Gå til innhold

Hvordan er en god Tripod?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir litt det samme som å spørre "hva er en bra gitar?" (ok, elendig eksempel :p) Det kommer helt an på bruksområde. Et godt stativ er et som står støtt, det er jo hele hensikten med et stativ. Det som er like viktig som selve bena er stativhodet. Skal man ha det mest über-fancy på markedet må man betale dyrt, for produsentene vet å ta seg betalt for stativer. På den andre siden, et stativ har man resten av livet, ved fornuftig bruk.

Om det stativet du linker til er stødig nok er det ikke noe i veien for å kjøpe det. Det er uansett en liten investering. Bare sørg for at det er stødig og solid nok, så burde det funke brukbart.

Lenke til kommentar

Det som skiller en god Tripod fra en dårlig er bl.a. at en god er mye stødigere og har (vanligvis) flere justeringsmuligheter.

Om denne Hama er "bra nok" til ditt bruk, kan du nok bare avgjøre selv, men regn med at denne er såpass vinglete at 2 sek (eller mer) selvutløser kan være påkrevet i mange situasjoner. Men som reisestativ (pga vekt) og til bruk nå og da burde det kanskje holde.

Lenke til kommentar

Noe av det samme jeg har. Dette funker greit nok på korte brennvidder og i vindstille vær. Lengre, tyngre objektiver blir det for pinglete. Bruker det typisk på 20 - 50 mm når jeg trenger lengre lukkertid og til det bruk er det greit.

Det er også en krok til å henge et lodd under kamera som kan hjelpe på stabiliteten.

Lenke til kommentar
Har samme problemstillingen :p vil ikke kapre tråden men lurer på om dette http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=51812 er bra nok stativ til Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM  på et EOS350D.

6192697[/snapback]

Hvis du ser på bildet av den ser du at extension pinnen er veldig tynn, noe som vil kunne gi ustabilitet, særlig med en så lang tele som 300mm. Husk at kameraet i utgangspunktet vil være noe fortungt, da du monterer ved hjelp av stativfestet på selve huset.

-------

Det er nok enn sannhet at om man har høye krav til bildekvalitet, så havner man fort på 1500kr for et stativ med stativhode. Som det er nevnt, et stativ er en investering for lang tid, og investerer man i utstyr til over 10000kr og har krav til bildeskarphet, så bør også et stativ medregnes som en stor del av fotoinvesteringen..

Lenke til kommentar
Et bra stativ er lett, et skikkelig bra stativ er skikkelig tungt.

6193830[/snapback]

Ja for det var et godt råd...... :nei:

Et bra stativ er et stativ som er stabilt og vibrasjonsløst. Punktum.

Så får den enkelte selv vurdere pris/vekt/størrelse osv i forhold til sitt bruk. De letteste er ofte de med mye plastikk og pris under 500kr. (Nå snakker jeg IKKE om superlette dyre materialer til 3-8000kr). Slike stativer vil ofte frembringe uskarphet ved at materialene vibrerer, selv om man bruker selvutløser.

Lenke til kommentar

Enig med photoguy som antyder en pris på 1500,- og oppover for et stativ som kan kalles bra. Ikke bare stødig men også bra bygd.

Som han sier, hvorfor investere store summer i kamera og optikk for så å sette det på et vinglete stativ som drastisk reduserer kvaliteten på bildene? Dessuten er ofte byggkvaliteten av en slik grad at knotter og plastdingser faller av ved den minste støyt.

(Manfrotto har mye bra)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte og bruker fortsatt ett slik stativ kjøpt på Elkjøp for en slikk og ingenting.

Men jeg er dog sugen på ett nytt, det må jeg si. Stativet er veldig lett, men bla til filming er det håpløst da det blir for pinglete rett og slett, lett å få uønsket bevegelser i det, vanskelig å få jevne bevegelser ved panorering.

Til fotografering fungerer det fint så lenge det ikke blåser :)

150,- er jo ikke mye penger da, du kan jo prøve det å se om det holder til ditt bruk før du evt flesker til med noe til 1500,- som noen insinuerer du bør bruke.

Uansett, lykke til! :)

Lenke til kommentar

Etter at jeg oppgraderte til DSLR har jeg ikke fått oppgradert stativet, som er av lettvektstypen. Jeg ser at det har noen svakheter når man får på et tungt speilreflekskamera, spesielt at det kan oppstå svingninger når man trykker på utløseren. Dette problemet har jeg minimert ved bruk av fjernutløser, og så langt har kombinasjonen lettvektsstativ og fjernutløser fungert helt konge for min del. Men så har jeg heller ikke forsøkt dette utendørs i sterk vind. Tipper at for utendørsfoto er kravene til motstand mot ekstern påvirkning større enn for innendørsfoto, der jeg hovedsaklig bruker mitt enkle, billige stativ.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte "stativet med tre ben" (tripoden) :D til 149.- på Elkjøp m/bæreveske og hurtigfeste. Det er lagd av aluminium og er 1.2 kg. Jeg har bare prøvd den inne og der fungerer den etter intensjonen uten å bøye seg under vekta av kameraet. Skal ta det med ut etterhvert og se om den tåler vind uten å knekke.

Til denne prisen er det jo ingen risikoinvestering som tar knekken på privatøkonomien :)

Pengene jeg sparer på billigstativ skal gå til Minoltas kjære "beercan", 70-210 f4. Da får vi se om stativet klarer noen kilo med glass og stål....

Takker for alle innspill.

Endret av Lille Brum
Lenke til kommentar

Ikke knekke? Nåja, på en tur fra Molde til Bergen greide SAS i sin tid å konvertere min "tripod" til tre monopoder. Alle tre beina knakk oppe i festet mot hodet. Jeg kjøpte da et Manfrotto 190B med 222 joystick-hode til ca 1800,- og har brukt det i over ti år nå. Kjøp gjerne skrammelet til kr 150,-, men ikke ha noen illusjoner om at det er et fullgodt alternativ som kommer til å vare evig.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...