Gå til innhold

[Løst]Windows vill ikke starte.

Anbefalte innlegg

Jeg skulle slå av pc'en min ca klokka 10 på morgenen.

Når jeg skulle starte den igjenn så restarter den seg etter windows loading skjermen (Den med windows logoen og en blå/grønn strek som beveger seg over skjermen)

Altså. Jeg starter pc'en. Kommer til windows loadingen maskinen starter på nytt og gjør det samme uendelig mange ganger.

Noen som har tips om hva jeg må gjøre? Jeg er forberedt på og formatere. Men er det da mulig og finne veien til filene som er blit formatert? Har sett dokumentar på TV'en om det der men er ikke sikker.

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjør scandisk fra recovery console på windows cdplata.

bare boot fra cden og finn fram til recovery console. Når du har fått opp ledetekst skriver du "help" . Finne noe som ligner på scandsk. husker ikke den nøyaktige kommandoen.

Om det er feil på windowsen kan det hende scandisken klarer å reparere.

Alternativt kan du se om det er noe hardware det er noe galt med. Dersom du har flere rambrikker kan du ta ut 1 og 1 og se om det er feil med en av de.

Dersom du formaterer systemdisken din vil det meste av data på den disken gå tapt. Det eneste du vil kunne redde er filer som tilfeldigvis ikke er overskrevet under installasjonen. Dersom du vil redde filene du har på disken ka du starte fra en Live Linux cd. har hørt at det er mulig å brenne ut det du har på hardisken fra en slik. Dette har jeg ikke prøvd selv, men om det høres interessant ut kan du søke litt i linux-området på forumet så finner du sikkert ut.

Lenke til kommentar

Takk for ditt svar. Jeg tror jeg må finne alle mulighetene jeg kan for å redde dataene. Men det rare er at underinstalasojns meldingene (elns) når jeg booter opp fra windows xp cd'en. Så kommer jeg til partisjons vindue eller hva det kalles, den hardisken jeg har os'et på har navnet 'ukjent' de andre diskene min har de navnet de skal ha under partisjons vinduet når jeg booter opp fra cd'en. :) Litt mye gjenntakelse der :p

Lenke til kommentar

Dersom du kommer til vinduet der du kan ta bort/legge til partisjoner når du starter fra windowsplata har du gått feil.

Tror du må trykke R eller noe slikt for reparer og får recovery console når du har valgt hvilken innstallasjon du vil reparere. Jeg er ganske sikker på at du ikke skal trykke enter iallefall for det er for å innstallere windows på nytt.

Dersom du har en annen disk tilgjengelig kan du innstallere windows på den for så å bruke f.eks getdataback fra runtime for å scanne disken med feil. Det programmet finner filer ved å søke på hver eneste sektor på disken og ikke fra noe filtabell. Har reddet meg et par ganger når diskene mine har sviktet.

Lenke til kommentar
Dersom du kommer til vinduet der du kan ta bort/legge til partisjoner når du starter fra windowsplata har du gått feil.

Jeg vet det.

Har 3 hardisker en på 160GB(os disken) en på 200GB og en på 500GB alle er IDE. Jeg ser ikke bort i fra at jeg må instalere på en av de diskene. BTW Hvis jeg må instalere windows på 500 Disken. MÅ jeg formatere den før jeg instalerer eller kan jeg bare instalere den i uten at den for noen form av sletting av filene på disken?

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar
Hei!

Har du forsøkt sikkermodus?

Eventuellt gjennoppretting av innstillinger fra oppstartsmenyen (F8 under oppstart)

Hilsen,

efikkan.

6191947[/snapback]

Prøvd alt!

Men på første melding når jeg booter i recovery mode, så spør den om EN bokstav?

Os disken (den som ikke virker) Er C: men når jeg skriver C i får jeg at den ikke er tilgjengelig (elns)

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...