iCar Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 (endret) Hei! Har fra før en Canon Ixus i , vurderer nå å kjøpe et nytt kamera nå snart, det jeg lurer på om den nye Ixus 800 bruker samma type batteri eller er det forsjellige type batterier? Har 1 sett med ekstra batteri for Ixus i tenkte kunen bruke på Ixus 800 om det lar seg gjøre. På forhånd takk for alle nyttige svar:) Endret 27. mai 2006 av adilr82 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg lurer på om ikke Ixus 800 bruker ENDA en ny batteritype. Jeg tror de har 4 forskjellige batterityper bare til Ixus-kameraene nå, og ytterligere flere når man ser på Powershot-serien. Jada, pump mest penger ut av lojale kjøpere. Skal man ha ekstra batteri, får man vær så god kaste det gamle og kjøpe et nytt. Det er eneste grunnen, ettersom batteriene nesten er identiske i størrelse. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 En ønsketenkning hadde vært at vi kamerakjøpere og fotoforretninger/nettbutikker hadde sluttet og kjøpe/selge kameraer med nye batteityper og forlangt kameraer fra produsentene der de gamle batteriene passer . Kameraer med AA batterier har det blitt færre av med årene, for der tjener ikke kameraprodusentene penger på batterier og ladere. Eneste lojale produsent jeg kjenner til er Pentax. De bruker D-LI8 batteret i en rekke av kameraene sine. Selv nykommere. Og dette batteriet (BENQ: DLI-102, FUJIFILM: NP-40, PENTAX: D-Li8 , DL-i8, SAMSUNG: SLB-0737) passer også i en del kameraer fra Fujifilm og Samsung. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Er helt enig med deg, Sarom. Om det fantes et fåtall standardbatterier på markedet, så kunne det vært levelig. De minste hadde en type, de som var litt større en annen type og så videre. Men, det er ønsketenkning som aldri kommer til å gå i oppfyllelse. Dermed må forbrukerne leve med økte kostnader, og vi forhandlere må hele tiden oppdatere lister over hvilke batterier som passer på hvilke kamera og ta inn disse. Har ikke tall på hvor mange forskjellige batterier vi har der jeg jobber nå. Det er ikke få... også skal man jo aller helst ha lader til alle disse på lager også... Lenke til kommentar
iCar Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2006 Ehh Nå fikk jeg ikke no direkte svar på det, men fant ut noe på egenhånd. Min Canon Ixus i bruker batteritype NB-3L det samme gjør Ixus 750 Mens Ixus 800 bruker NB-5L kan det hende at det er lik batteri som NB-3L men bare litt sterkere enn den forrige siden den har betegnelse 5? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Nei, det er dessverre flere forskjeller enn kun styrken. De fleste ixusene har forskjellige batterier. De ligger typisk på ca 300-500 kr i pris for originale. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 (endret) Mens Ixus 800 bruker NB-5L kan det hende at det er lik batteri som NB-3Lmen bare litt sterkere enn den forrige siden den har betegnelse 5? 6198652[/snapback] De er litt forskjellige fysisk sett, så du får ikke batteri fra det ene kamera ned i det andre. Dette er selvsagt gjort med vilje. Canon har ikke andre kamera enn Ixus 800 som bruker NB-5L, og spør du meg, tror jeg ikke det blir flere heller (med unntak av en evt. Ixus 850 eller lignende som for Ixus 800 eiere er uinteressant å bytte til. Så fort et nytt kamera som Ixus 800 eiere kan ha lyst til å bytte til kommer på markedet, vil det nok lanseres med en annen batteritype slik at eksisterende Ixus 800 og NB-5L eiere må kjøpe evt. ekstrabatterier nytt også). Endret 29. mai 2006 av Afseth Lenke til kommentar
kjk1182 Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 (endret) Nei, det er dessverre flere forskjeller enn kun styrken. De fleste ixusene har forskjellige batterier. De ligger typisk på ca 300-500 kr i pris for originale. 6198662[/snapback] Skal dere kjøpe batterier til kameraer lønner det seg uten tvil å kjøpe disse fra USA. Sjekk Ebay på batteritypen. Bli ikke overrasket om prisen er minst halvert i forhold til hva dere må betale i Norge, inklusive frakt. Jeg har gjort dette mange ganger. Og har vært fornøyd alle gangene. Ett kjappt søk på NB-5L resulterer i mange treff. Pris fra i underkant av 100 kr. for ett 1120mAh batteri. Ikke verst det. Endret 8. juni 2006 av kjk1182 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå