Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

GNOME eller KDE?

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner i Linux og jeg har enda ikke helt skjønt hva en praktiske forskjellen mellom GNOME og KDE?

Så det jeg håpet var mulig var om jeg kunne få noen plusser og minuser for disse to?

Foreløpig så går min kjenskap så dypt at det eneste jeg har å påpeke er at GNOME i Ubuntu har en grusom brunfarge som standard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virekelige? Nei vil ikke si det, forskjellen ligger i innstillingsvalg og utseende.

MEN prøv nå selv da. Hvis du ikke vil installere KDE selv, noe jeg skjønner godt da det vil dra med seg ca 100 programmer og er stress å fjerne igjen, kan du likevel prøve Kubuntu liveCD f.eks, tar deg nedlastningstiden + 20 min :)

Lenke til kommentar

Hovedforskjellen mellom KDE og Gnome er hva slags SDK de bruker. KDE benytter Qt fra Trolltech (Som er et norsk firma), mens Gnome benytter GTK.

Dette vil innebære for deg at skal du bare benytter Qt kan du ikke benytte programmer skrevet for Gnome eller med GTK. Hvis du vil benytte programmer skrevet for Gnome eller med GTK må du også installere deler av Gnome/GTK ved siden av KDE.

Selv synes jeg KDE "ser bedre" ut og har bedre/lettere konfigurasjonsmuligheter. Selv Linus Torvalds mannen bak Linux kjernen foretrekker KDE. Selv om jeg nå driter i hva han bruker så foretrekker jeg KDE....

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker også KDE. Hva Linus foretrekker er for meg knekkende likegyldig. Men det er jo morsomt at også Linus foretrekker KDE. Grunnen til at jeg foretrekker KDE er at KDE ser veldig bra ut, det følger med gode konfigurasjonsverktøyer samt at en del svært anvendelige programmer er optimalisert for KDE (eks. k3b, kdetv m.fl.). Det skal imidlertid sies at jeg også installerer GTK for å gjøre nytte av programmer som er optimalisert for Gnome. Bruker KDE både i GNU/Linux og i FreeBSD.

Lenke til kommentar
Hovedforskjellen mellom KDE og Gnome er hva slags SDK de bruker. KDE benytter Qt fra Trolltech (Som er et norsk firma), mens Gnome benytter GTK.

Dette vil innebære for deg at skal du bare benytter Qt kan du ikke benytte programmer skrevet for Gnome eller med GTK. Hvis du vil benytte programmer skrevet for Gnome eller med GTK må du også installere deler av Gnome/GTK ved siden av KDE.

Selv synes jeg KDE "ser bedre" ut og har bedre/lettere konfigurasjonsmuligheter. Selv Linus Torvalds mannen bak Linux kjernen foretrekker KDE. Selv om jeg nå driter i hva han bruker så foretrekker jeg KDE....

6197090[/snapback]

Det går helt fint å bruke gnome- og kde- programmer om hverandre, det ser bare ikke like fint ut. Anyways:

KDE er mer konfigurerbart, på godt og ondt. KDE har noe mindre fokus på at programmer skal være lett å forstå ved første øyekast, og er ofte mer rotete enn gnome. Gnome er (synes nå jeg) penere og har en bedre løsning for multiple desktops en KDE. KDE likner kansje ørlite granne mer på windows, mens gnome likner noe mer på mac. Men du kan konfigurere begge til å virke omtrent akkurat slik du vil ha dem.

Men smaken er som baken - prøv begge. Selv så startet jeg på Gnome, brukte KDE ca. 6 måneder, og gikk så tilbake til Gnome :)

Lenke til kommentar

6197090[/snapback]

Det går helt fint å bruke gnome- og kde- programmer om hverandre, det ser bare ikke like fint ut. Anyways:

KDE er mer konfigurerbart, på godt og ondt. KDE har noe mindre fokus på at programmer skal være lett å forstå ved første øyekast, og er ofte mer rotete enn gnome. Gnome er (synes nå jeg) penere og har en bedre løsning for multiple desktops en KDE. KDE likner kansje ørlite granne mer på windows, mens gnome likner noe mer på mac. Men du kan konfigurere begge til å virke omtrent akkurat slik du vil ha dem.

Men smaken er som baken - prøv begge. Selv så startet jeg på Gnome, brukte KDE ca. 6 måneder, og gikk så tilbake til Gnome :)

6197381[/snapback]

Ganske enig med deg her. Man kan egentlig ikke si hva som er best av de to, det er en smaksak det handler om :)

Lenke til kommentar
Bare bruk Kubuntu Live-CD-en du trådstarter, så finner du fort ut om du vil ha KDE eller Gnome. Personelig så brukte jeg Gnome leenge, også hadde en tid god tid med KDE 3.5 og er nå tilbake med Gnome(kanskje 2 uker nå) og trives med det :)

6200043[/snapback]

Jeg er litt usikker.

Det er primært brunfargen til Ubuntu jeg sterkt misliker.

Samtidig som jeg finner det ryddig.

KDE er litt mer rotete, men penere.

Er min mening

Lenke til kommentar

6197090[/snapback]

6197381[/snapback]

Ganske enig med deg her. Man kan egentlig ikke si hva som er best av de to, det er en smaksak det handler om :)

6197470[/snapback]

Den brunfargen kan du bli kvitt på null komma niks! :) gnome-look.org ;)

post-82373-1148901317_thumb.png

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar
Disse GNOME vs. KDE trådene blir jo det samme som "Hvilken farge er kulest? Grønn eller rød?". Smaken er som baken, og den er delt i to.

6200410[/snapback]

Neppe. Begge diskusjonene kan det komme mye informasjon ut av. Problemet med GNOME v. KDE-diskusjoner er at de ofte har en tendens til å bli ledet av folk som bare har prøvd én av de, eller ikke prøvd "den andre" godt nok.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...