Gå til innhold

PC-en finner ikke høytalerene....?

Anbefalte innlegg

Jeg trodde ikke PC-er engang trenger å 'finne' høytalerene, men det kommer ingen lyd fra dem. Og når jeg prøver å skru opp lyden i Windows XP står det "No Audio Device" og jeg kan derfor ikke skru opp lyden.

Bygget nettopp PC-en, så det kan jo være noen kabler inn til hovedkortet ikke passer skikkelig, og det er derfor. Har aldri bygget en PC før, så dette virker egentlig mest sannsynlig.

Har noen et par tips til hva jeg bør prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var driverne den ikke fant, men det funker fremdeles ikke. Sammen med driverne kom et program som... Jeg er ikke helt sikker på hva det gjør, men det prøver blandt annet å søke etter høytalere og får noen feilmeldinger som jeg ikke helt forstår. Er bare et rødt kryss som kommer på hva jeg antar skal være høytalerne. Skikkelig merkelige greier...

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Høytalere er ikke noe maskinen vil gjennkjenne som en enhet i maskin. Lydkortet derimot må den gjennkjenne, og den må ha drivere til det. Dersom det er et rødt kryss over lydkortet ditt i enhetesbehandling så betyr det at det er noe feil, eller at enheten er deaktivert. Det kan gjerne bety at driverene ikke er skikkelig installert.

-Stigma

Lenke til kommentar

Nei alt ser fint ut i Enhetsbehandling også. Kan det være jeg har plassert noen ledninger feil til hovedkortet? Er det noen av de små ledningene som har med dette å gjøre? Fordi litt for mye av det jeg gjorde der inne var gjetting. Har det noe å si hvilken rettning de står?

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Nei alt ser fint ut i Enhetsbehandling også. Kan det være jeg har plassert noen ledninger feil til hovedkortet? Er det noen av de små ledningene som har med dette å gjøre? Fordi litt for mye av det jeg gjorde der inne var gjetting. Har det noe å si hvilken rettning de står?

6192952[/snapback]

Jeg forstår ikke hvilke ledninger du snakker om. Du må spesifisere bedre.

Dersom lydkortet er riktig installert med drivere (da skal du ikke få noe problemer med "no audio device detected"), så er det bare kablingen fra lydkortet og ut til høytalerene som potensiellt er et problem. Selvfølgelig må du koble høytalerene inn på riktig kontakt på baksiden, det sier jo seg selv. Som regel er den kontakten som du skal bruke for vvanlig stereo markert med grønn, men du kan jo også bare sette på noe musikk, og så prøve deg frem selvfølgelig...

Hvis du ikke finner ut av det, så annbefaler jeg at du tar et screenshot av enhetsbehandligslisten og gir den til oss, så vi kan se om ting ser greit ut der.

Det er ingen ledninger som kobles på hovedkortet som har noe å si for om du får lyd eller ikke...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg mener de bittesmå ledningene som er festet et sted i kabinettet (følger med kabinettet) og går inn i hovedkortet. Etter jeg installerte driverne står det ikke "No Audio Device" lenger, nå står det "Realtek AC97 Audio". Jeg har gått gjennom alle kontaktene på baksiden, men som oftest står den på den lysegrønne ja.

Her er et screenshot av enhetsbehandlingen.

Edit: Nei HW.no likte ikke det bildet...

Edit2: Nå skal det funke.

Enhetsbehandling.bmp

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Når jeg setter i høyttaler kontakten, kommer det automatisk opp et program som heter "Asus Realtek Sound Manager" og et underprogram som heter 'Realtek EZ-Connection' (det står også '2 Channel Mode'). Av en merkelig grunn får jeg ikke tatt screenshot lenger, men den viser bilde av en mikrofon (Mic In), en Ipod med noter (Stereo Line In) og to høytalere (Line Out). På siden av de to høytalerne er det et rødt kryss og under det noe i rød tekst "The audio devices may not be connected properly. Please refer to the correct connection and check below connectors: Front Speaker".

Jeg har tatt denne testen med høyttaler kontakten i alle de forskellige punktene uten at det funker. Men når den står i det lysegrønne punket viser den hvertfall et ekstra ikon som jeg tror betyr at den har oppdaget kontakten (har også mikrofon i, og den får også dette ikonet, men heldigvis ikke et rødt kryss).

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Haha! Omfg..... Jeg så nettopp at kabinettet har en egen inngang (på topplokket). Satt kontakten i der oppe, og nå funker det....

Men vet noen hvordan jeg kan bytte? Slik at jeg kan bruke inngangen bak? Det var fryktelig irriterende med ledningen som går rett over skjermen

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Høytalere er ikke noe maskinen vil gjennkjenne som en enhet i maskin. Lydkortet derimot må den gjennkjenne, og den må ha drivere til det. Dersom det er et rødt kryss over lydkortet ditt i enhetesbehandling så betyr det at det er noe feil, eller at enheten er deaktivert. Det kan gjerne bety at driverene ikke er skikkelig installert.

-Stigma

6192658[/snapback]

Jo, maskinen merker, som oftest via programvaren til hovedkortet, om de forskjellige høyttalerne er koblet i. Dette brukes gjerne i kalibrering av surroundlyd på lydkortet. Man ser det også i Windows-programvaren om de forskjellige portene på lydkortet er i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...