tok jeg fra innsiden av PSU'en (etter sikringa og som slåes på samtidig med PC'n vha. et 12v-rele)

Ikke le av servervifter! De er knallgode. De serverviftene jeg har hadd er laget i metall (ikke noen spinkle plast-deler) De er også justert for skjev-lagring vha. små lodd som er plassert i hull rundt rotoren. De gir MYE luft selv om de er veldig stillegående.

Lenke til kommentar

230v-vifter er som regel mer stillegående enn 12v vifter fordi de er enklere oppbygd enn 12v-vifter.

Jeg har selv montert en 230v servervifte i et kabinett og det gikk fint. 230v tok jeg fra innsiden av PSU'en (etter sikringa og som slåes på samtidig med PC'n vha. et 12v-rele)

Ikke le av servervifter! De er knallgode. De serverviftene jeg har hadd er laget i metall (ikke noen spinkle plast-deler) De er også justert for skjev-lagring vha. små lodd som er plassert i hull rundt rotoren. Akkurat som balansering av bilhjul. De gir MYE luft selv om de er veldig stillegående.

Lenke til kommentar

Greit nok det Simen, men jeg mener fortsatt at den lys dimmeren ikke er noen god ide. Enten må man spenningsregulere den på en måte hvor man bare demper amplituden, uten å klippe i sinuskurven. F.eks ved hjelp av et potmeter. Eller så må man frekvensstyre den. (Noe som ville vært jævlig dyrt.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-09 14:31, skrev Typhon:

Kan man ikke bruke en doide som retter ut vekselspenningen til litt mer likespenning. altså flatere kurver?? Rett meg på dette plz!

en diode kutter vekk halve sinuskurven, man må ha en kondensator parallelt med belastningen for å få "likespenning", blir en del rippelspenning.

Lenke til kommentar

Hør nå her mine herrer: En 230volts vifte i et kabinett er ikke noe problem! For jeg regner med at denne skal monteres i fbm. radiator / vannkjøling? Og da har man jo allerede 230v til pumpa "inne".

Har hatt slikt i drift i ca 2år, uten problemer.

De fleste 230volt´s vifter er også dypere (32mm) enn 12v viftene, og vil derfor gi bedre effekt mht. luftmengde. Resultatet er ofte at disse kan kjøres på svært lave turtall, gjerne 1200 til 1800 omdr.

Og som turtallsregulering kan man svært godt bruke en lampedimmer! Det fungerer meget bra, og ingen av viftene mine har tatt noen skade av det.

Men vær samtidig klar over at ikke alle lampedimmere egner seg! Styr unna de billigste, disse kan i verste fall forårsake støy fra viftemotoren. (Ripple).

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-10-09 17:48 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...